Miközben a tavalyi évben a GM 8,35 millió gépjárművet értékesített, addig a japán társaság 8,97 millió darabbal története során első alkalommal szárnyalta túl éves összehasonlításban. A korábbi éllovas GM visszaesésében a vállalat krízise áll. Az amerikai cég a pénzpiaci válságot követően roppant meg, és az utolsó hónapokban kérdésessé vált, hogy januárban finanszírozható marad-e a termelés. Végül kormányzati segítséggel átvészelte a cég a múlt évet, ám a GM drasztikus átalakítása immár nem ódázható tovább.
Az amerikai cég 77 éven át tudta megtartani a szektor vezető címét, ám az elemzők szerint a következő években esélye sem lesz visszaszerezni azt. Ugyan néhány fejlődő régióban, így Latin-Amerikában, Afrikában, és Távol-Keleten is növelni tudták eladásaikat, ám a hagyományosan legerősebbnek számító piacokon, Észak-Amerikában és Európában nem sikerült túl jól a tavalyi esztendő.
Érdekesség, hogy a trónfosztás ellenére a Toyota is adott már el több kocsit. 2008-ban ugyanis a cég globális értékesítése 4 százalékkal csökkent. A távol-keleti gyártó is hasonló régiókban (USA, Európa, Japán) szembesült gyengébb eladási adatokkal, ahol amerikai riválisa. A Toyotánál a 2008-as megtorpanással egy évtizedes növekedési periódus zárult le.
Hogy az idei év a Toyota számára sem lesz sétagalopp, azt a vállalat hétvégi bejelentése előrevetítette. A mélyülő globális recesszió és autóeladások hirtelen csökkenése miatt a japán autóipar zászlóshajója, a Toyota 12 hazai üzeme közül 11-ben leállította egy napra a termelést. A Toyota azt tervezi, hogy februártól áprilisig a tavalyi év hasonló időszakához képes felére, napi 9 ezer autóra korlátozza a termelést. A drasztikus lépésekkel nemcsak a nagy teherautók és a drága személygépkocsik gyártását korlátozzák, hanem a Japánban népszerű kisautók, illetve hibrid autók gyártását is.