6p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Régen kihagyhatatlan volt, ma már a közönséget a legkülönfélébb attrakciókkal lehet csak becsábítani az Utazás kiállításra, amelynek csak a helyszíne változatlan: idén is a kőbányai Hungexpon lesz, február 22-25. között.

Országos nekibuzdulás övezte hajdanán az Utazás kiállítást, naptárba beírt családi program volt, sokan éltek a kedvezményes vasúti jegyek lehetőségével, együtt érkeztek generációk, szomszédok, baráti társaságok, hogy közösen eldöntsék, hol is pihennek majd nyáron.

Ma is népünnepély, csak másként

Évtizedekig tartott ez a korszak, amelyet az is jellemzett, hogy a magyarországi beutazó forgalom piacvezetői hatalmas nemzeti standokkal jelentek meg. Népünnepély volt ez a javából. Ma is az, csak másként, másoknak.

Trükkök százai. Fotó: Hungexpo
Trükkök százai. Fotó: Hungexpo

Pár éve elérkezett az onlineutazás-foglalás korszaka. A fiatalok nagy része nem ér rá órákig nézelődni a standoknál, amelyek többsége ma már nem is kötődik szorosan a kiállítás fő témájához: hirdetnek porszívót, árulnak vérnyomásmérőt, meg kóstoltatnak pálinkát.

Mostanában a kiállítók körében talán több volt a fiatal, mint a látogatókéban. Igaz, már a prospektust gyűjtő-cipelő kör is mintha fogyatkozna.

Mi van az interneten és a mobilon kívül?

Mindezen nem is lehet csodálkozni. Ma egy huszonéves a reptérre vezető buszon foglalja le a szállását, miután előző este eldöntötte, mégis elrepül a barátnőjéhez. A középiskolából kikerülők baráti társasággal ruccannak ki, a nyelvtudás alapfokon természetes. Minden tudni- és látnivaló benne van a kezükben, a mobiltelefonjukban. 

Vagy éppen rokonlátogatóba mennek a majd félmilliónyi külföldön élő családtaghoz.

A világ hasonló tematikájú kiállításai is átalakultak, némelyik meg is szűnt, ami részben a Covidnak is betudható. A b2b, azaz a szakmának szóló bemutatkozások kevésbé változtak, mint amelyek a nagyközönséget célozzák meg. A trendek követése változatlanul fontos, itt mutatkoznak be a friss technikai megoldások és az újdonságok, az extrém helyszínek, amelyekkel megismerkedtetik a magyarokat a hazai szakemberek.

Nem jellemzők a nagy nemzeti standok

Arra ne számítsunk, hogy a franciák és az olaszok – a világ leginkább látogatott országai – jókora nemzeti standdal csábítanak, nincs rá szükségük, sőt, néhol legszívesebben korlátoznák a beutaztatást. Olyannyira, hogy a hajdanán Magyarországon is működő idegenforgalmi képviseleteik meg is szűntek. Némelyik Bécsbe költözött, onnan tartják szemmel, afféle home office-ban, a kelet-európai piacot. 

A háborúk is befolyásolják természetesen, melyik ország érzi szükségét annak, hogy ellátogasson a budapesti, vagy bármelyik közép-európai ország hasonló rendezvényére.

Változott a marketing fegyvertár

A német nyelvterület jó pár éve váltott, hol van már az az időszak, amikor újságírókat csábítottak kényeztető utakkal Svájcba, Ausztriába, Németországba. Ma legfeljebb közleményeket küldenek. 

A pr-eszközök generációt léptek: inkább fizetnek ki a külhoni turisztikai regionális szervezetek pár milliót egy oldalért a legnépszerűbb magyar print családi magazinban, minthogy megjelenjenek a Hungexpo-n. Ettől függetlenül persze egy-egy ottani vállalkozás, síterep, wellness szálló még bemutatkozhat.

Előretörtek az arab országok és Ázsia

Az arab és kis-ázsiai országok az utóbbi másfél évtizedben viszont feljöttek,  Egyiptom, Tunézia és Törökország változatlanul a magyarok kedvenc üdülőhelyei. Előfordul, hogy indonéz vagy éppen örmény vállalkozás akar bemutatkozni a magyar közönség előtt. Évek óta találkozhatunk Afrikát népszerűsítő részleggel is, ami egyszemélyes vállalkozásként indult, ma pedig már kifejezetten keresik a látogatók.

A volt szocialista országok közül kevés van jelen nemzeti standdal, ennek sokszor – bármilyen furcsa – személyes oka van. Amelyik mégis – mint a mindig komoly felkészültséggel érkező Szlovákia – az elsősorban az itt dolgozó idegenforgalmi képviseletvezető évek óta tapasztalt ügybuzgóságán, elszántságán, szorgalmán múlik. 

Bulgária az új aduász

Az idén Bulgária lesz a külföldi díszvendég – ami jó döntés. Ez az ország sokáig szinte vakfolt volt a hazai kiutazó turizmus térképén. Pedig az elmúlt harminc évben nagyon sokat fejlődött Bulgária, melynek különleges természeti látnivalói és történelmi öröksége megérdemlik, hogy megismerkedjenek vele a magyarok.

A belföldi díszvendég Gyula és Békés megye. Igen, érdemes rászánni a benzinpénzt erre a régióra, és nemcsak az Almásy-kastély miatt. Emellett szükség is van részükről a marketingre, hiszen a magyarok nagy része ma már az akciós utazási oldalakon foglal szállást, hétvégi csomagot – sokszor mindegy, hogy hova, csak megfizethető legyen. De még így sem olcsók.

Élményszigetek, gyerekprogramok, tesztpálya

Az idei – és már a pár évvel ezelőtti kiállításokra is – jellemző, hogy szakosodtak, miközben szórakoztató központtá váltak. Idén is lesz Budapest Boat Show, Karaván Szalon a lakóautók szerelmeseinek és a kempingezőknek, E-bike, kerékpáros tesztpálya, élményszigetek, Blogger Corner, szakmai beszélgetések, gyerekprogramok, élő állatok, többfunkciós virtuális közösségi tér, egészségügyi szűrések, nyereményjátékok.

A csábításoknak se szeri, se száma: a nyereményszelvényeken szereplő kérdésekre helyesen válaszolók között hazai és egzotikus utazásokat, szállás- és programlehetőségeket, valamint fesztiválbelépőket sorsolnak ki.

Mindez azt is jelzi, hogy a közönséget ma már attrakciókkal kell becsábítani, hogy felkeljen a fotelből, a streamingszolgáltatók filmjei, a laptop elől, és elinduljon Kőbányára.

Mindent a vitorlázókért!

A hajózást és a vízi sportokat Magyarországon egy viszonylag szűk réteg gyakorolja, akik viszont igen, azok többnyire nem az alsó középosztályba tartoznak, azaz fizetőképesek. A Boat Show-n a látogatók megtekinthetik a különböző márkájú motoros és elektromos hajókat, válogathatnak a hajózáshoz kapcsolódó felszerelések, szolgáltatások és ruházatok közül, valamint a vízi sportokhoz szükséges eszközöket is beszerezhetik. 

A Magyar Vitorlás Szövetség és a Magyar Vitorlás Akadémia közreműködésével a 2024-es kiállítás díszvendége a Vitorlázz Itthon program, melynek célja egyebek között a fiataloknak szóló „kishajós” vagyis jollevitorlázás nyújtotta élmény népszerűsítése.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!