5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kilenc hónap csúszás után átadták az M7-es autópálya 17 kilométeres szakaszát vele a két kilométer hosszú Kőröshegyi völgyhidat. Ezzel a Balaton déli partján végig lehet autózni a sztrádán, s csak Balatonkeresztúrnál kell lehajtani róla. De már csak egy évig: jövőre sztrádán mehetünk az Adriára: 44 év után elkészül az M7-es. Mfor.hu háttér.

Lassan, de elkészül (mfor.hu montázs)

Egyre inkább fogyatkozik a lehetőség Kóka János gazdasági miniszter utóda számára, hogy szalagokat vagdosson át az M7-es autópályán. Az új és várhatóan jövőre munkába álló majdani miniszternek ugyanis csak két ünnepélyes avató marad - ráadásul az egyiket biztosan magáénak akarja majd a miniszterelnök.

Tegnap mindazonáltal végre átadhatta a forgalomnak az M7-es mindössze 17 kilométeres szakaszát a miniszter, amely több mint hetvenmillárd forint költséggel és több mint kilenc hónapos csúszással végre elkészült. A Zamárdi és Balatonszárszó közötti sztrádaszakasz a majd két kilométer hosszú kőröshegyi völgyhídnak köszönheti jelentőségét és hírnevét.

A völgyhíd maga a 74 milliárd forintra rúgó költségből 45 milliárdot tett ki. A pillérek 88 méteres magasságba nyúlnak, a teljes szerkezet vasbetonból készült, a hídon kétszer kétsávos út és járda található.

Negyvenhárom éve épül

Az M7-es építése az ezredfordulót követően sokkal gyorsabb ütemben, de mondjuk úgy, erős összevisszaságban épült. Az első darab még 1964-ben elkészüt Törökbálintig az M1-es kivezetőjével együtt. Ezt követően 1966-ban ért el a sztráda Martonvásárig - bár csak a bal pályát építették meg. A bal oldali rész 1971-ben ért el Zamárdiig, majd 1972-75-ben a jobb pálya is elkészült Balatonaligáig.

Ezt követően igen jelentős szünet következett, nemcsak az M7-es, hanem az autópályák építésének történetében is. Az ezredforduló után 2002-ben a jobb pálya is elérte Zamárdit, emellett a teljes kilencven kilométeres autópályaszakaszt felújították. A következő öt évben pedig jött az apró darabok építgetése, hol itt hol ott.

Darabosra sikerült

Legelőször is 2004-ben adták át az M7-es (majdnem) határmenti darabját: Becsehely és Letenye között 8,7 kilométeres szakaszon. Ezt követően - szintén 2004-ben - Letenyétől megépítették a Tornyiszentmiklósig vezető M70-est, amely Szlovénia felé halad 19 kilométeren át. Az autópálya mindazonáltal csak majdnem ért el a határig. Mind Horvátország mind Szlovénia felé egy kilométer hosszan ugyanis még hiányzott a sztráda - Horvátország felé emellett egy a Murán átívelő hidat is meg kellene még építeni.

A határra vezető ezer méterek megépítése helyett 2005-ben a Balatonszárszó és Ordacsehi között húzódó húsz kilométer készült el, rajta három kisebb völgyhíddal, így ez a szakasz igencsak borsos árú lett: 65 milliárd forintért épült. A szakaszt nem koptatták szét az autósok, hiszen se előtte (Zamárdi és Szárszó között 17 kilométeren) se utána (Ordacsehi és Becsehely között nyolcvan kilométeren) nem volt autópálya.

Még mindig nem teljes

Máig is tart a két lyuk foltozgatása, másképp fogalmazva: még mindig kénytelenek az autósok településeken vagy éppen üdülőövezeten keresztülhajtani. Tavaly a hosszabb, nyolcvan kilométeres résből készült el 26 kilométer Ordacsehi és Balatonkeresztúr között, ezzel azonban még mindig több darabból állt az M7-es. 2006-ban emellett a tornyiszentmiklósi szakaszt is folytatták, vagyis egy kilométerrel meghosszabbítva elérte a sztráda az országhatárt.

Tegnap végül az egyik lyukat befoltozták: Zamárdinál tehát már nem kell a strandolók mellett negyvennel araszolni a hetes főúton. A logikátlan egymásutániságban elkészült autópálya szakaszok tehát lassan egy egybefüggő egészet alkotnak. Ma már a Balaton déli részén végig fut a sztráda, s jövőre a horvát határt is eléri - ha minden a terv szerint halad.

Jövőre is marad

Az idén még egyszer fog csattogni az olló: augusztus utolsó napjaiban adják át a forgalomnak a Nagykanizsa és Becsehely közötti 18 kilométert - ebből egyébként hat kilométer már tavaly decemberre elkészült Sormás és Becsehely között. Jövőre pedig két szakasz marad: egy 36 kilométeres darab Balatonkeresztúr és Nagykanizsa között, valamint a horvát határig vezető egy kilométer egy hozzá tartozó híddal.

A 36 kilométeres szakaszt 45 milliárd forintért építi meg a Porr-Terrag-Asdag PVT-M7 Konzorcium. Ez a magyar sztrádatörténet első úgynevezett spórolós szakasza (egy kilométer szakasz 1,25 milliárd forintot emészt fel, csomópontokkal, lehajtókkal és egy kis völgyhíd költségeivel együtt). Az építtető konzorciumba tartozott az azóta már felszámolás alá került Viadom is, amely egyes vélemények szerint épp azért dőlt be, mert a cégen keresztül Kóka János be akarta bizonyítani: olcsón is lehet autópályát építeni. Ezt a szakaszt mindazonáltal már biztosan nem Kóka, hanem az utódja fogja átadni.

Magyar-horvát "össznépizés"

Az utolsó darab, amely az M7-esből hiányzik, lényegében egy híd, amely a Mura folyót szeli át. A hidat közösen építi majd meg a magyar és a horvát állam fele-fele arányban. A hidat egy horvát társaság építi majd, a Hidroelektra Niskogradnija, 8,47 millió euróért, vagyis 2,1 milliárd forintért. ebből a magyar állam költsége a még 2004-ben köttetet horvát-magyar megállapodás szerint tehát alig több, mint egymilliárd forint lesz.

A tervek szerint az ünnepélyes szalagátvágásra 2008-ban kerül majd sor. És akkor végre igaz lesz, hogy autópályán juthatunk el az Adriára. Az M7-es elérve végleges hosszát 242 kilométer hosszan szeli majd át az országot.

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!