3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A fennállásának 6. évét éppen júniusban ünneplő Wizz Air vezérigazgatója, Váradi József az MTI-nek adott interjúban elismerte, hogy jelenleg nehéz helyzetben van az ágazat, de a fejlődési potenciált optimistán ítélte meg. Úgy vélte: jelentős növekedési lehetőség előtt áll a régió ma még marginális légiközlekedési piaca, és példaként említette: míg a nyugat-európai lakosság 30-35 százaléka évente legalább egyszer repülőre ül, addig a magyaroknak alig 10 százaléka. Ahogy azonban a gazdasági mutatók javulnak, úgy emelkedik a lakossági elkölthető jövedelem, és egyre többen fognak repülni.

Váradi József emlékeztetett rá, hogy sok minden megváltozott az elmúlt években a piacon a diszkont cégek megjelenésével. Példaként hozta, hogy a lengyel utasforgalom több mint 50 százalékát tavaly már az alacsony költséggel üzemelő társaságok adták. A következő néhány évben pedig a rövid, 2-3 órás utaknál a diszkont cégek további, jelentős térhódítására és domináns piaci jelenlétére számít.

Az iparágat is sújtó válság mellett az euró gyengesége sem kedvez az európai társaságoknak, mivel több jelentősebb költségelemet, például az üzemanyagot dollár alapon számolják el, fizetik. Rontják a kilátásokat az európai költségvetési megszorítások, amelyek lassítják a kilábalást, és amelyek miatt a Wizz Air is kissé visszavette idei előrejelzését, ám a 2010-ben várt 20 százalékos utasszám növekedés így is jelentős. Váradi József szerint jövőre már várható némi gazdasági élénkülés Európában, de csak 2012-től lehet érzékelhető a fellendülés a gazdaságban és a légi közlekedésben egyaránt.

A negatív hatások ellenére a Wizz Air a válság idején is növelni tudta árbevételét és robusztus növekedést tudott felmutatni az utaslétszámban is. Ez Váradi József szerint a cég növekedési stratégiájának köszönhető. Azt mondta: a válság piaci lehetőségeket is teremtett, amelyeket a Wizz Air igyekezett gyorsan kihasználni. Ezért úgy vélte: bármi is történik a Malévvel, a Wizz Air be tudná tölteni az általa hagyott piaci űr nagy részét. A Malév magyarországi utasainak száma alig érte el tavaly a 2 milliót, a Wizz Air az idén 1,2 millió utassal számol, néhány év alatt tehát elérheti a Malév nagyságrendjét az utasszámban - érvelt.

Váradi József korábban sem rejtette véka alá, hogy ellenzi a Malév visszaállamosítását, ezért az ügyelet ellen Brüsszelben is szót emeltek, a vezérigazgató szerint nem egyedüli légitársaságként. "A Malév eddig is folyamatos támogatásra szorult, most még rosszabb a helyzet, mert finanszírozása nem a magánszféra terhére, hanem az adófizetők zsebére történik" - mondta. Hozzátette: innentől kezdve néhány befektető problémája helyett ez újra az ország problémájává vált, és úgy vélte: a támogatás az európai normákkal is ellenkezik.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!