3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A hazai bankok önbevallása szerint 2006 első fél évében hatezer bankkártya csalást regisztráltak, ami összesen 132 millió forintos veszteséget jelentett az érintetteknek. A fogyasztóvédők ugyanakkor azt gyanítják: a kártyatulajdonosokat ért veszteség nagyobb is lehet a pénzintézetek által bejelentett eseteknél, tudta meg a Népszabadság.

Aggályosnak tartja Dietz Gusztávné, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) munkatársa, hogy alig tudnak a bankok valamit arról, hol tart ma a csalási "üzletág". A pénzintézetek többnyire az ügyfelek felelősségére hárítják a veszteséget. Bár konkrét tárgyi bizonyítékuk nincs rá, Dietzné praxisában több olyan esettel találkozott, amikor a károsultak ezt kizárták. A fogyasztóvédő úgy érzi: a fogyasztói bizalom megőrzésében nyilvánvalóan érdekelt pénzintézetek sok ilyen jellegű információt visszatartanak, illetve a csalási esetek kivizsgálásánál az együttműködési hajlandóságukon is lehetne javítani.

Jelenleg több mint harmincezer üzletben lehet a pénztárnál bankkártyával fizetni. A nagy áruházak többségében van erre lehetőség, míg a kisebb kereskedésekben kevésbé. Kereskedői vélekedések szerint a készpénzes vevők sokszor érezhetően azért is tartózkodnak a kártyahasználattól, hogy ne legyen nyoma a vásárlásuknak. Nem lenne szerencsés, ha egy APEH vagyonosodási vizsgálat során egy minimálbérre bejelentett magánszemélynél egy félmilliós plazmatelevízió-számla nyomára akadnának ily módon. A kártyás forgalom leszorításának igénye a kiskereskedőre is igaz lehet - hasonlóan "adó-optimalizációs" okokból.

Problémát jelent a kártyahasználat terjedésében az is, hogy az itthoni bankok a kártyás tranzakciók után a nemzetközi összehasonlításban magas, két-három százalék közötti úgynevezett bankközi jutalékot állapítanak meg. Ezt a kereskedők gyakorlatilag átterhelik a vásárlókra. A kártyabeszedési díj nem minden kereskedő esetében ugyanannyi, az áraikban megjelenő pluszteher - szerintük - egyenlőtlen versenyfeltételeket eredményez: a nagyobb kereskedőláncok kettő-három százalékosnál alacsonyabb rátát is kieszközöltek.

Jaross Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnökségi tagja szerint az indokolható és megfizethető díjtétel egy százalék alatt lenne. A bankok ellenérve viszont úgy szól, hogy a díjat nem ők, hanem a kártyakibocsátó cégek határozzák meg. Változásra a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) most megindult banki ágazati vizsgálata kapcsán lehet számítani, ami - értesülésünk szerint - a bankközi díj kérdésére is kiterjed. Hogy ez mikor zárul, arról még nincsenek hivatalos információk, Jaross mindenesetre azt reméli, hogy már az idén sikerül valamilyen - számukra elfogadható - döntést keresztülvinni a bankoknál, olvasható a Népszabadságban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!