A kormány 2019 közepéig összesen csaknem 2 milliárd forintot fordít az élelmiszerek minőségének emelésére, a vásárlói tudatosság fejlesztésére, valamint a hatékonyabb hatósági fellépésre, derül ki a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatból.
(AFP)
A kormányhatározat szerint a földművelésügyi miniszter feladata lesz egyebek mellett egy a vásárlók élelmiszerbiztonságra vonatkozó tudatosságának és tudásszintjének növelésére szolgáló program kidolgozása. A programra fordítható összegeket a nemzetgazdasági miniszter biztosítja, és maga a projekt a következőkből áll össze:
- jövőre 600 millió forintos, 2019-ben pedig 700 milliós költségvetéssel kell közérthetővé tenni az élelmiszerek jelölését, minőségi jellemzőit, az előállításnál alkalmazott technológiákat, valamint a tárcavezetőnek ajánlásokat kell készítenie a hagyományos termékek megismertetésére - 2019. június 30-ig
- 150 milliót adnak arra idén, hogy összerakjanak egy gyermekeket célzó élelmiszerlánc-biztonságról szóló tananyagot, és azt ingyenesen elérhetővé tegyék - 2018. július 30-ig
- jövőre 130 millió forint megy el arra, hogy a hiteles vásárlói tájékoztatásért és szemléletformálásért kialakítsák az S-QR kód alapú Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet, a kapcsolódó elektronikus tudástárral együtt - 2018. december 31-ig
- 2018-ban 50 millió forintból valósul meg a közétkeztetők és ételeik minősítésére is szolgáló "Minőségérzet növelése a közétkeztetésben" program, melyet 2017. december 31-ig kell összerakni
- jövőre 200 millió forinttal, 2019-ben pedig 20 millió forinttal járul hozzá a kormány, hogy a Nébih bevonásával bővítsék ki az "Ételt csak okosan" és a Szupermenta programot, valamint a gyümölcsök, zöldségek minőségével kapcsolatos helyes fogyasztói elvárások kialakítására dolgozzák ki a "Tökéletlen is lehet tökéletes" programot, 2018. december 31-ig
- 2018-ban 100 millió forintból kell erősíteni a Magyar Élelmiszerkönyv ismertségét, amely "a közérthető közigazgatás jegyében segíti a vásárlói tudatosság kialakulását" - 2018. június 30-ig
Jókora fordulat ez a vásárlói tudatosság növelése terepén, hiszen néhány hónapja még az emlékezetes, diszkontlánc-szívató törvénytervezetbe dobozolva olyan újításokról volt szó, hogy a kormány betiltaná a reklámújságokat, mert ez segítené elő a "tudatosabb vásárlást." Nem sokkal később aztán meghátráltak, és jegelték a tervezetet, de előtte még egy alapos hátraarccal úgy módosították a terveket, hogy a reklámújságok nem hogy eltűntek, de valószínűleg alaposan meg is vastagodtak volna.
via MTI