A mai autópályához hasonlóan építették
Nemzeti iparvédelem
Mindenképp érdemes megjegyezni, a fent említett módszer mellett még egyet kipróbáltak eleink. Ezt a variációt a Zákány-Zágráb és a Hatvan-Miskolc szakaszok életre hívásakor alkalmazták. Itt a tervek fő finanszírozója egy bécsi bankház volt, míg kivitelezőként a közlekedési minisztérium lépett föl. A pénzintézet mérföldenként 339500 forintot számlázott, melyet az ország kasszájából az átvételkor egyenlítettek ki. Az 1870-ben átadott vonalakat a frissen alakul Magyar Államvasutak hatáskörébe utalták.
A kortársak hamar rájöttek, ez utóbbi megoldás jobb: egyrészt csak egyszeri kiadással jár, továbbá a keletkező haszon már az államot gazdagítja. Ennek fényében érthető az egykori gazdasági szakemberek erős értetlenkedése, hogy a kormány mégis a kamatbiztosítást részesítette előnyben. A magyarázat ismerős a mából: nem volt elég pénz.
S ehhez a sajátos eljáráshoz kapcsolódik Magyarország legnagyobb pénzügyi botránya, mely kis híján csődbe juttatta az államot. Legközelebbi számunkban erről a pontról folytatjuk múltbéli kutakodásunkat...
Lázin Miklós András