3p

Az alábbiakban megkíséreljük egy képzeletbeli vállalati irányítási rendszer egyes elemeit áttekinteni, és ehhez a minőségirányítás eszközeit, az ISO 9001 és a TQM ismereteit, mint vezetési és technikai eszköztárat megvilágítani. Nem annyira a szabványra és a módszerekre, mint inkább a vállalati igényekre és célokra fordítjuk a figyelmet, és a nevezett rendszereket csak mint ennek a célnak a kiszolgálóit vesszük sorra. Szövegünkben a vállalat lehet bármilyen társaság vagy vállalkozás, illetve szervezet.

Az új ISO 9001 szabvány "adatelemzés" fejezete hasonló tevékenységről szól. A lényeg, hogy folyamatainkat, helyzetünket, eredményeinket, piaci információinkat minél rendszerezettebben, átfogóan gyűjtsük és számszerűsítsük. Ha a számszerűsítésnél és értékelésnél mindig azonos utat követünk, eszközt nyerünk a trendek, tendenciák értékelésére vagy az eseti kitérések felismerésére.

A számszerűsítés pontozáson, grafikus közelítésén, sőt szakértői becslésen (lehetőleg team bevonásával) is alapulhat. Némely esetben a becsléses módszer az adatsorok finomítására vezethet, ami a későbbi döntések megalapozottságát erősíti.

Az adatelemzés lényege, hogy túl az információk napi értékelésén és a szükséges azonnali intézkedéseken, legyen gazdája, rendszerbeli felelőse az átfogó elemzéseknek is. A technológiai folyamat kézben tartottsága talán a napi döntésekkel is elérhető és igazolható. De a többheti adatsorok halmozása, az időszakonkénti részértékelések és az eredmények feldolgozása számos további információt és lehetőséget szolgáltat:

  • az alapanyag változásai (szezontól, betakarítástól, időjárástól, fajta-struktúrától függően), a technológiai paraméterek és receptúrák módosításának időben való érzékelése,

  • a berendezések állapota, a beállítási értékek elmozdulása, a folyamat-képesség és gépképesség alakulása, ezek kezelésével a gazdasági és minőségi veszteségek csökkentése,

  • rejtett hibaokok feltárása, ismétlődő esetek felismerése, ami a napi igazítások helyett további helyesbítő intézkedéseket tehet indokolttá,

  • a műszakok, csoportok eredményei közötti különbségek felismerése, ami tréningek, vezetési módosítás, oktatások, átszervezések igényét veti fel.


SZAKTUDÁS ÉS TAPASZTALAT

Ismert példa, hogy egy kisvendéglő akkor lesz keresett, ha alkalmaznak egy jó szakácsot. Ha nem is ilyen sarkosan, de hasonló az eset egyes élelmiszeripari ágazatok kisvállalkozása, vagy közepes üzemei esetében. A technológia leírható és tanulható, de a több paraméter összehangolása, és a termék állapotától függő levezetés már személyes tapasztalatot, érzéket, sőt jó hozzáállást kíván. Ilyen pl. az érlelés, az állomány- és íz-aroma kialakítás (tészták készítése, borok, szalámi érlelés). Ahol összetett érzékszervi érzékelést több paraméter kombinálásával lehet alakítani, a folyamat személyfüggő, szinte ellentétes az "írd le és csináld" típusú minőségügyi elvekkel.

A kisebbik gond a folyamat szabályozása, mert a technológiát, a napi gyakorlatot, a személy alkalmasságát veri.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!