5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Oroszország szeretné fenntartani Európa egyoldalú energiafüggőségét, amit a Nabucco-gázvezetékkel kapcsolatos heves érzelmi reakciói is bizonyítanak, mondta el az mfor.hu-nak adott exkluzív interjúban Joschka Fischer egykori német külügyminiszter. A német ERW és az osztrák OMV Nabucco-ügyekért felelős politikai tanácsadója szerint Putyinék ezt szem előtt tartva hívták életre a magyar kormány által is támogatott orosz Déli Áramlat tervét, amelynek egyik célja, hogy elbátortalanítsa a Nabuccóban érdekelt államokat. Utóbbi mellett szintén elkötelezte magát hazánk - kérdés, meg lehet-e ülni egyszerre két, egymással ellentétes irányba húzó lovat.

"A diverzifikációt csak a Nabucco biztosíthatja" (Fotó: AP)

- Nyáron Ankarában megszületett a kormányközi megállapodás a Nabucco-földgázvezetékről, és megalapították a megvalósítására létrejött Nabucco-konzorciumot. Ennek ellenére még mindig úgy látszik, hogy a projekt néhány éve egy helyben topog, sokan kételkednek megvalósíthatóságában. Ön miként ítéli meg a kilátásokat?

- Én abszolút nem így látom a helyzetet. A Nabucco korábban valóban küszködött politikai nehézségekkel, de az ankarai szerződés aláírásával nagy lépést tettünk előre. Mostantól 2010 végéig az a feladatunk, hogy "beruházásra éretté" tegyük a projektet – jövőre meg lehet és meg is kell hozni a döntést a befektetésről. Ha ez megvan, akkor valósággá kell tennünk a terveket, el kell kezdeni az építkezést. Véleményem szerint a Nabucco 2016-ban működik majd teljes kapacitással, és ekkor már 31 milliárd köbméter földgázt fog szállítani Európába.

- Pontosan honnan is? Eddig meglehetősen sok név reppent fel a potenciálisan szóba jöhető országok között...

- Azerbajdzsán, Türkmenisztán és Észak-Irak lehet a három legfontosabb partner. Szerintem Türkmenisztánt az Oroszországba irányuló szállítások megszakítása (a Gazprom korábban leállította a türkmén gáz szállítását az európai kereslet és az árak csökkenésére hivatkozva – a szerk.) meggyőzte arról, hogy a Nabucco egy olyan opció, amiről nem mondhat le. És ugyanez érvényes Azerbajdzsánra is.

- Mi a helyzet Iránnal vagy például Katarral?

- Iránnal kapcsolatban szkeptikus vagyok. Mostani politikája alapján – gondoljunk csak az atomprogramra – úgy vélem, nem vonjuk majd be a Nabucco-projektbe. Ha Katar vagy Kuvait bejön, az jó, de alapvetően az előbb említett három országgal számolunk.

- Ha már a politikánál tartunk, Ön szerint vállalt-e Magyarország politikai kockázatot azáltal, hogy belépett a Nabucco-projektbe? Elemzők szerint ugyanis az oroszok által tervezett, Ukrajnát kikerülő Déli Áramlat – amely mellett szintén elkötelezte magát a magyar kormány – és a Nabucco versenytársa egymásnak.

- Én ezt nem így látom. A Déli Áramlat például 24 milliárd euróba kerül, a Nabucco nyolcba. Véleményem szerint a Déli Áramlat egy olyan projekt, amely el akarja bátortalanítani azokat az országokat, amelyek részt vesznek a Nabuccóban. Pedig utóbbi nem Oroszország ellen irányul; a mi célunk az, hogy diverzifikáljuk a forrásokat annak érdekében, hogy megszűnjön a mostani egyoldalú, egészségtelen függőség. Az oroszok viszont nyilvánvalóan ennek fenntartását szeretnék, különben nem reagálnának olyan hevesen a Nabuccóval kapcsolatban.

Mondok egy példát: hétvégén részt vettem egy konferencián az ukrajnai Jaltában, ahol Viktor Csernomirgyin korábbi orosz miniszterelnök (és a Gazprom egykori elnöke - a szerk.) heves érzelmektől kísérve azt magyarázgatta, hogy a Nabucco-gázvezetéknek semmi értelme sincs, hiszen sehonnan sehová fut. De ha valóban ennyire értelmetlen, akkor miért izgatta fel magát tőle ennyire? Hát azért, mert Oroszország azt látja, hogy a Nabuccóval egy diverzifikált helyzet állna elő Európában gázellátás terén, ezt pedig nem akarja. És ez szerintem nem helyes.


- Nem lehet, hogy éppen emiatt lesz mégis rizikós politikailag Magyarországnak a Nabucco-projekt?

- Nem, ez egy EU által támogatott európai projekt, ebben nincs politikai rizikó, Magyarország pedig eddig megtette a Nabucco érdekében azt, amit kellett.

- A másik oldalról közelítve a kérdéshez: abban lát-e problémát, hogy a magyar kormány a Déli Áramlat mellett is elkötelezte magát?

- Ahogy mondtam, számunkra a cél, hogy minél több forrásból érkezzen gáz Európába. Ezt a feladatot csak a Nabucco képes ellátni, a Déli Áramlat nem.

- Ha jól értem, azt állítja, hogy a Déli Áramlat felesleges Magyarország számára.

- Ezt a magyar döntéshozóknak maguknak kell eldönteniük. Én szilárdan meg vagyok győződve arról, hogy Európának szüksége van a Nabucco-gázvezetékre, amit meg is fogunk valósítani.

- Addig azonban még jó néhány telet kell kibekkelnünk az Ukrajnán át érkező (vagy éppen nem érkező) orosz gázzal. Mit tehetünk azért, hogy minél kisebb áldozatokkal ússzuk meg ezt az időszakot?

- Meg kell teremteni a feltételét annak, hogy egy összeurópai hálózat jöhessen létre, amelyben szükség esetén nem csak Keletről Nyugatra, hanem Nyugatról Keletre, Északról Délre és Délről Északra is lehet áramoltatni a földgázt. Egyébként nagyon fontosnak tartom, hogy az ukrán-orosz gázvitába az EU is bekapcsolódott, éppen az oroszok kérésére.  

- És Ön szerint mi lesz idén télen? Megint hajba kap majd a két ország, mi pedig számolgathatjuk, meddig elég a tartalék? 

- Remélem, hogy nem. A hétvégi jaltai konferencián Oroszország azt ígérte, hogy nem lesz megszakítva az ellátás. De ezt ugye nem lehet előre tudni, én sem vagyok próféta…

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!