4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai autópiac 2010-ben gyászos évet zár, és jövőre is csak lassú kilábalás várható. Ezzel szemben a globális értékesítési adatok már azt mutatják, hogy a szektor túljutott a válságon. Igaz, ebben a rendkívül dinamikusan növekvő kínai piac kulcsszerepet játszik. Mfor.hu háttér.

A napokban közzétett adatok tanúsága szerint a magyar autópiac gyászos évet zárhat. Igaz, a 2009 második felében padlót fogó szektor a rendkívül alacsony bázis miatt az utóbbi hónapokban már életjeleket mutat. A személygépjármű forgalomba helyezés volumene továbbra is messze elmarad attól, ami az új gépjármű értékesítő hálózatok jövedelmező gazdálkodását biztosíthatja, azonban továbbra is biztató, hogy – 2009 azonos hónapjaihoz viszonyítva - immár ötödik hónapja emelkedő mennyiségű autó kerül forgalomba. A 2009. évhez viszonyított kumulált elmaradás fokozatosan csökken, így a személygépjárművek esetében az első negyedév végi 55 százalékos visszaesés mértéke 30 százalék alá csökkent és ennek további javulása várható.

A személyautók piacán továbbra is a céges eladások a meghatározók, ezek aránya folyamatosan növekszik, és mostanra meghaladja a 65 százalékot. Ez a tendencia várhatóan mindaddig fennmarad, ameddig a magán vásárlók hitelfelvételi, illetve vásárlási kedve vissza nem tér, illetve ameddig a finanszírozói környezet barátságosabbá nem válik.



Elmozdulás a gödör aljáról

Ami a jövő évet illeti, a szakértők - részben az alacsony 2010-es bázis miatt – immár növekvő értékesítéssel számolnak. Eppel János, a Porsche Hungaria Kft. ügyvezetője a napokban sajtótájékoztatón már annak a véleményének adott hangot, hogy a jövő évben enyhén bővülhet a magyarországi új autók piaca. Szerinte az összeladások az idei várható 53 ezerről 55-60 ezerig kúszhatnak fel. Ezt arra alapozta, hogy azok a vevők, akik az utóbbi két-három évben elhalasztották a gépkocsivásárlást, várhatóan nem odázzák tovább a beszerzést, eközben egyre korszerűbb modellek is generálják a vásárlásokat.

Eppel János ugyanakkor nem számít arra, hogy javulnának a gépkocsivásárlás feltételei, nem várható, hogy a bankok enyhítenének a hitelezés szigorán, és ez felnyomja a keresletet. Az ügyvezető kitért arra, hogy a piacon folytatódott a céges vevők térnyerése, jelenleg a magánszemélyek vásárlásai az eladások 30 százalékát teszik ki csupán.

A kereskedőket több oldalról sújtja a válság, hiszen a bankok a fogyasztási hitelek és a cégek finanszírozását is csökkentették, eközben a kamatok növekedése és az árfolyamveszteség is rontja a partnerek jövedelmezőségét. Az importőr egyebek között a készlet visszavásárlásával, kamatelengedéssel, a költségvonzatú kereskedői kötelezettségek rugalmasabb kezelésével sietett a márkakereskedők segítségére - jelezte Eppel János. Hozzátette: egyetlen esetben sem fordult elő, hogy az ügyfél ne jutott volna hozzá a megrendelt gépkocsihoz amiatt, hogy a márkakereskedő csődbe ment.

Az USA és Kína húzza a világpiacot

Jövőre 63 millió új gépjármű találhat gazdára a világon, ez 1,4 millióval meghaladja a válság előtti utolsó évben eladott autók számát – derül ki a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank (CA-Cib) elemzéséből, melyet a gazdasag.hu idézett. A válság előtt az Egyesült Államok volt a világ legnagyobb egységes autópiaca 16,1 millió eladott személyautóval, 2010-ben Európa vezet 13,6 millióval, de a prognózis szerint 2012-ben már Kína lesz az első a maga 14,7 milliós piacával.

Az új autók eladása világszinten már idén is 9,3 százalékkal emelkedik, de a korábbi évek visszaesése miatt ez csak arra elegendő, hogy 60 millió autót sikerüljön eladni, ez pedig még mindig 1,6 millióval kevesebb, mint a 2007-es érték. A növekedés motorja az Egyesült Államok és a BRIC-zóna (azaz Brazília, Oroszország, India és Kína) lesz, Európában az idei 6 százalékos visszaesést további 1 százalékos csökkenés követi 2011-ben. A CA-Cib elemzése szerint Amerikában és Európában változatlanul magas a lecserélésre érett 4-7 éves gépkocsik száma, de a lakosság keresletét visszafogja a növekvő munkanélküliség és általában a bizonytalan gazdasági helyzet.

Európában etekintetben nem várható fordulat, de az Egyesült Államokban különösen 2011 második felében javulhat a gazdaság teljesítményébe vetett hit, és ez a lecserélendő autók nagy száma miatt ugrásszerű értékesítés-növekedést eredményezhet. Más a helyzet a BRIC-zónában, ott sokkal inkább a gazdaságok jó állapota, a folyamatosan emelkedő életszínvonal eredményez növekvő keresletet, a lecserélési kényszer lényegesen kisebb szerepet játszik az értékesítés növekedésében, idézi a felmérést a gazdasag.hu.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!