A Napa-völgyön túl
Az Alagút tetején lévő divatos étteremben rendezett újdonságaiból bemutatót a WineAge, amely a hazai luxusszegmens egyik legnagyobb beszállítója. Elsősorban az amerikai borokra helyezték a hangsúlyt, mint ahogy a tavalyi Borfesztiválon is ez volt a fő céljuk.
Az átlag magyar borfogyasztó nem túl sokat tud az Újvilág nedűiről, legfeljebb a Napa-völgyről hallott, amelyet előszeretettel választanak forgatási helyszínül az amerikai romkom filmek rendezői. Itt tegyük hozzá, hogy az amerikai borászat úttörői között sok magyart is találunk.
Ma természetesen Amerika is nagyon széles saját borkínálattal rendelkezik, miközben óriási mennyiséget importálnak Franciaországból, Olaszországból és Spanyolországból is.
A WineAge célja, hogy ismeretlenebb borvidékek különlegességeit is elhozzák Magyarországra. Ahogy a honlapon fogalmaznak, „folyamatosan bővítjük a ritkaságok választékát, és világszerte kutatjuk fel a bemutatásra érdemes prémium termékeket, az újdonságokat, köztük a biodinamikus és organikus borokat.”
A bio és organikus borok egyre divatosabbak
Ezek szerint létezik egy jelentősebb réteg Magyarországon, amely a jelenlegi gazdasági helyzetben is meg tudja fizetni a drágább italokat? Amint az egyik szakértőtől a helyszínen hallottam, a legolcsóbb és legdrágább borokra, pezsgőkre mindig van igény.
A legfontosabb vevők főleg a Michelin-csillagos éttermek, a Platán, a Costes, a TG lánc, az elegáns bárok, igényes szaküzletek. Rendszeresen tartunk kóstolókat és továbbképzéseket, a webshopunk forgalma is élénk – tette hozzá a 17 éve működő cég képviselője.
A bio és organikus borok egyre divatosabbak, tegyük hozzá, valójában ezek már évtizedekkel ezlőtt jelen voltak a világ borászatában, főleg azért, mert sok termelőnek nem volt annak idején pénze a különféle adalékanyagokra, speciális kezelési eljárásokra.
Árakban irány a csillagos ég
Az amerikai termékek mellett dél-amerikai, új-zélandi, olasz, spanyol és francia borok és pezsgők várták a prezentáción a hazai nagykereskedőket, viszonteladókat és szakújságírókat. Ami az árakat illeti, nagy a szóródás: a négyezer forintos prosecco-tól a százezer forintos francia pezsgőig – ezek nettó nagyker árak –, de szinte mindegyik palack vevőre talál.
A pezsgők között a valódi champagne, a prosecco és a nálunk kevésbé ismert spanyol cava is egyre népszerűbb itthon, főleg különleges alkalmakra vásárolják. Sokszor esküvőkre rendelik, hogy emlékezetes legyen a nap mellett a koccintás is.
A bemutatón szereplő vagy 250 féle termék közül az Uruguay-i és új-zélandi palackok iránt is élénk volt az érdeklődés, ezeket ismerik talán legkevésbé a hazai igényes - és vastagabb pénztárcájú - fogyasztók.