Azt mondta: a Mol Bubi egy új közösségi közlekedési mód, amely biztosítani fogja, hogy bárki egyszerűen kerékpárra pattanhasson Budapesten. "Ezért is nevezzük Bubinak, Budapest biciklinek" - fogalmazott. A rendszer célja, hogy olyanok számára is biztosítsa a kerékpározás kényelmét és biztonságát, akik valamiért nem tudják, vagy nem akarják saját biciklijüket használni, akik ingáznak Budapestre, vagy akiknek nincs biciklijük - fűzte hozzá.
Kiemelte, hogy a Bubi-rendszer elindulásával Budapest egy "exkluzív klubhoz" csatlakozott, hiszen Közép-Európában csupán Bécsben és Varsóban van ilyen nagy kiterjedésű közbringa-rendszer.
A főpolgármester-helyettes sok szempontból egyedülállónak nevezte a Bubit, mivel a kétkerekű "lerakását megkönnyítő lakat, a defektbiztos gumi és a (...) csomagtartó hármas kombinációja" csak Budapesten érhető el. Egyedülálló a rendszer annyiból is - fűzte hozzá -, hogy egy Bubi-kártyával négy bicikli kölcsönözhető, így családok, baráti társaságok is könnyebben jutnak kerékpárhoz.
A városvezetés azért kötelezte el magát a rendszer kiépítése mellett - folytatta -, mert Budapest számára kiemelten fontos a közösségi közlekedés környezettudatos fejlesztése. "A városlakók megérdemlik, hogy tiszta és fenntartható környezetben éljenek" - mondta. Hozzátette: céljuk az, hogy egyre többen válasszák rövid városi utazásaikhoz az egyik legtisztább közlekedési formát, a kerékpározást.
Azt mondta: a rendszert - amelynek működtetése évente mintegy 250 millió forintba kerül - a fővárosi önkormányzat körülbelül 50 millió forinttal támogatja, a főszponzor, a Mol 122 millió forintot költ rá, a jegy- illetve bérleteladásokból pedig 70 millió forintra számítanak.
Szeneczey Balázs azt mondta: nem akarja kikerülni a tényt, hogy a rendszer átadásának csúszása miatt támadások is érték őket, de megnyugtatná a budapestieket: "a felelősöknek mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk". A csúszás okáról szólva kijelentette: "a budapesti Bubi szoftverfunkciói részben már működnek a világ több nagyvárosában, de ezek integrációs szükségletét alábecsülte a T-Systems Magyarország és fő alvállalkozója, amiért természetesen vállalták a felelősséget". Hozzátette: "nem lehet lomha bringája egy dinamikusan fejlődő városnak", azaz odafigyelnek a kritikákra és javítanak a kerékpárok használhatóságán.
A főpolgármester-helyettes a kerékpárok teszteléséről szólva azt mondta, "a tesztüzem botránymentes és sikeres volt". Hozzáfűzte, hogy minden várakozást felülmúlt a tesztelők száma, Bubi-kerékpárosok nem okoztak, és nem is szenvedtek balesetet, lopás és rongálás se történt, a visszajelzések alapján pedig elmondható, a többség kényelmesnek és könnyen kezelhetőnek találta a zöld bringákat.
Szólt arról is, hogy már készülnek a tervek a Bubi-rendszer bővítésére, amely Pesten a Hungária körút vonaláig, Budán pedig Kelenföld és Óbuda felé valósulhat meg, a kerékpárok száma húsz százalékkal növekedhet.
Az eseményen részt vett Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója.
A 76 gyűjtőállomásból, 1100 almazöld, egységes kinézetű, strapabíró kerékpárból álló rendszer a Fővárosi Önkormányzat megbízásából, a BKK beruházásában valósult meg. Az egymástól 300-500 méterre elhelyezett gyűjtőállomások a pesti oldalon a Nagykörúton és a Városligeten belül, Budán pedig a Vízivárosban, valamint a dél-budai egyetemi negyedben és a Margitszigeten találhatók.
A BKK pénteken, közleményben tájékoztatta az MTI-t arról, hogy hétfőtől lehet jegyet venni a főbb gyűjtőállomások érintőképernyős felületein és a Mol Bubi weboldalán, míg bérletet a BKK ügyfélközpontjaiban. A várakozás elkerülése érdekében a BKK azt javasolja, hogy bérlet váltásához regisztráljanak a molbubi.bkk.hu webcímen.
Olvassa el cikkünket arról, hogy kinek éri meg a budapesti közbringa rendszer
Számos kedvezmény vehető igénybe az első naptól. Így például 3000 forintért lehet az év végéig használható Mol Bubi Start bérletet váltani. Indulási kedvezményként (visszavonásig) az éves bérletet 18 900 forint helyett 12 ezer forintért, a féléves bérletet pedig 12 500 forint helyett 8000 forintért lehet megvásárolni.
A fejlesztés több mint egymilliárd forintba került. Ebből 900 millió forint EU-támogatás, az önrészt a Fővárosi Önkormányzat nyújtotta a BKK-nak. A rendszer üzemeltetésének főszponzora a Mol, emellett a jegyek és bérletek bevételéből és a Fővárosi Önkormányzat támogatásából tartják fenn a rendszert.
MTI