3p

A hadfelszerelési eszközök minőségirányítása a XXI. század utolsó évtizedében jelentős szemléletbeli változáson ment keresztül. A hidegháború nagy és grandiózus hadseregei által igényelt hadfelszerelési eszközök iránti igényt drasztikus csökkenés váltotta fel, amely magával hozta a katonai minőségirányítási szervezetek racionalizálását is.

Itt tartanám fontosnak megfogalmazni a különbséget a katonai minőségirányítás és a katonai minőségbiztosítás fogalmak között. Tisztában vagyok azzal a sajátos helyzettel, hogy az új ISO 9000 2000 szabványsorozat a minőséggel kapcsolatos fogalmakat rendezni igyekezett. Nem konzervatizmusból, hanem abból a kényszerből, hogy minden a világon eltérő dolognak van saját fogalomköre (neve), ami megkülönbözteti a másiktól, én ki tudom tölteni a minőségbiztosítás elnevezést más tartalommal, mint amit a minőségirányítás magába foglal Természetesen ez szubjektív dolog, de ettől függetlenül nyitott vagyok a megvitatására.

A katonai minőségbiztosítás a hadfelszerelési eszközzel, mint magával a tárggyal kapcsolatos tevékenység sorozat, nem vizsgálja a katonai minőségirányítás másik két szegmensét, a hadfelszerelési eszközt előállítót, üzemeltetőt, javítót, korszerűsítőt, stb szervezetet és a katonai minőségirányítást, mint saját szervezetet.

A hadfelszerelési eszközökre vonatkozó magyar katonai minőségpolitika

Az alapelv rendkívül egyszerű, amely szerint a honvédelmi képesség a személyzet, a védelmi rendszerek és a hadfelszerelési eszközök minőségétől függ. Ebből adódóan a minőség mindenki ügye, ezen belül pedig a hadfelszerelési eszközök minősége vonatkozásában kiemelt felelősség hárul három résztvevőre:

  • a felhasználókra (alkalmazó és ellátó),

  • a fejlesztőkre, korszerűsítőkre és beszerzőkre,

  • a szállítókra (gyártókra és szolgáltatókra).


A minőség elérése érdekében a partnerek kötelezően együttműködnek és információikat szükséges mértékben, megosszák egymás között.

Követelményként támasztják, hogy a minőség szabályozását már a tervezés időszakában, tehát a lehető legkorábban el kell kezdeni.

  • Az alkalmazó (felhasználó) megfogalmazza és definiálja az igényt, továbbá elemzi, értékeli az üzemeltetés, vagy felhasználás eredményeit, a kivitelezés megfelelőségét, észrevételeit pedig visszacsatolja a katonai minőségirányítás szervezetéhez.

  • A fejlesztő, a korszerűsítő és a beszerző előírja a műszaki és minőségi követelmények specifikációit, meghatározza a felügyeleti és ellenőrzési tevékenységek típusát, terjedelmét és az eljárás rendjét. A fejlesztés, a korszerűsítés és a beszerzés folyamatához kapcsolódik a katonai minőségirányítás feladata, amely a szerződéses követelmények kidolgozására, a szállító, illetve terméke megfelelőségének felügyeletére és igazolására irányul.


Szerző: Mikula László
Forrás: Minőségportál

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!