4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem extraprofitra törekszenek, hanem arra, hogy megmaradjon a vállalkozásuk, mondja a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke.

Az éttermek nagyon nehezen birkóznak meg az áremelkedéssel, főleg, hogy az árak naponta változnak, mondta lapunknak Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke. „A vendéglátó vállalkozások 90 százaléka kkv, a kkv-k pedig nincsenek arra felkészülve, hogy ezt az árváltozást folyamatosan kövessék: erre egyszerűen nincs adminisztrációs háttér”, magyarázza.

„Egyelőre jönnek a számlák – áram, hús, zöldség -, kifizetik, csakhogy nem tudják rögtön az összes árban érvényesíteni, főleg, hogy mindenki fél az emeléstől”, mondja az ipartestület elnöke.

Hozzáteszi, hogy bizonyos élelmiszerek már a duplájába kerülni a tavalyi év végéhez képest, ilyen az olaj és a csirkemell, amit a vendéglátók nem hatósági áron vesznek, és ha ezeket követni szeretnék, indokolt volna egy akár 50 százalékos áremelés is, csakhogy tudják: ez a vendégek tűréshatárát túllépné.

Meddig lehet bírni az inflációt? Fotó: Izsó Márton Artúr
Meddig lehet bírni az inflációt? Fotó: Izsó Márton Artúr

Mindenki óvatos

Kovács László elmondása szerint mindenki óvatos, mert attól tart, hogy elveszíti a vendégeit, bár a csökkenés így is meg fog történni, hiszen az emberek már most féket húztak költéseikben az infláció és a bizonytalan jövő miatt, és elsőként általában a luxuskiadásokban csökkentenek. Az ipartestület elnöke kiemeli, hogy már most érezhető a kereslet csökkenése az átlagos tavaszi kereslethez képest, igaz, csak hétköznapokon, a hétvégék jól szoktak menni, „a háborús hisztéria viszont nagyon rosszat tett az áraknak és a fogyasztásnak is”, emeli ki Kovács László.

Ehhez járul, hogy számos vendéglőben rendszeresen kérnek fizetésemelést az alkalmazottak úgy, hogy a pandémia időszaka egyébként is hatalmas teherként nehezedett a tulajdonosokra, főként, azokra, akik megtartották a személyzetet a karantén alatt is.

„Sokan azt is nagy eredménynek tartanák, ha év végén nem menne tönkre a vállalkozások 20-30 százaléka, és a legtöbben kijönnének legalább nullára, és később működhetnének tovább. Jelentős tartalékokat felhalmozni most nem lehet”, mondja az elnök, és hozzáteszi:

„Jelen pillanatban arra kérném a közvéleményt, ne higgyék, hogy az áremelések komoly extra haszon reményében történnek; ezek csakis az életben maradás reményét adják meg a vendéglátósoknak. A vállalkozások a tényleges eredménnyel majd év végén fognak szembesülni, és szerintem vannak, akik még nem tudják, hogy akkor be kell majd zárniuk.”

Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke. Fotó: MVI
Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke. Fotó: MVI

Kovács László elmondja, hogy azok a vendéglátósok indulnak jó eséllyel, akik pénzeket tudtak átcsoportosítani a vállalkozásukba az utóbbi években, és most is sokan a magánvagyonukból pótolják ki a hiányokat.

A cukrászdák jobban bírják

Mivel a sütit és a fagyit eleve másképp fogyasztjuk, úgy tűnik, a cukrászdák jobban átvészelték eddig a nehézségeket, számuk a pandémia alatt még emelkedett is, és jelenleg is jól állnak, mondja az ipartestület elnöke. Hasonlóképpen jó eséllyel indulnak azok a vendéglők, amelyek magyar vendégekre építenek. „A törzsvendég a jó vendég”, ez bebizonyosodott az utóbbi években is, a turistákra specializálódott helyek, főleg Budapesten, nehezebb időszakon mennek keresztül. Jól teljesítenek még azok a középkategóriás helyek, amelyek családiasak, de nagyobb mennyiségben is ki tudnak szolgálni akár 80-100 vendéget is.

Állandóan újraszámolják az árakat. Fotó: Izsó Márton Artúr
Állandóan újraszámolják az árakat. Fotó: Izsó Márton Artúr

A fiatalok a jó fogyasztók, de melyik régiókban?

Kovács László kitér arra, hogy a fiatalok a legjobb fogyasztók, mert ők gyakran kapják a pénzt otthonról, sokan mellette keresnek is, és nem korlátozzák magukat a fogyasztásban: rájuk tehát mindig lehet építeni a vendéglátásban is.

A nehézségek szempontjából régiós különbségek természetesen vannak: munkaerő tekintetében erősen kritikus a nyugati országrész, ahol a szomszédos országba való munkaerő-elvándorlás miatt magas béreket kell biztosítani, bár a helyek ezt nem mindig engedhetik meg maguknak, ekkor viszont esélyesen nem találnak munkaerőt.

Sokan kerülnek „csiki-csuki helyzetbe” a vendéglátók közül: megfizetik a drága munkaerőt annak ellenére, hogy nem tudják előre, sikeres lesz-e a vállalkozás, ám ha mégsem jönnek a vendégek, azonnal be kell zárniuk.

A Balaton és a vízpartok egyértelműen csúcsszezonra számíthatnak, de nem valószínű, hogy elérik majd a tavalyi vagy tavalyelőtti forgalmat, hiszen a magyarok jó része idén már külföldre szeretne menni, a tavalyi és tavalyelőtti rekord éppen abból származott, hogy ez nem volt lehetséges.

Kovács László úgy látja, hogy a vendégek zsebében egyelőre még van pénz, ami azzal magyarázható, hogy a pandémia alatt nem tudtak annyit költeni, így ezen a nyáron szeretnének szórakozni egy kicsit.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!