1. Alprogram: Tájékoztatás, tudatformálás, képzés
A társadalmi tudatformálás a felzárkózás, a program sikerességének egyik alapja. Célja az igényesség és a jobbításra való törekvés felértékelése a társadalmi értékrendben.
A minőségre vonatkozó ismeretek elterjesztésének támogatására a kormány - a vállalkozók, a gazdasági élet szereplői, az érdekképviseleti és társadalmi szakmai szervezetek bevonásával - Nemzeti Minőségfejlesztési Programot hirdet meg. A program az Európai Unió jogi és intézményrendszerével összhangban álló, a fejlett országok tapasztalatát felhasználó, az ország gyarapodását szolgáló nemzeti minőségirányítási rendszer kiépítését, fenntartását és fejlesztését célozza meg.
A Széchenyi Terv programjaihoz minőségközpontú tudatformáló programok készülnek, elsősorban a hazai kis- és közepes vállalkozások támogatására.
A gazdaság fejlődése egyre magasabb szintű oktatást igényel. Az egyre jobban képzett szakemberek megjelenése a szervezetekben pedig tovább ösztönzi a gazdaság fejlődését. A képzés megfelelő szinten kell támogassa a minőséggel kapcsolatos korszerű ismeretek megszerzését.
Célszerű megkeresni a program széleskörű ismertetésének és népszerűsítésének (tudatformálás) leghatékonyabb eszközeit (pl. vetélkedők, konferenciák, TV, tanfolyamok, kiadványok stb.).
2. Alprogram: Korszerű vezetési módszerek és eszközök alkalmazásának elterjesztése
A hazai intézmények, vállalatok vezetési és szervezeti kultúrája fejlesztésének ösztönzése a hatékonyabb működés megteremtésén keresztül lehetővé teszi az erőforrások jobb kihasználását, az életminőség javulását.
Az alprogram abban segítik a szervezeteket, hogy:
- tudatosan mérjék fel - illetve kíséreljék meg előre jelezni - a piaci trendeket, beleértve ügyfélkörük jelenlegi, ill. várható igényeit, és határozzák meg a szervezet stratégiáját,
-
- tervezzék, építsék ki és működtessék a szükséges anyagi, emberi, információs és egyéb erőforrásokat, például projekt irányítási módszerek és eszközök alkalmazásával,
-
- alakítsanak ki hatékony operatív és stratégiai döntési folyamatokat a szolgáltatás, ill. termelés tényszerű paramétereinek (pld. teljesítménymutatóinak) mérésével, elemzésével és azok más hasonló tevékenységekkel történő összehasonlításával
-
- ösztönzően és hatékonyan használják fel az egyéni, szervezeti és társadalmi tudást (beleértve a munkatársak elvárásainak és elégedettségének ismeretét)
-
- célratörő és hatékony belső és külső kommunikációt alakítsanak ki a szervezet minden szintjén.
-
3. Alprogram: Szervezet értékelési rendszerek elterjesztése, továbbfejlesztése
A versenyképesség fejlesztéséhez szükséges a versenyképesség mérése, ezért támogatni kell a szervezetértékelési módszerek elterjesztését. Ezek segítségével minden érintett szervezet meg tudja határozni, működésének mely elemeit ésszerű fejleszteni a kiegyensúlyozott növekedés érdekében.
A regionális innovációs központok hálózatának fontos szerep jut a versenyképesség növeléséhez szükséges szervezetirányítási ismeretek és tapasztalatok terjesztésében, az összemérést és a kitekintést segítő (benchmarking) adatok gyűjtésében, elemzésében és közzétételében.
4. Alprogram: Követelményrendszerek kidolgozása
A Széchenyi Tervben megfogalmazott értékeknek megfelelően, maguk a programok sem nélkülözhetik egységes elvekre épülő minőségkoncepció kidolgozását.
A Terv programjai úgy lehetnek hatékonyak és sikeresek, ha egyértelmű és tisztázott az elérendő szint, azaz közismertek a szükséges, elegendő, azaz a teljesítendő felhasználói követelmények (minőségi szint). Ennek érdekében elengedhetetlen a megvalósítási folyamatok és azok elemei követelményszintjének meghatározása, illetve ezek összehangolása a kötelező (jogszabály) és önkéntesen vállalható (szabvány) előírásokkal.
A programokat megvalósító folyamatok tartalma legyen tisztázott és egyértelmű (mi a céljuk, milyen elemekből épülnek fel, melyek a konkrét feladatok, ki a felelős értük, mi a határidejük, kik és milyen feltételekkel vehetnek részt a különböző munkafázisokban - ahol és amennyire ésszerű -, milyen minőségű alapanyagok, részegységek használhatók, milyen jellemzőkkel kell rendelkeznie a végterméknek az átvételhez és a hasznosításhoz).