Ezek lehetnek:
- főelőny (a termék vagy szolgáltatás legnagyobb hasznossága, pl. egy mosópor tisztító hatása),
-
- másodlagos jellemzők (amelyek tovább irányítják a vevőt a hasznosság megítélésében),
-
- megbízhatóság (ésszerű felhasználási időn belüli zavarmentes használhatóság),
-
- élettartam (ésszerű felhasználási idő, a lecserélési hajlam fokozódásával csökken ennek a dimenziónak a jelentősége),
-
- javíthatóság (termékek szervizszolgáltatása),
-
- esztétikum (a termék kivitelének üzenete a minőségről),
-
- az ígéret megtartása (a termék maga ígéret, pl. kozmetikumok ígérete),
-
- márkanévhez kapcsolódó minőségképzet.
Minőségdimenziók egy autó esetében:
- főelőny - gyorsabb helyváltoztatás lehetősége,
-
- másodlagos előny - kényelem, gyorsaság
-
- megbízhatóság - meddig használható az autó zavarmentesen, meddig nem romlik el, meddig nem kell szervizbe vinni,
-
- élettartam - ameddig az autót - az ésszerű üzemeltetési időt figyelembe véve - biztonságosan az eredeti funkció betöltésére még használni lehet,
-
- javíthatóság - milyen az alkatrészellátás, esetleg mekkora ezek árszínvonala, milyen a szervizszolgáltatás stb.,
-
- esztétikum - milyen az autó formája, színe,
-
- az ígéret megtartása - valóban annyira biztonságos, megbízható stb., mint ahogyan azt a reklámban állítják,
-
- márkanév - Pl. Toyota - a márkanévhez kapcsolódó minőségelvárást jelenti.
A fenti dimenziók közül néhány technológiai szempontból is értelmezhető (pl. a megbízhatóság a meghibásodási gyakoriság reciprokaként), más dimenziók pedig elég absztrakt módon (pl. márkanév) jelenítik meg a minőséget, ám ezek szerepét - a marketing-rövidlátás elkerülése érdekében - feltétlenül figyelembe kell venni!
A marketing-rövidlátás a vevőorientáció nézőpontjából rosszul megválasztott célokat, rosszul végrehajtott elemzést, a trendek hibás felismerését és a céltalan kutatásfejlesztést jelenti. A minőségbiztosításban a marketing-rövidlátás alatt azt értjük, hogy a középpontban nem a fogyasztói minőségkép megismerése és az ahhoz való alkalmazkodás áll, vagy a fogyasztói minőségképpel kapcsolatos téves feltételezésekre építjük minőségpolitikánkat.
Egyes dimenziók értelmezése szolgáltatások esetében jóval nehezebb (pl. esztétikai funkció, javíthatóság).
A cikk harmadik része