100 éves korában elhunyt a Toyota cég alapítójának, Kiicsiro Toyodának a fiatalabbik unokatestvére, Eiji Toyoda - aki szintén vezére volt a cégnek - közölte a vállalat.
Eiji Toyoda 1913. szeptember 12-én született Nagoya mellett Japánban. Édesapja textilgyárában töltötte gyerekkora nagy részét, aminek köszönhetően már elég fiatalon közelről csodálhatta a nagy gyártógépeket, talán ezért is írta később az önéletrajzába: 50 éve mozgásban.
A Tokiói Egyetem gépészmérnöki karán szerzett diplomát, majd 1936-ban csatlakozott a Toyoda Automatic Loom Works családi vállalathoz, amit nagybátjya, Szakicsi Toyoda alapított. Ő egyébként egy olyan szövőszéket fejlesztett ki, ami automatikusan leállt hibásodás esetén.
Együttműködés a General Motors-szal
A harmincas években Szakicsi fia, Kiicsiro megalapította a Toyoda vállalat autóipari részlegét és átvette magához fiatalabbik unokatestvérét, a héten elhunyt Eijit. Ott a fiatal unokatesó 20-as éveiben már gyártástervező volt, majd 1945-ben ő lett az igazgató a Toyota City-ben (a vállalat központja), amit ő maga is segített megtervezni.
Háború
A Toyota és a Ford éppen arról egyezkedett, hogy közösen épít autókat az Egyesült Államokban, amikor Japán megtámadta Pearl Harbort 1941-ben. A hirtelen fordulat miatt megszakadtak a tárgyalások, és bár később a háború után folytatódtak, azok mégsem vezettek sehova.
1950-ben Japán amerikai megszállás alatt volt. Az idegen hadsereg elküldte Eiji Toyodát egy Dearborn nevű városba, Michigan államba, hogy megtanulja Fordtól a tömegtermelés módszereit. Az Egyesült Államok hadseregének ugyanis szüksége volt a Toyotára, hogy csapatszállító teherautókat építsen a Koreában tevékenykedő amerikai csapatok számára.
A japánoknak jobban ment
Eiji a Fordnál töltött időszakban meggyőződhetett róla, hogy az amerikai cég technológiai előnye csak egy hajszálnyi a Toyotáéhoz képest. Amikor visszament Japánba, arra koncentrált, hogy a vállalat az autókat kis tételekben de maximális hatékonysággal gyártsa le. Az Eiji által kifejlesztett Toyota Production System - Toyota Termelési Rendszer - olyan sikeres lett, hogy később az összes többi autógyártó is átvette. Ez a rendszer abban az időben akkora innovációs áttörés lehetett, mint a napjainkban a moduláris termelés, amiben a Volkswagen is jeleskedik.
1967-ben lett végül Eiji a Toyota elnöke, és 15 évig, 1981-ig - rekord ideig - szolgálta a céget. Összesen 69 évig dolgozott a család vállalataiban, és ezalatt temérdek gyárat építtetett, óriási exportcéggé tette a Toyotát, és ideje alatt 16-szor lett értékesebb a vállalatot, mint a General Motors. Az ő vezérlete alatt lett a Toyota Corolla modell is minden idők legkelendőbb autója.
Az örökség
1984-ben sikerült megegyezni a General Motors-szal és közös vállalatot alapítva termelő egységeket telepítettek az Egyesült Államokban. Ezeket később saját üzemek is követték.
Eiji Toyoda nevéhez kötődik az 1983-as debütálású fejlesztés, a Lexus, amit a BMW és a Mercedes-Benz riválisának szántak, és a legnépszerűbb autómodellé vált a tengerentúlon.
Azt is Eijinek köszönheti a japán vállalat, hogy végül a világ legnagyobb autógyártójává nőtte ki magát, amelynek célja az éves, bűvös 10 millió darabos értékesítési szám elérése.
1981-es visszavonulása után a vállalat tiszteletbeli tanácsadója lett, amely címet 1992-es nyugdíjba vonulásakor is megtarthatta. 2013-ban túlélve három fiát, közel a születésnapjához elhunyt.
bt
mfor.hu