4p

A gazdaság versenyképessége, a tőkebeáramlás növekedése elsősorban attól függ, hogy a vállalkozások és az őket körülvevő szolgáltatások, beleértve a közszolgáltatást is, mennyire képesek a piaci, a vevői igényeknek megfelelő teljesítmény nyújtására, az ezt lehetővé tevő szervezeti kultúra kialakítására és a szervezet kiváló működtetésére. Ezt felismervén, az Európai Unió - tagországai versenyképességének fokozása érdekében - minőségpolitikájában deklarálta a minőségkultúra, az Európai Kiválóság Modell és a legjobb gyakorlat minél gyorsabb és szélesebb körű elterjesztésének fontosságát.

1. Alprogram: Tájékoztatás, tudatformálás, képzés

A társadalmi tudatformálás a felzárkózás, a program sikerességének egyik alapja. Célja az igényesség és a jobbításra való törekvés felértékelése a társadalmi értékrendben.
A minőségre vonatkozó ismeretek elterjesztésének támogatására a kormány - a vállalkozók, a gazdasági élet szereplői, az érdekképviseleti és társadalmi szakmai szervezetek bevonásával - Nemzeti Minőségfejlesztési Programot hirdet meg. A program az Európai Unió jogi és intézményrendszerével összhangban álló, a fejlett országok tapasztalatát felhasználó, az ország gyarapodását szolgáló nemzeti minőségirányítási rendszer kiépítését, fenntartását és fejlesztését célozza meg.

A Széchenyi Terv programjaihoz minőségközpontú tudatformáló programok készülnek, elsősorban a hazai kis- és közepes vállalkozások támogatására.

A gazdaság fejlődése egyre magasabb szintű oktatást igényel. Az egyre jobban képzett szakemberek megjelenése a szervezetekben pedig tovább ösztönzi a gazdaság fejlődését. A képzés megfelelő szinten kell támogassa a minőséggel kapcsolatos korszerű ismeretek megszerzését.

Célszerű megkeresni a program széleskörű ismertetésének és népszerűsítésének (tudatformálás) leghatékonyabb eszközeit (pl. vetélkedők, konferenciák, TV, tanfolyamok, kiadványok stb.).

2. Alprogram: Korszerű vezetési módszerek és eszközök alkalmazásának elterjesztése

A hazai intézmények, vállalatok vezetési és szervezeti kultúrája fejlesztésének ösztönzése a hatékonyabb működés megteremtésén keresztül lehetővé teszi az erőforrások jobb kihasználását, az életminőség javulását.

Az alprogram abban segítik a szervezeteket, hogy:

  • tudatosan mérjék fel - illetve kíséreljék meg előre jelezni - a piaci trendeket, beleértve ügyfélkörük jelenlegi, ill. várható igényeit, és határozzák meg a szervezet stratégiáját,

  • tervezzék, építsék ki és működtessék a szükséges anyagi, emberi, információs és egyéb erőforrásokat, például projekt irányítási módszerek és eszközök alkalmazásával,

  • alakítsanak ki hatékony operatív és stratégiai döntési folyamatokat a szolgáltatás, ill. termelés tényszerű paramétereinek (pld. teljesítménymutatóinak) mérésével, elemzésével és azok más hasonló tevékenységekkel történő összehasonlításával

  • ösztönzően és hatékonyan használják fel az egyéni, szervezeti és társadalmi tudást (beleértve a munkatársak elvárásainak és elégedettségének ismeretét)

  • célratörő és hatékony belső és külső kommunikációt alakítsanak ki a szervezet minden szintjén.


  • 3. Alprogram: Szervezet értékelési rendszerek elterjesztése, továbbfejlesztése

    A versenyképesség fejlesztéséhez szükséges a versenyképesség mérése, ezért támogatni kell a szervezetértékelési módszerek elterjesztését. Ezek segítségével minden érintett szervezet meg tudja határozni, működésének mely elemeit ésszerű fejleszteni a kiegyensúlyozott növekedés érdekében.

    A regionális innovációs központok hálózatának fontos szerep jut a versenyképesség növeléséhez szükséges szervezetirányítási ismeretek és tapasztalatok terjesztésében, az összemérést és a kitekintést segítő (benchmarking) adatok gyűjtésében, elemzésében és közzétételében.

    4. Alprogram: Követelményrendszerek kidolgozása

    A Széchenyi Tervben megfogalmazott értékeknek megfelelően, maguk a programok sem nélkülözhetik egységes elvekre épülő minőségkoncepció kidolgozását.

    A Terv programjai úgy lehetnek hatékonyak és sikeresek, ha egyértelmű és tisztázott az elérendő szint, azaz közismertek a szükséges, elegendő, azaz a teljesítendő felhasználói követelmények (minőségi szint). Ennek érdekében elengedhetetlen a megvalósítási folyamatok és azok elemei követelményszintjének meghatározása, illetve ezek összehangolása a kötelező (jogszabály) és önkéntesen vállalható (szabvány) előírásokkal.

    A programokat megvalósító folyamatok tartalma legyen tisztázott és egyértelmű (mi a céljuk, milyen elemekből épülnek fel, melyek a konkrét feladatok, ki a felelős értük, mi a határidejük, kik és milyen feltételekkel vehetnek részt a különböző munkafázisokban - ahol és amennyire ésszerű -, milyen minőségű alapanyagok, részegységek használhatók, milyen jellemzőkkel kell rendelkeznie a végterméknek az átvételhez és a hasznosításhoz).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!