A helyközi személyszállításban az utasok száma 7 százalékkal, az utaskilométerben mért teljesítmény 4 százalékkal volt alacsonyabb az első félévben az előző év hasonló időszakánál.
Az első negyedévben a szállított áruk tömege 15 százalékkal, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 11 százalékkal esett vissza 2008 azonos időszakához képest. A helyközi személyszállításban az utasok száma és az utaskilométerben mért teljesítmény 2009 első három hónapjában egyaránt 6 százalékkal volt alacsonyabb a tavalyinál.
Tavaly az első félévében az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 6 százalékkal, a szállított áruk tömege 3 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.
Az idén az első félévben a közúti áruszállítás volumenének mérséklődése nagyrészt a belföldi szállítás 12 százalékos visszaesésének a következménye, nemzetközi viszonylatban a csökkenés 4 százalék volt.
Árutonna-kilométerben mérve a teljesítmény belföldi viszonylatban 5, nemzetközi viszonylatban 8 százalékkal esett vissza. Kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, megnőtt az átlagos szállítási távolság, ugyanakkor az üresen megtett út aránya 4 százalékponttal csökkent.
A vasúti áruszállítás forgalma és összteljesítménye is nagymértékben 19, illetve 26 százalékkal csökkent a bázisidőszakhoz képest. A második negyedévben a belföldi vasúti szállítás volumene és teljesítménye az autópálya-beruházásoknak köszönhetően nőtt, ám nem tudta ellensúlyozni a nemzetközi teljesítmények nagyarányú visszaesését.
A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból 12, az összteljesítményből 11 százalék. A Duna magyarországi szakaszán a magyarokét meghaladó teljesítményt produkáltak a román, a német, az ukrán, a bolgár és az osztrák felségjelű hajók.
A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér menetrend szerinti és nem menetrend szerinti járatokon lebonyolított áruforgalma 24,4 ezer tonna volt, 27 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban.
A helyközi személyszállításban a belföldi távolsági személyszállítás terén - a szállított utasok számát tekintve - az autóbusz-forgalom súlya a legjelentősebb, 79 százalék. A nemzetközi szállításban 62 százalékos részesedésével a légi közlekedésé a vezető szerep, a vasút 24, az autóbusz 14 százalékos hányadot képvisel.
Budapest-Ferihegy repülőtér 63 országgal lebonyolított utasforgalma 3,58 millió fő volt az első félévben, 9 százalékkakkal csökkent a bázisidőszakhoz képest. Ezt az utasforgalmat összesen 53 ezer, az előző évinél 8 százalékkal kevesebb járattal bonyolították le.
A KSH kimutatása szerint a legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársaságok a MALÉV, a Wizz Air, a Lufthansa, az EasyJet, a British Airways és a Swiss. Nem menetrend szerinti forgalmat 54 ország relációjában bonyolított le Budapest-Ferihegy.
A helyi személyszállítás utasszáma 4 százalékkal, utaskilométerben mért teljesítménye 5 százalékkal csökkent az előző évihez képest. A szolgáltatás 59 százalékát az autóbusz-közlekedés adja, ennek 44 százaléka a fővárosban bonyolódik. A metró forgalomból elfoglalt részesedése 14 százalékot tett ki.
A KSH adati szerint 2009. június 30-án a közúti gépjárművek állománya 3,7 millió, ebből 3,1 millió személygépkocsi. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, személygépkocsiknál mintegy 11, autóbuszoknál 13 év.
Az első félévben az első alkalommal forgalomba helyezett - új, és importból származó használt - személygépkocsik száma 46 ezer, 51 százakkal kevesebb, mint a bázisidőszakban. Az elsőként forgalomba helyezett személygépjárművek harmadát a Ford, az Opel és a Suzuki márkák adták.
MTI/Menedzsment Fórum