3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A középiskolások többsége hasznosnak tartaná, ha az iskolában fogyasztóvédelmi témákkal is foglalkoznának - állapította meg a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének legfrissebb felmérése, amely szerint a fiatalok már középiskolás korban fogyasztóként járnak el, önállóan vásárolnak és vesznek igénybe szolgáltatásokat.

A felmérés készítői arra vártak választ, hogy a 14-18 évesek mindennapjaiban mennyire tölt be hangsúlyos szerepet a fogyasztóvédelem. Az íveket 44 középiskola 1075 diákja juttatta vissza - tájékoztatta a szövetség szerdán az MTI-t.

A válaszadók 42 százaléka egyedül választja ki és veszi meg a ruháit, s 19 százaléka nyilatkozott úgy, hogy még a szüleivel vásárolja meg a szükséges dolgokat. Valamivel több mint 20 százalék jelölte meg, hogy rendszeresen intézi a napi bevásárlást, a diákok 18 százaléka ritkábban, és főleg könyveket, CD-ket szokott egyedül vásárolni.

A válaszadók csaknem 70 százaléka még soha nem reklamált azért, mert udvariatlan volt az eladó, esetleg magasabb ár volt feltüntetve a terméken és azt drágábban számították fel. A fiatalok mintegy 85 százaléka nyilatkozott úgy, hogy mindig megőrzi a blokkot, mert probléma esetén szükség lehet rá, a fennmaradó 15 százalék körülbelül fele-fele arányban válaszolta azt, hogy ha nem adnak, akkor nem kér, illetve nem őriz meg számlát.

A diákok 59 százaléka rendszeresen ellenőrzi, nem járt-e még le a termék szavatossága, 32 százalék néha vet erre pillantást. A fiatalok 56 százaléka ugyanakkor csak az szokta megnézni egy élelmiszer címkéjén, hogy nem járt-e le, míg 29 százaléknak az is fontos, hogy milyen összetevőkből áll az adott élelmiszer.

Nem számít a környezetvédelem 

A középiskolások 63 százaléka mondta, hogy a termékek megvásárlásánál számára nem befolyásoló szempont a környezetvédelem. Arra a kérdésre, ha új mobilt kérhetnének, milyet választanának, 31 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy a tévében reklámozott legújabb modellt. A fiatalok 34,5 százaléka felelte ugyanakkor azt, hogy teljesen felesleges a legdrágább és legmodernebb készüléket megvásárolni. A diákok közel fele (45 százalék) elolvas minden vonatkozó dokumentumot, 27 százalék legalább átfutja ezeket.

A válaszadók 66 százaléka napi szinten használja az internetet iskolai feladatokhoz anyaggyűjtésre, vagy szabadidős programok szervezésére. A fiatalok 13 százaléka vásárol rendszeresen az internet segítségével, 28 százalék pedig legalább egyszer kipróbálta már.

A diákok 85 százaléka szerint jó dolog a bankkártya, akik nemmel válaszoltak, azzal indokolták álláspontjukat, hogy nem lehet vele mindenhol fizetni, vagy plusz költséggel jár a pénzfelvétel.

A középiskolások majdnem fele (48 százalék) szerint jó lesz, ha Magyarországon is bevezetik az eurót, mivel ezáltal sok minden - utazás, külföldön történő vásárlás - könnyebb lesz. A diákok 27,5 százaléka szerint ugyanakkor minden országnak meg kellene tartania saját valutáját, míg 24,5 százalékukat nem foglalkoztatja ez a kérdés.

A FEOSZ összegzése szerint a felmérés arra mutatott rá többek között, hogy az alapvető fogyasztói ismereteket minél fiatalabb korban kellene átadni. A válaszok felvetik bizonyos fogyasztóvédelmi jogszabályok további szigorításának szükségességét, például az internetes vásárlásnál.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!