Rájár a rúd mostanában az IL Ferro Kft.-re. A BRFK ugyanis hivatalból kezdett vizsgálódni a mintegy 8 ezer ügyféllel rendelkező társaságnál, hogy történt-e bűncselekmény. A megszerzett információk birtokában csalás megalapozott gyanúja miatt rendeltek el nyomozást ismeretlen tettes ellen.
Nincsen két hete, hogy a társaság tulajdonosa és ügyvezető igazgatója, Körmendi Ákos arra tett ígéretet: ha késve is, de kifizeti az autós ügyfeleknek járó pénzt. Az IL Ferro havi fizetési kötelezettsége mintegy 360-370 millió forint, s mivel a társaság február óta tolja egyre későbbre a kifizetést, így a tartozás ma már milliárdos nagyságrendű.
Lesz-e elég hirdető?
Ismerve a hazai közterületi reklámpiacot - amelynek nagyságát mintegy 20 milliárd forintosra becsülik -, kérdéses, hogy valóban akadt-e (és a jövőben akad-e majd) elegendő hirdető a vállalat horgára, hogy finanszírozzák a tetemes tartozást. A társaság korábbi tulajdonosa, Laskay Róbert tavaly év végén elismerte, hogy az autókon látható hirdetésekben szereplő cégek legtöbbjével barterkapcsolat állt fenn. Tehát egy fillér bevétele sem származott az IL Ferrónak a különböző márkák furikázásából.
Ráadásul a cég hirdetési tarifáit a szakma kifejezetten magasnak találta. "Egy száz autós kampány körülbelül 12 millió forintba kerülne" - érzékeltette lapunknak korábban egy példával a helyzetet Török Ferenc, a Magyar Közterületi Reklám Szövetség (MKRSZ) szóvivője. Ez az összeg pedig jóval magasabb, mint amit egy vállalat kampány céljára kétes kimenetelű hatékonyság mellett kifizetne. Márpedig az autókat nem szerelték fel olyan eszközzel, amivel mérni lehetne, merre tette meg az autós a havi 900-1200 kilométeres penzumot.
A jelenlegi állás szerint pedig borítékolható, hogyha a barterkapcsolatok meg is maradnak, olyan fizető hirdető nem sok akad majd, aki felvállalná, hogy egy zajos múltú és még zajosabb jelenű vállalatnál költi el idei reklámbüdzséjének egy részét. Főként annak tükrében nem, hogy a megszorítások miatt a legtöbb cég először reklámkiadásaiból farag le, a fennmaradó összeget pedig szeretné minél hatékonyabban befektetni.
Egyébként már a rendőrségi nyomozás előtti fejlemények sem vetettek jó fényt a márkaimázsra. Ennek köszönhető, hogy egy, az IL Ferro névhasználati jogot megvásárló romániai vállalat - amely korábban sikert remélt a brandtől - máris kezdeményezte a névváltoztatást.
Az indoklás szerint ugyanis nem akarják, hogy a magyar kudarc kihatással legyen romániai tevékenységükre. Ha pedig egy újonnan alakult vállalat már néhány héttel ezelőtt erre a döntésre jutott, akkor nem meglepő, ha a már jól bejáratott, nagy márkák messziről elkerülik a jövőben az IL Ferro nevet.
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Elrendelték a nyomozást az IL Ferro-ügyben
IL Ferro: a néven bukhatnak a románok
Júniusban fizet az IL Ferro
Piramisjáték lenne az IL Ferro?