3p

Mint minden szolgáltatási tevékenység esetében így a marketingnél is rendkívül fontos, hogy ennek során a vevők folyamatos magas szintű kiszolgálásban részesüljenek. Ez csak a vevői igények pontos ismeretével, és - noha egy kreatív tevékenység során többen ódzkodnak tőle, de - a folyamatok irányításának szabályozottságával érhető el.

Ezek lehetnek:

  • főelőny (a termék vagy szolgáltatás legnagyobb hasznossága, pl. egy mosópor tisztító hatása),

  • másodlagos jellemzők (amelyek tovább irányítják a vevőt a hasznosság megítélésében),

  • megbízhatóság (ésszerű felhasználási időn belüli zavarmentes használhatóság),

  • élettartam (ésszerű felhasználási idő, a lecserélési hajlam fokozódásával csökken ennek a dimenziónak a jelentősége),

  • javíthatóság (termékek szervizszolgáltatása),

  • esztétikum (a termék kivitelének üzenete a minőségről),

  • az ígéret megtartása (a termék maga ígéret, pl. kozmetikumok ígérete),

  • márkanévhez kapcsolódó minőségképzet.


Minőségdimenziók egy autó esetében:

  • főelőny - gyorsabb helyváltoztatás lehetősége,

  • másodlagos előny - kényelem, gyorsaság

  • megbízhatóság - meddig használható az autó zavarmentesen, meddig nem romlik el, meddig nem kell szervizbe vinni,

  • élettartam - ameddig az autót - az ésszerű üzemeltetési időt figyelembe véve - biztonságosan az eredeti funkció betöltésére még használni lehet,

  • javíthatóság - milyen az alkatrészellátás, esetleg mekkora ezek árszínvonala, milyen a szervizszolgáltatás stb.,

  • esztétikum - milyen az autó formája, színe,

  • az ígéret megtartása - valóban annyira biztonságos, megbízható stb., mint ahogyan azt a reklámban állítják,

  • márkanév - Pl. Toyota - a márkanévhez kapcsolódó minőségelvárást jelenti.



A fenti dimenziók közül néhány technológiai szempontból is értelmezhető (pl. a megbízhatóság a meghibásodási gyakoriság reciprokaként), más dimenziók pedig elég absztrakt módon (pl. márkanév) jelenítik meg a minőséget, ám ezek szerepét - a marketing-rövidlátás elkerülése érdekében - feltétlenül figyelembe kell venni!

A marketing-rövidlátás a vevőorientáció nézőpontjából rosszul megválasztott célokat, rosszul végrehajtott elemzést, a trendek hibás felismerését és a céltalan kutatásfejlesztést jelenti. A minőségbiztosításban a marketing-rövidlátás alatt azt értjük, hogy a középpontban nem a fogyasztói minőségkép megismerése és az ahhoz való alkalmazkodás áll, vagy a fogyasztói minőségképpel kapcsolatos téves feltételezésekre építjük minőségpolitikánkat.

Egyes dimenziók értelmezése szolgáltatások esetében jóval nehezebb (pl. esztétikai funkció, javíthatóság).

A cikk harmadik része


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!