4p

A gazdaság versenyképessége, a tőkebeáramlás növekedése elsősorban attól függ, hogy a vállalkozások és az őket körülvevő szolgáltatások, beleértve a közszolgáltatást is, mennyire képesek a piaci, a vevői igényeknek megfelelő teljesítmény nyújtására, az ezt lehetővé tevő szervezeti kultúra kialakítására és a szervezet kiváló működtetésére. Ezt felismervén, az Európai Unió - tagországai versenyképességének fokozása érdekében - minőségpolitikájában deklarálta a minőségkultúra, az Európai Kiválóság Modell és a legjobb gyakorlat minél gyorsabb és szélesebb körű elterjesztésének fontosságát.

1. Alprogram: Tájékoztatás, tudatformálás, képzés

A társadalmi tudatformálás a felzárkózás, a program sikerességének egyik alapja. Célja az igényesség és a jobbításra való törekvés felértékelése a társadalmi értékrendben.
A minőségre vonatkozó ismeretek elterjesztésének támogatására a kormány - a vállalkozók, a gazdasági élet szereplői, az érdekképviseleti és társadalmi szakmai szervezetek bevonásával - Nemzeti Minőségfejlesztési Programot hirdet meg. A program az Európai Unió jogi és intézményrendszerével összhangban álló, a fejlett országok tapasztalatát felhasználó, az ország gyarapodását szolgáló nemzeti minőségirányítási rendszer kiépítését, fenntartását és fejlesztését célozza meg.

A Széchenyi Terv programjaihoz minőségközpontú tudatformáló programok készülnek, elsősorban a hazai kis- és közepes vállalkozások támogatására.

A gazdaság fejlődése egyre magasabb szintű oktatást igényel. Az egyre jobban képzett szakemberek megjelenése a szervezetekben pedig tovább ösztönzi a gazdaság fejlődését. A képzés megfelelő szinten kell támogassa a minőséggel kapcsolatos korszerű ismeretek megszerzését.

Célszerű megkeresni a program széleskörű ismertetésének és népszerűsítésének (tudatformálás) leghatékonyabb eszközeit (pl. vetélkedők, konferenciák, TV, tanfolyamok, kiadványok stb.).

2. Alprogram: Korszerű vezetési módszerek és eszközök alkalmazásának elterjesztése

A hazai intézmények, vállalatok vezetési és szervezeti kultúrája fejlesztésének ösztönzése a hatékonyabb működés megteremtésén keresztül lehetővé teszi az erőforrások jobb kihasználását, az életminőség javulását.

Az alprogram abban segítik a szervezeteket, hogy:

  • tudatosan mérjék fel - illetve kíséreljék meg előre jelezni - a piaci trendeket, beleértve ügyfélkörük jelenlegi, ill. várható igényeit, és határozzák meg a szervezet stratégiáját,

  • tervezzék, építsék ki és működtessék a szükséges anyagi, emberi, információs és egyéb erőforrásokat, például projekt irányítási módszerek és eszközök alkalmazásával,

  • alakítsanak ki hatékony operatív és stratégiai döntési folyamatokat a szolgáltatás, ill. termelés tényszerű paramétereinek (pld. teljesítménymutatóinak) mérésével, elemzésével és azok más hasonló tevékenységekkel történő összehasonlításával

  • ösztönzően és hatékonyan használják fel az egyéni, szervezeti és társadalmi tudást (beleértve a munkatársak elvárásainak és elégedettségének ismeretét)

  • célratörő és hatékony belső és külső kommunikációt alakítsanak ki a szervezet minden szintjén.


  • 3. Alprogram: Szervezet értékelési rendszerek elterjesztése, továbbfejlesztése

    A versenyképesség fejlesztéséhez szükséges a versenyképesség mérése, ezért támogatni kell a szervezetértékelési módszerek elterjesztését. Ezek segítségével minden érintett szervezet meg tudja határozni, működésének mely elemeit ésszerű fejleszteni a kiegyensúlyozott növekedés érdekében.

    A regionális innovációs központok hálózatának fontos szerep jut a versenyképesség növeléséhez szükséges szervezetirányítási ismeretek és tapasztalatok terjesztésében, az összemérést és a kitekintést segítő (benchmarking) adatok gyűjtésében, elemzésében és közzétételében.

    4. Alprogram: Követelményrendszerek kidolgozása

    A Széchenyi Tervben megfogalmazott értékeknek megfelelően, maguk a programok sem nélkülözhetik egységes elvekre épülő minőségkoncepció kidolgozását.

    A Terv programjai úgy lehetnek hatékonyak és sikeresek, ha egyértelmű és tisztázott az elérendő szint, azaz közismertek a szükséges, elegendő, azaz a teljesítendő felhasználói követelmények (minőségi szint). Ennek érdekében elengedhetetlen a megvalósítási folyamatok és azok elemei követelményszintjének meghatározása, illetve ezek összehangolása a kötelező (jogszabály) és önkéntesen vállalható (szabvány) előírásokkal.

    A programokat megvalósító folyamatok tartalma legyen tisztázott és egyértelmű (mi a céljuk, milyen elemekből épülnek fel, melyek a konkrét feladatok, ki a felelős értük, mi a határidejük, kik és milyen feltételekkel vehetnek részt a különböző munkafázisokban - ahol és amennyire ésszerű -, milyen minőségű alapanyagok, részegységek használhatók, milyen jellemzőkkel kell rendelkeznie a végterméknek az átvételhez és a hasznosításhoz).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!