Azzal azonban a legtöbben egyetértenek, hogy az idei évben a karácsonyi vásárlási láz is később kezdődött, mint az elmúlt években. Habár a nagy láncok üzleteiben megindult a költekezés, a kisebb üzletekben csak mérsékelten érezhető a karácsonyi hajrá. A szezon tehát rövidebb lett, amely annak is köszönhető, hogy a fogyasztók kapacitása szűkösebb.
A kereskedelmi bizalmi index értéke 2008 első nyolc hónapjában enyhén javuló tendenciát mutatott, míg októbertől visszaesést tapasztalhattunk. A rendelések várható alakulására vonatkozó várakozások kiugróan, az eladási pozíció ennél jóval kisebb mértékben, a készletszint megítélése csupán enyhén romlott. A kereskedelmi cégek körében a következő három hónapra várt átlagos áremelkedés mértéke enyhe növekedést mutat, tudtuk meg a GKI Zrt. legfrissebb felméréséből.
Egy dolog azonban biztos a recessziós időszakkal kapcsolatban: egyszer mindegyik véget ér. Az egyes kkv-k túlélésében ugyanolyan fontos szerepet játszik az, hogy kezeljék óvatosabban a kiadásokat, amikor a dolgok rosszul alakulnak, mint az, hogy lássák a fényt az alagút végén és készüljenek fel a növekedési pályára történő visszaállásra, mutatott rá a CODA Financials.
Mindemellett az üzleti döntéshozóknak állandóan „játékban kell maradniuk”, ami egyúttal azt is jelenti, hogy biztosítaniuk kell a folyamatok átláthatóságát. Egy vállalatvezető akkor lesz képes olyan döntéseket hozni, amelyek a valóságnak, illetve ügyfelek és szállítók igényeinek leginkább megfelelnek, ha ismeri saját vállalata belső folyamatait, eseményeit.
Bár szűkös időkben a költségcsökkentés elkerülhetetlen, rendelkezésre állnak olyan eszközök, amelyek segítenek abban, hogy a vállalatok kilábaljanak a szokatlan helyzetekből, anélkül, hogy teljesen felemésztenénk erőforrásainkat, mire a recesszió véget ér.
A válság kezelése elsősorban azt jelenti, hogy legyünk a lehető leghatékonyabbak. Ez ugyanúgy vonatkozik az IT rendszerekre, mint a vagyonkezelésre, a termelésre vagy a szállításra. Az egyik legfontosabb feladat a készpénzállomány szigorúbb kontrollja.
A CODA Financials mindenekelőtt azt tanácsolja, kössünk olyan szerződéseket, amelyek jobban támogatják a jövőbeni eladásokat: a szerződésekbe foglaljunk olyan kedvezményeket, amelyek hosszú távon jelentenek előnyöket partnerünknek. A kedvező szerződési feltételek egyúttal csökkentik a vitás kérdések felmerülésének esélyét.
Számos vállalkozásnak okoz gondot a fizetési morál hanyatlása, amely leginkább az építőiparban, a kis- és nagykereskedelemben, valamint a gépjárműiparban érhető tetten. Valamivel könnyebb az energia-valamint a műanyagszektorban tevékenykedő cégek helyzete.
„Ha eddig még nem tette, a kintlévőségeket kezelő osztály tagjait nevezze ki teljes jogú Account Manager-ekké”, tanácsolja a CODA Financilas.
A fizetési viták rendezése szinte teljes mértékben felemésztheti a forgótőkét, ám ha ezeket mihamarabb a menedzsment tagjai (vagy akár maga a vállalatvezető) elé terjesztik, gyors döntések születhetnek a lehetséges fizetési konstrukciókkal, az ügyfelekkel folytatott tárgyalásokkal vagy az esetleges jogi lépésekkel kapcsolatosan.
A számlák kifizetéséhez kapcsolódó költségek – így a felesleges papírmunkák, nem konszolidált beszerzések vagy nem engedélyezett kiadások – minimalizálása pedig azonnali készpénznövekedést eredményez.
Kis megszorításokkal, több odafigyeléssel tehát az idén is szép karácsonyi szezont zárhatunk – az üzleti életben is.