8. Márkaválasztás A felmérés során megkérdeztük a vállalkozásokat, hogy az egyes gépkocsi gyártók modelljeit mennyire szívesen vásárolják. Választásukat egy 1-től 5-ig tartó skálán kellett értékelniük aszerint, hogy azt a gépkocsi típust, amelyet biztosan nem vásárolna azt (1), illetve amit nagyon szívesen azt (5) osztályzattal jelölje.
A gépkocsi modellek kiválasztásánál az alapvető szempont az volt, hogy az eladási statisztikákat vezető modellek egytől-egyig megjelenjenek.
Az összes válaszoló körében a legkevésbé kedvelt márkák körében nem történt nagy változás, továbbra is a Daewoo, az Alfa Romeo, a Hyundai és a Suzuki zárja a sort.
A középmezőnybe tartozó márkák esetében csak minimális különbség van az előző negyedéves felmérés eredményeihez képest. Kivétel ez alól a Nissan, a BMW és az Audi, amelyeket sokkal szívesebben vásárolnának most a vállalkozások, mint három hónappal korábban. A Renault, Peugeot és Ford típusok továbbra is az élmezőnyhöz tartoznak, bár az utóbbi kettő népszerűsége minimális mértékben csökkent. A rangsor negyedik, illetve harmadik helyére ugrott előre a Volvo és a Toyota.
Valamennyi márka közül a Toyota értékelése javult a leginkább. Az utóbbi felmérésekben rendre a legnépszerűbbnek bizonyult Opel csak második lett, és a Volkswagen került fel az első helyre. A márkák többsége iránt nagyobb vásárlási hajlandóságot mutatnak a válaszadók, mindössze három márka népszerűsége csökkent, legnagyobb mértékben a jelenlegi "ezüstérmes" Opelé.
Az összes válaszoló márkaválasztása* (egyenleg) * Az egyenleg-mutató értéke 100, ha minden válaszadó az adott márkát venné és -100, ha minden válaszadó negatív választ ad (vagyis egyáltalán nem venné az adott márkát).
9. Finanszírozás
A cégek finanszírozási politikájában nincs számottevő változás, a vállalatok továbbra is a teljes befizetést kedvelik leginkább, 40%-uk kíván ilyen módon hozzájutni az új személygépkocsihoz. Hasonló arányban jelölték meg a hitelt és a pénzügyi lízinget, mint finanszírozási lehetőséget. Az előbbit, a gépkocsit vásárolni szándékozók 27%-a, az utóbbit pedig 24%-a jelölte meg.
A vállalat méretének egyre növekszik a teljes befizetést választók aránya. Ezzel ellentétesen változik a vásárláshoz hitelt igénylők részesedése, ami érthető tendencia, hiszen a mikrovállalkozások számára még nagyobb anyagi megterhelést jelent egy gépjármű árának előteremtése. Az 5-9 fős cégek körében a hitelt megjelölők aránya (37%) a legalacsonyabb, míg a 250 fő feletti cégek esetében a teljes befizetést választók aránya (56%) a legmagasabb.
10. Nemzetközi kitekintés
Európa országaiban az átlagos személygépkocsi-állomány 2001-ben 8,6 millió darab volt. Ezt az átlagot csupán hat ország haladta meg, melyek közül egyedül Lengyelország nem EU-tag. Itt 2001-ben 10,5 millió darab személygépkocsit tartottak nyílván. A legmagasabb értéket Németország érte el több mint 44,5 millió darab autóval. Magyarország a középmezőnyben foglalt helyet a csaknem 2,5 milliós állománnyal.
A személygépkocsi-ellátottság tekintetében hazánk Európa gyengébbik régióiban foglal helyet. Az 1000 főre jutó értékeket vizsgálva Magyarország Szlovákia után a 244 darab személygépkocsival az utolsó előtti helyen áll, mely az ország rendkívül rossz helyzetét mutatja.
1000 lakosra jutó gépkocsiállomány Európában, 2001 (darab) /Forrás: KSH/ Magyarországon 1990 és 2001 között éves átlagban 2,4%-kal emelkedett az 1000 főre jutó személygépkocsi állomány. Ez szinte megegyezik az Európai Unió átlagos növekedési ütemével.
Az EU átlagnál alacsonyabb növekedési ütem jellemzi a fejlett nyugat-európai és a skandináv országokat. Finnországban és Svédországban a növekedési ütem nem éri el az 1%-ot sem. Nagyjából azonos növekedési ütem (3-4%) jellemzi a német nyelvű országokat, valamint a csatlakozni kívánó közép-kelet-európai államokat.
Az EU tagállamok közül Görögországban és Portugáliában volt a legmagasabb a növekedési ütem (7,5%, illetve 7,7%), míg egész Európát vizsgálva Litvániához és Lettországhoz kapcsolhatók a legmagasabb értékek (8,6%, illetve 9,2%).
Tovább tart az új gépkocsik iránti kereslet
A GKI Gazdaságkutató Rt. - a Wallis Autó Holding Rt. együttműködésével - 2003 harmadik negyedévében is elkészítette felmérését a személygépkocsi piac alakulására vonatkozóan.