4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai autópiac 2010-ben gyászos évet zár, és jövőre is csak lassú kilábalás várható. Ezzel szemben a globális értékesítési adatok már azt mutatják, hogy a szektor túljutott a válságon. Igaz, ebben a rendkívül dinamikusan növekvő kínai piac kulcsszerepet játszik. Mfor.hu háttér.

A napokban közzétett adatok tanúsága szerint a magyar autópiac gyászos évet zárhat. Igaz, a 2009 második felében padlót fogó szektor a rendkívül alacsony bázis miatt az utóbbi hónapokban már életjeleket mutat. A személygépjármű forgalomba helyezés volumene továbbra is messze elmarad attól, ami az új gépjármű értékesítő hálózatok jövedelmező gazdálkodását biztosíthatja, azonban továbbra is biztató, hogy – 2009 azonos hónapjaihoz viszonyítva - immár ötödik hónapja emelkedő mennyiségű autó kerül forgalomba. A 2009. évhez viszonyított kumulált elmaradás fokozatosan csökken, így a személygépjárművek esetében az első negyedév végi 55 százalékos visszaesés mértéke 30 százalék alá csökkent és ennek további javulása várható.

A személyautók piacán továbbra is a céges eladások a meghatározók, ezek aránya folyamatosan növekszik, és mostanra meghaladja a 65 százalékot. Ez a tendencia várhatóan mindaddig fennmarad, ameddig a magán vásárlók hitelfelvételi, illetve vásárlási kedve vissza nem tér, illetve ameddig a finanszírozói környezet barátságosabbá nem válik.



Elmozdulás a gödör aljáról

Ami a jövő évet illeti, a szakértők - részben az alacsony 2010-es bázis miatt – immár növekvő értékesítéssel számolnak. Eppel János, a Porsche Hungaria Kft. ügyvezetője a napokban sajtótájékoztatón már annak a véleményének adott hangot, hogy a jövő évben enyhén bővülhet a magyarországi új autók piaca. Szerinte az összeladások az idei várható 53 ezerről 55-60 ezerig kúszhatnak fel. Ezt arra alapozta, hogy azok a vevők, akik az utóbbi két-három évben elhalasztották a gépkocsivásárlást, várhatóan nem odázzák tovább a beszerzést, eközben egyre korszerűbb modellek is generálják a vásárlásokat.

Eppel János ugyanakkor nem számít arra, hogy javulnának a gépkocsivásárlás feltételei, nem várható, hogy a bankok enyhítenének a hitelezés szigorán, és ez felnyomja a keresletet. Az ügyvezető kitért arra, hogy a piacon folytatódott a céges vevők térnyerése, jelenleg a magánszemélyek vásárlásai az eladások 30 százalékát teszik ki csupán.

A kereskedőket több oldalról sújtja a válság, hiszen a bankok a fogyasztási hitelek és a cégek finanszírozását is csökkentették, eközben a kamatok növekedése és az árfolyamveszteség is rontja a partnerek jövedelmezőségét. Az importőr egyebek között a készlet visszavásárlásával, kamatelengedéssel, a költségvonzatú kereskedői kötelezettségek rugalmasabb kezelésével sietett a márkakereskedők segítségére - jelezte Eppel János. Hozzátette: egyetlen esetben sem fordult elő, hogy az ügyfél ne jutott volna hozzá a megrendelt gépkocsihoz amiatt, hogy a márkakereskedő csődbe ment.

Az USA és Kína húzza a világpiacot

Jövőre 63 millió új gépjármű találhat gazdára a világon, ez 1,4 millióval meghaladja a válság előtti utolsó évben eladott autók számát – derül ki a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank (CA-Cib) elemzéséből, melyet a gazdasag.hu idézett. A válság előtt az Egyesült Államok volt a világ legnagyobb egységes autópiaca 16,1 millió eladott személyautóval, 2010-ben Európa vezet 13,6 millióval, de a prognózis szerint 2012-ben már Kína lesz az első a maga 14,7 milliós piacával.

Az új autók eladása világszinten már idén is 9,3 százalékkal emelkedik, de a korábbi évek visszaesése miatt ez csak arra elegendő, hogy 60 millió autót sikerüljön eladni, ez pedig még mindig 1,6 millióval kevesebb, mint a 2007-es érték. A növekedés motorja az Egyesült Államok és a BRIC-zóna (azaz Brazília, Oroszország, India és Kína) lesz, Európában az idei 6 százalékos visszaesést további 1 százalékos csökkenés követi 2011-ben. A CA-Cib elemzése szerint Amerikában és Európában változatlanul magas a lecserélésre érett 4-7 éves gépkocsik száma, de a lakosság keresletét visszafogja a növekvő munkanélküliség és általában a bizonytalan gazdasági helyzet.

Európában etekintetben nem várható fordulat, de az Egyesült Államokban különösen 2011 második felében javulhat a gazdaság teljesítményébe vetett hit, és ez a lecserélendő autók nagy száma miatt ugrásszerű értékesítés-növekedést eredményezhet. Más a helyzet a BRIC-zónában, ott sokkal inkább a gazdaságok jó állapota, a folyamatosan emelkedő életszínvonal eredményez növekvő keresletet, a lecserélési kényszer lényegesen kisebb szerepet játszik az értékesítés növekedésében, idézi a felmérést a gazdasag.hu.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!