A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) keddi közleménye szerint a kormány célja egy olyan fogyasztóvédelmi törvény megalkotása volt, amelynek elfogadását széleskörű társadalmi, szakmai egyeztetés előzi meg. Ennek megfelelően az egyeztetésbe bevonták a fogyasztóvédelmi egyesületeket és a vállalkozói érdekképviselőket is, a javaslatot a Fogyasztóvédelmi Tanács is tárgyalta.
A módosítás szorosan kapcsolódik a kormány által 2012 januárjában elfogadott IV. középtávú fogyasztóvédelmi politikában meghatározott célkitűzésekhez.
A törvényt érintő változások kiterjednek a fogyasztó fogalmának meghatározására is, amelynek köszönhetően a békéltető testületek eljárásaiban a természetes személyeken kívül civil szervezetek, egyházak, társasházak, lakásszövetkezetek, mikro-, kis- és középvállalkozások is fogyasztóként léphetnek fel - hívja fel a figyelmet az NGM.
Az új szabályozás megszünteti azt az egyes közszolgáltatók részéről tapasztalható, fogyasztók számára hátrányos gyakorlatot, amely a "sárga csekkek" befizetését külön díj fizetéséhez köti. Ennek eredményeként a jövőben a közszolgáltatók nem köthetik külön díjhoz a sárga csekkekkel történő befizetéseket.
Az NGM kiemeli, hogy a kormány programjával összhangban a módosítás csökkenti a kis- és középvállalkozások terheit, a vállalkozásokat együttműködő partnerként kezelő elképzelések további eredménye pedig, hogy az esetükben alacsonyabb lesz a kiszabható bírság.
A törvénymódosítással változnak a panaszkezelésre vonatkozó szabályok, ennek eredményeként a vállalkozás a megadott határidőig érdemben köteles válaszolni a fogyasztói panaszra. Az elfogadott módosítás rögzíti a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületek tanácsadó tevékenységét.
A törvénymódosítás egyik alapvető célja a magyar fogyasztói tudatosság szintjének növelése melyhez alapot teremt a békéltető testület. Ennek feladata a fogyasztókat megillető jogokról és kötelezettségekről való tájékoztatás is.
Az elfogadott törvénymódosítás az NGM szerint jól tükrözi a hazai fogyasztóvédelmi politikában bekövetkezett szemléletváltozást, amelynek egyik fő célkitűzése az, hogy a fogyasztót magabiztossá kell tenni annak érdekében, hogy saját ügyeit kellő felelősségtudattal tudja kezelni.
MTI