A szervezet számára a nehezebb feladatot általában külső (jogi) követelmények figyelemmel kísérése jelenti. A saját erőből történő megoldás esetében - a kis és közepes szervezeteknél - a legtöbb gond abból származik, hogy a megbízott személy nem rendelkezik a feladat végrehajtásához szükséges szaktudással. Sok esetben már a jogszabály értelmezése is problémát jelent, nem beszélve annak feldolgozásáról, szervezetre történő adaptálásáról, a dolgozókkal történő megértetéséről, elfogadtatásáról. A külső szakértő személy vagy szervezet esetében is jelentkezhetnek ezek a gondok, hiszen a külső személy, szervezet megbízása az esetek többségében csak arra vonatkozik, hogy kísérje figyelemmel a jogszabályi környezet változását, és jelezze azt a szervezet részére.
A jogszabályi környezet ismerete a tanúsító szervezetek munkatársai részére is elengedhetetlen követelmény. Ezért a tanúsítási folyamatunkban olyan auditor vagy szakértő működik közre, aki végzettségénél, szakmai gyakorlatánál fogva ismeri a tanúsítandó tevékenységre vonatkozó jogi és egyéb követelményeket, és minden esetben megvizsgálja, hogy a cég által összeállított jogszabálygyűjtemény lista terjedelme, mélysége és időszerűsége megfelel-e a tanúsított tevékenységi kör elvárásainak.
A szervezet vezetőségének tervezési tevékenysége
A tervezés során ma még a szervezetek nehezen találják meg a szervezet általános politikája, a minőségpolitika, a minőségcélok és a minőségprogramok közötti harmóniát.
A kis és közepes szervezetek többségének nincs kialakult küldetéstudata, távlati fejlesztési terve, így nehéz helyzetben vannak akkor, amikor egy adott területre, nevezetesen a minőségirányítás területére, távlati célokat kell megfogalmazniuk. A szervezeteknek mindezt úgy kell tenniük, hogy a célok lefedjék a szervezet minden tevékenységi területét és szintjét, illeszkedjenek más irányítási területekhez, és előremutatók legyenek. A szervezetek által készített minőségpolitikák az esetek többségében túl általánosak, nem adnak megfelelő keretet a célok kitűzéséhez, gyakran még a minőségirányítási rendszer folyamatos fejlesztése iránti elkötelezettséget sem tükrözik. Kevés a szervezet specifikus, önálló gondolatokat tartalmazó, a szabvány elvárásait maradéktalanul kielégítő minőségpolitika.
Minőségirányítási rendszerek tanúsításának tapasztalatai
Az ismertetett tapasztalatok a Digart International Ltd. magyarországi tanúsítási tevékenységére alapulnak. A Digart International Ltd. Magyarországon 1996. óta folytat tanúsítási tevékenységet, - 2000. óta magyarországi akkreditáltsággal - elsősorban a kis és közepes szervezetek körében. A 2001. decemberéig kiadott tanúsítványok száma 366.