2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt hetekben részletesen bemutattuk, miként és milyen körülmények között építették meg eleink első hazai vasútjainkat. Most továbblépünk, s felelevenítjük a "vasparipák" kiegyezés utáni korszakát. Lévén mutyik ekkor is történtek... Az mfor.hu "Mesél a múlt" sorozata a magyar vasút kezdeteit eleveníti fel.

A mai autópályához hasonlóan építették

Nemzeti iparvédelem

A kormány nem mellékesen rigorózus módszerekkel óvta a magyar ipart is. Kötelezték a vállalkozókat, hogy az egyre jobb termékeket előállító itthoni gyáraktól szerezzék be a síneket, talpfákat és egyéb berendezéseket. Kizárólag akkor lehetett külföldön vásárolni, ha ha nem volt megfelelő minőségű magyar anyag.

Mindenképp érdemes megjegyezni, a fent említett módszer mellett még egyet kipróbáltak eleink. Ezt a variációt a Zákány-Zágráb és a Hatvan-Miskolc szakaszok életre hívásakor alkalmazták. Itt a tervek fő finanszírozója egy bécsi bankház volt, míg kivitelezőként a közlekedési minisztérium lépett föl. A pénzintézet mérföldenként 339500 forintot számlázott, melyet az ország kasszájából az átvételkor egyenlítettek ki. Az 1870-ben átadott vonalakat a frissen alakul Magyar Államvasutak hatáskörébe utalták.

A kortársak hamar rájöttek, ez utóbbi megoldás jobb: egyrészt csak egyszeri kiadással jár, továbbá a keletkező haszon már az államot gazdagítja. Ennek fényében érthető az egykori gazdasági szakemberek erős értetlenkedése, hogy a kormány mégis a kamatbiztosítást részesítette előnyben. A magyarázat ismerős a mából: nem volt elég pénz.

S ehhez a sajátos eljáráshoz kapcsolódik Magyarország legnagyobb pénzügyi botránya, mely kis híján csődbe juttatta az államot. Legközelebbi számunkban erről a pontról folytatjuk múltbéli kutakodásunkat...

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!