Kedden tárgyalta a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) azt a jogorvoslati kérelmet, amelyet Porr Építési Kft. nyújtott be az M0 útgyűrű déli szektorának M6 autópálya és 51. számú főút közötti szakaszára kiírt közbeszerzési pályázat ügyében. A cég azt szeretné elérni, hogy a KDb korábban érvénytelenített pályázatukat nyilvánítsa érvényesnek, az október 27-én győztesnek kihirdetett M-0 déli ág II. Konzorcium ajánlatát pedig érvénytelenítse.
A bankgarancián csúszhatnak el
A Porr szerint a KDb-nek többek között azért kell így tennie, mert az M-0 déli ág II. Konzorciumnak október 30. és november 4. között nem volt érvényes bankgaranciája (ajánlati biztosítéka). Márpedig – álláspontjuk szerint – az ajánlati kötöttségnek és az ajánlati biztosítéknak időben is le kell fednie egymást, azaz a november 10-re tervezett szerződéskötésig kellett volna érvényes bankgaranciával rendelkeznie.
A Porr emellett azt is kétségbe vonja, hogy a korábbi, szeptemberben kiállított bankgarancia-hosszabbítást a győztes időben nyújtotta be a pályázatot kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nek.
Az M-0 déli ág II. Konzorcium a KDb előtt adott válaszában közölte: az eredetileg szeptember 30-ig érvényes bankgaranciát először október 30-ig hosszabbította meg, majd október 28-án kérte a bankot, hogy ismét hosszabbítsa meg azt. Ehhez azonban "kellett néhány nap", így csak november 4-én adta át a módosított bankgaranciát a KDb-nek.
A konzorcium ezzel együtt úgy véli, hogy a bankgaranciának erre a néhány napra "áthidaló hatálya" volt, azaz folyamatosan rendelkezett érvényes ajánlati biztosítékkal - ugyanezt az álláspontot képviseli a NIF is.
Kámforrá vált iratok
Ezzel együtt tény, hogy a pályázatot kiíró cég két esetben is betlizett. Az első "parajelenség" még november 2-án történt, amikor a Porr által a NIF Zrt.-nél tartott iratbetekintés során háromórás keresés után sem sikerült nyomára bukkanni a szeptemberi bankgarancia-hosszabbítást igazoló dokumentumnak. A NIF ezt azzal magyarázta, hogy az irat a pénzügyi osztályra került, a Porrt fogadó munkatársuknak pedig nem volt felhatalmazása arra, hogy onnan áthozza azt.
A másik elgondolkodtató tény, hogy a NIF ugyanezt a dokumentumot csupán késve küldte meg a KDb-nek. A "miért"-et firtató kérdésre a cég jogi képviselője egy mosoly kíséretében mindössze annyit válaszolt, hogy "Elfelejtettük", amivel egyébként általános derültséget váltott ki a teremben.
A reggel fél 9 után kezdődött tárgyalást végül negyed egykor zárta le a KDb, amely írásban értesíti majd a feleket döntéséről. A bizottságnak a jogorvoslat megkezdésétől számított 30 napon belül kell határoznia; ez a határidő azonban 10 nappal meghosszabbítható, így december előtt nem várható döntés az ügyben.
Mint ismert, a fordulatos történet kezdetén még a Porrnak állt a zászló, hiszen a NIF augusztus 19-i döntése alapján ő végezhette volna a szóban forgó útszakasz bővítését. A két vesztes pályázó azonban fellebbezést nyújtott be a KDb-hez, amely szeptember 23-i határozatában megsemmisítette a NIF döntését. Ennek részeként az M-0 déli ág II. Konzorcium korábban érvénytelennek nyilvánított ajánlatát érvényessé változtatta, míg a másik két csoportét érvénytelenítette.
A NIF erre hivatkozva változtatta meg korábbi döntését, és hirdette ki második körben győztesnek az M-0 déli ág II. Konzorciumot. Ebbe viszont a Porr nem nyugodott bele, október 29-én a KDb-hez fordult, aminek nyomán a bizottság megtiltotta szerződéskötést a NIF Zrt.-nek, és újabb vizsgálódásba kezdett.
6,5 milliárd forint a tét
A Porr képviselője szerint nyilvánvaló, hogy mindkét pályázó alkalmas a munka elvégzésére, hiszen mindegyikük rendelkezik a szükséges referenciákkal. Az, hogy melyikük kapja végül a megbízást, jogtechnikai kérdéseken múlik, tette hozzá.
A három pályázó közül a legutóbb győztessé avatott M-0 déli ág II. Konzorcium vállalta legdrágábban, nettó 34 milliárd 870 millió forintért a megbízást, míg a Porr Építési Kft. 28,3 milliárd forintos árat adott meg.
Azt korábbi határozatában a KDb is elismerte, hogy a Porr ajánlata versenytársainak állításával ellentétben nem tartalmaz kirívóan alacsony árat - tehát az adófizetőknek valóban mintegy 6,5 milliárd forinttal kevesebbe kerülne, ha mégis utóbbi cég lenne a befutó.
Egyelőre csak annyi tűnik biztosnak, hogy a beruházás csúszik – valószínűleg a NIF által legutóbb 2012 harmadik negyedévre módosított átadási határidő sem lesz tartható.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum