Egy év végi kormányzati döntésnek köszönhetően uniós ügyekben is eljárhat a jövőben magyar fogyasztóvédelem. Így ha valaki az egyik tagállamban rossz minőségű, netán hibás terméket vásárol, vagy jogosulatlan hátrány éri egy szolgáltatással kapcsolatban, akkor kifogásait a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségen keresztül itthon is érvényesítheti. A változtatás a tervek szerint nagyobb biztonságot jelent majd a vásárlóknak, valamint egyszerűbb és gyorsabb ügyintézést.
"A tagállamok társhatóságai között már eddig is széleskörű információcsere zajlott, ám a jövőben mindez hivatalos formában folytatódhat" - mondta az mfor.hu-nak a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője. Kathi Attila egy példával is megvilágította a változást. Eszerint ha egy magyar állampolgár olyan légitársaság gépén utazik, melynek nincs hazánkban képviselete, és az igénybe vett szolgáltatás ellen valamilyen okból kifogást emel, akkor adott esetben a magyar hatóság is segítséget nyújthat az eljárás lebonyolításában.
A helyi szabályok az irányadóak
Fogyasztóvédelmi problémák megoldásában egyébként nem csak a hatósági szervek nyújtanak segítséget az uniós országok polgárainak. A közösség tagállamaiban 2000-től megalakultak az úgynevezett Európai Fogyasztói Központok, melyek civil szervezetek mellett működve, európai hálózatot alkotva igyekeznek megoldást találni a határokon átnyúló panaszokra.
"Miután hatósági jogosítványaink nincsenek, kizárólag tanácsadással és panaszkezeléssel foglalkozunk" - mondta az mfor.hu-nak a magyar központ igazgatója. Morvay György szerint azért is fontos a tevékenységük, mert feltehetően nincs olyan fogyasztó, aki minden uniós ország fogyasztóvédelemmel kapcsolatos jogszabályit ismerné. Külön problémát jelent a panaszok tekintetében, hogy mindig a szolgáltatás helyszíne szerinti szabályok az irányadóak. Eszerint egy ausztriai vásárlás esetén az osztrák, spanyolországi nyaralás esetén a spanyol jog szerint lehet érvényesíteni az igényeket. Mindezek mellett pedig a nyelvtudás korlátait is figyelembe kell venni.
Általában sikerül megállapodásra jutni
A magyar központot gyakorta keresik fel külföldiek is, akiknek hazánkban akadt valamilyen gondja. Közülük sokan külföldi cégek alkalmazásában állnak, akik néhány évig Magyarországon végzik munkájukat. A panaszok egy része azonban kizárólag technikai jellegű. Ilyen például egy magyar bankszámla megszüntetése, amely megesik, hogy a szükséges nyelvismeret hiányában akad meg. Előfordul az is, hogy a magyar légitársasággal adódik probléma csomagsérülés, vagy a poggyász elvesztése miatt. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a fogyasztói központ és a légitársaság képviselői különösebb nehézségek nélkül megtalálják a kielégítő megoldást.
Kiss Gergely