3p

100 éves korában elhunyt Eiji Toyoda, a Toyota alapítóinak sarja, aki a világ tetejére küldte a vállalatát. Mesél a múlt az mfor.hu-n.

100 éves korában elhunyt a Toyota cég alapítójának, Kiicsiro Toyodának a fiatalabbik unokatestvére, Eiji Toyoda - aki szintén vezére volt a cégnek - közölte a vállalat.

Eiji Toyoda 1913. szeptember 12-én született Nagoya mellett Japánban. Édesapja textilgyárában töltötte gyerekkora nagy részét, aminek köszönhetően már elég fiatalon közelről csodálhatta a nagy gyártógépeket, talán ezért is írta később az önéletrajzába: 50 éve mozgásban.

A Tokiói Egyetem gépészmérnöki karán szerzett diplomát, majd 1936-ban csatlakozott a Toyoda Automatic Loom Works családi vállalathoz, amit nagybátjya, Szakicsi Toyoda alapított. Ő egyébként egy olyan szövőszéket fejlesztett ki, ami automatikusan leállt hibásodás esetén.

Együttműködés a General Motors-szal

A harmincas években Szakicsi fia, Kiicsiro megalapította a Toyoda vállalat autóipari részlegét és átvette magához fiatalabbik unokatestvérét, a héten elhunyt Eijit. Ott a fiatal unokatesó 20-as éveiben már gyártástervező volt, majd 1945-ben ő lett az igazgató a Toyota City-ben (a vállalat központja), amit ő maga is segített megtervezni.

Háború

A Toyota és a Ford éppen arról egyezkedett, hogy közösen épít autókat az Egyesült Államokban, amikor Japán megtámadta Pearl Harbort 1941-ben. A hirtelen fordulat miatt megszakadtak a tárgyalások, és bár később a háború után folytatódtak, azok mégsem vezettek sehova.

1950-ben Japán amerikai megszállás alatt volt. Az idegen hadsereg elküldte Eiji Toyodát egy Dearborn nevű városba, Michigan államba, hogy megtanulja Fordtól a tömegtermelés módszereit. Az Egyesült Államok hadseregének ugyanis szüksége volt a Toyotára, hogy csapatszállító teherautókat építsen a Koreában tevékenykedő amerikai csapatok számára.

A japánoknak jobban ment

Eiji a Fordnál töltött időszakban meggyőződhetett róla, hogy az amerikai cég technológiai előnye csak egy hajszálnyi a Toyotáéhoz képest. Amikor visszament Japánba, arra koncentrált, hogy a vállalat az autókat kis tételekben de maximális hatékonysággal gyártsa le. Az Eiji által kifejlesztett Toyota Production System - Toyota Termelési Rendszer - olyan sikeres lett, hogy később az összes többi autógyártó is átvette. Ez a rendszer abban az időben akkora innovációs áttörés lehetett, mint a napjainkban a moduláris termelés, amiben a Volkswagen is jeleskedik.

Vidám öreg úr

1967-ben lett végül Eiji a Toyota elnöke, és 15 évig, 1981-ig - rekord ideig - szolgálta a céget. Összesen 69 évig dolgozott a család vállalataiban, és ezalatt temérdek gyárat építtetett, óriási exportcéggé tette a Toyotát, és ideje alatt 16-szor lett értékesebb a vállalatot, mint a General Motors. Az ő vezérlete alatt lett a Toyota Corolla modell is minden idők legkelendőbb autója.

Az örökség

1984-ben sikerült megegyezni a General Motors-szal és közös vállalatot alapítva termelő egységeket telepítettek az Egyesült Államokban. Ezeket később saját üzemek is követték.

Eiji Toyoda nevéhez kötődik az 1983-as debütálású fejlesztés, a Lexus, amit a BMW és a Mercedes-Benz riválisának szántak, és a legnépszerűbb autómodellé vált a tengerentúlon.

Azt is Eijinek köszönheti a japán vállalat, hogy végül a világ legnagyobb autógyártójává nőtte ki magát, amelynek célja az éves, bűvös 10 millió darabos értékesítési szám elérése.

1981-es visszavonulása után a vállalat tiszteletbeli tanácsadója lett, amely címet 1992-es nyugdíjba vonulásakor is megtarthatta. 2013-ban túlélve három fiát, közel a születésnapjához elhunyt.

bt
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!