Az NFH és hét másik, a fogyasztóvédelemben érintett hatóság közös nyári akciósorozatot tart június 30. és augusztus 25. között. Az úgynevezett Kánikula Kommandónak nem a bírságolási rekordok megdöntése a célja, hanem az emberek biztonságának a növelése - mondta Vittich Tamás, az NFH főigazgatója. Ezért nyilvánosságra hozzák, hogy pontosan mit fognak vizsgálni, és az idén először szakmai érdekképviseletek is részt vehetnek az ellenőrzésekben - mondta a fogyasztóvédelmi hatóság vezetője.
A hatóság legfőbb célja a megelőzés - hangsúlyozta Vittich Tamás. A nyári ellenőrzésekről ezért az idén is több száz tájékoztató fórumot tartottak országszerte, és pontosan bemutatták azokat a jogszabályi követelményeket, amelyeket a helyszíni ellenőrzéseken kiemelten figyelnek.
Az akciósorozat célpontjában a vendéglátóipari egységek, a szálláshelyek és a taxivállalatok állnak. A fogyasztóvédelmi ellenőrök külön ellenőrzik a strandcikkeket is.
A vendéglátóipari egységek ellenőrzésénél a fogyasztók anyagi érdekeinek védelme a fő szempont, ezért a nyáron tovább növelik a próbavásárlások számát, amelyek során elsősorban a tömeg- és térfogatmegfelelőséget, illetve a nyugtaadási kötelezettség betartását vizsgálják. "Erőinket a nagy szabadtéri rendezvényekre, fesztiválokra, azokon belül pedig az úgynevezett kitelepült vendéglátó egységekre összepontosítjuk" - mondta Vittich Tamás.
A szálláshelyeken főként a működési engedélyt, az ártájékoztatás minőségét és az osztályba sorolás feltételeinek meglétét ellenőrzik a felügyelők. A taxiszolgáltatásnál pedig a taxaméter alkalmazását, és azt, hogy a díjtáblázatnak megfelelően állították-e be a műszert, és hogy a nyugtán szereplő összeg megfelel-e azzal, amelyet viteldíjjelző készülék mutat.
Az NFH vezetője hozzátette, hogy a próbautazásokat a repülőterek, a pályaudvarok, a turisztikai látványosságok és az éjszakai szórakozóhelyek környékén kezdik majd a Kánikula Kommandó tagjai.
Simon Gábor, az SZMM államtitkára arról szólt, hogy szeptember 1-jén hatályba lép az új fogyasztóvédelmi törvény, amellyel a fogyasztóvédelmi szabályok szigorodnak, átláthatóbbá válnak, a hatóság jogköre pedig jelentősen bővül. A törvény bevezeti az egységes fogyasztóvédelmi bírság intézményét. A hatóság kötelezheti az érintett vállalkozást, hogy szüntesse meg a feltárt hibákat, és ideiglenesen be is zárathatja az üzletet. Ez utóbbi intézkedésre az NFH ellenőrei korábban csak javaslatot tehettek a helyi jegyzőnél - jegyezte meg Simon Gábor.
2009. január 1-jén megnyílik az állami ügyfélszolgálat. Az SZMM keretében működő intézmény feladata a fogyasztók tájékoztatása, illetve a beadványok fogadása és továbbítása lesz - mondta Simon Gábor.