3p

A hadfelszerelési eszközök minőségirányítása a XXI. század utolsó évtizedében jelentős szemléletbeli változáson ment keresztül. A hidegháború nagy és grandiózus hadseregei által igényelt hadfelszerelési eszközök iránti igényt drasztikus csökkenés váltotta fel, amely magával hozta a katonai minőségirányítási szervezetek racionalizálását is.

Itt tartanám fontosnak megfogalmazni a különbséget a katonai minőségirányítás és a katonai minőségbiztosítás fogalmak között. Tisztában vagyok azzal a sajátos helyzettel, hogy az új ISO 9000 2000 szabványsorozat a minőséggel kapcsolatos fogalmakat rendezni igyekezett. Nem konzervatizmusból, hanem abból a kényszerből, hogy minden a világon eltérő dolognak van saját fogalomköre (neve), ami megkülönbözteti a másiktól, én ki tudom tölteni a minőségbiztosítás elnevezést más tartalommal, mint amit a minőségirányítás magába foglal Természetesen ez szubjektív dolog, de ettől függetlenül nyitott vagyok a megvitatására.

A katonai minőségbiztosítás a hadfelszerelési eszközzel, mint magával a tárggyal kapcsolatos tevékenység sorozat, nem vizsgálja a katonai minőségirányítás másik két szegmensét, a hadfelszerelési eszközt előállítót, üzemeltetőt, javítót, korszerűsítőt, stb szervezetet és a katonai minőségirányítást, mint saját szervezetet.

A hadfelszerelési eszközökre vonatkozó magyar katonai minőségpolitika

Az alapelv rendkívül egyszerű, amely szerint a honvédelmi képesség a személyzet, a védelmi rendszerek és a hadfelszerelési eszközök minőségétől függ. Ebből adódóan a minőség mindenki ügye, ezen belül pedig a hadfelszerelési eszközök minősége vonatkozásában kiemelt felelősség hárul három résztvevőre:

  • a felhasználókra (alkalmazó és ellátó),

  • a fejlesztőkre, korszerűsítőkre és beszerzőkre,

  • a szállítókra (gyártókra és szolgáltatókra).


A minőség elérése érdekében a partnerek kötelezően együttműködnek és információikat szükséges mértékben, megosszák egymás között.

Követelményként támasztják, hogy a minőség szabályozását már a tervezés időszakában, tehát a lehető legkorábban el kell kezdeni.

  • Az alkalmazó (felhasználó) megfogalmazza és definiálja az igényt, továbbá elemzi, értékeli az üzemeltetés, vagy felhasználás eredményeit, a kivitelezés megfelelőségét, észrevételeit pedig visszacsatolja a katonai minőségirányítás szervezetéhez.

  • A fejlesztő, a korszerűsítő és a beszerző előírja a műszaki és minőségi követelmények specifikációit, meghatározza a felügyeleti és ellenőrzési tevékenységek típusát, terjedelmét és az eljárás rendjét. A fejlesztés, a korszerűsítés és a beszerzés folyamatához kapcsolódik a katonai minőségirányítás feladata, amely a szerződéses követelmények kidolgozására, a szállító, illetve terméke megfelelőségének felügyeletére és igazolására irányul.


Szerző: Mikula László
Forrás: Minőségportál

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!