4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar fogyasztóvédelmi hatóságok a jövőben nem csak magyarországi, hanem uniós tagállamokban történt jogsértések esetén is felléphetnek a károsultak védelmében. A határokon átnyúló panaszok kivizsgálásában évek óta az Európai Fogyasztói Központok is segítséget nyújtanak.

A nyelvi korlátok sem jelentenek már akadályt (mfor.hu montázs)

Egy év végi kormányzati döntésnek köszönhetően uniós ügyekben is eljárhat a jövőben magyar fogyasztóvédelem. Így ha valaki az egyik tagállamban rossz minőségű, netán hibás terméket vásárol, vagy jogosulatlan hátrány éri egy szolgáltatással kapcsolatban, akkor kifogásait a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségen keresztül itthon is érvényesítheti. A változtatás a tervek szerint nagyobb biztonságot jelent majd a vásárlóknak, valamint egyszerűbb és gyorsabb ügyintézést.

"A tagállamok társhatóságai között már eddig is széleskörű információcsere zajlott, ám a jövőben mindez hivatalos formában folytatódhat" - mondta az mfor.hu-nak a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője. Kathi Attila egy példával is megvilágította a változást. Eszerint ha egy magyar állampolgár olyan légitársaság gépén utazik, melynek nincs hazánkban képviselete, és az igénybe vett szolgáltatás ellen valamilyen okból kifogást emel, akkor adott esetben a magyar hatóság is segítséget nyújthat az eljárás lebonyolításában.

Az uniós norma átültetésének köszönhetően azonban arra is lehetőség nyílik, hogy egy külföldi állampolgár emeljen panaszt hazájában egy nálunk ért sérelme miatt. "A rendelkezésre valóban szükség volt, ám jelenleg még megbecsülni sem lehet, hogy mennyi ügyszám kerül majd a hatóságok elé" - mondta a szóvivő.

A helyi szabályok az irányadóak

Fogyasztóvédelmi problémák megoldásában egyébként nem csak a hatósági szervek nyújtanak segítséget az uniós országok polgárainak. A közösség tagállamaiban 2000-től megalakultak az úgynevezett Európai Fogyasztói Központok, melyek civil szervezetek mellett működve, európai hálózatot alkotva igyekeznek megoldást találni a határokon átnyúló panaszokra.

"Miután hatósági jogosítványaink nincsenek, kizárólag tanácsadással és panaszkezeléssel foglalkozunk" - mondta az mfor.hu-nak a magyar központ igazgatója. Morvay György szerint azért is fontos a tevékenységük, mert feltehetően nincs olyan fogyasztó, aki minden uniós ország fogyasztóvédelemmel kapcsolatos jogszabályit ismerné. Külön problémát jelent a panaszok tekintetében, hogy mindig a szolgáltatás helyszíne szerinti szabályok az irányadóak. Eszerint egy ausztriai vásárlás esetén az osztrák, spanyolországi nyaralás esetén a spanyol jog szerint lehet érvényesíteni az igényeket. Mindezek mellett pedig a nyelvtudás korlátait is figyelembe kell venni.

Általában sikerül megállapodásra jutni

"Ha egy magyar állampolgárnak gondja akad egy külföldi szolgáltatással, akkor a panaszát lefordítjuk angolra, és elküldjük a kinti kollégáknak, akik felkeresik az érintett céget" - magyarázta Morvay György. Az igazgató azt is elmondta, hogy általában sikerül dűlőre jutni a problémák rendezésében. Ha azonban a panasz jellege miatt elkerülhetetlen a hatóságok közbelépése, akkor az Európai Fogyasztói Központok munkatársai a megfelelő szervezethez irányítják ügyfeleiket.

A magyar központot gyakorta keresik fel külföldiek is, akiknek hazánkban akadt valamilyen gondja. Közülük sokan külföldi cégek alkalmazásában állnak, akik néhány évig Magyarországon végzik munkájukat. A panaszok egy része azonban kizárólag technikai jellegű. Ilyen például egy magyar bankszámla megszüntetése, amely megesik, hogy a szükséges nyelvismeret hiányában akad meg. Előfordul az is, hogy a magyar légitársasággal adódik probléma csomagsérülés, vagy a poggyász elvesztése miatt. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a fogyasztói központ és a légitársaság képviselői különösebb nehézségek nélkül megtalálják a kielégítő megoldást.

Kiss Gergely

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!