5p

Az év eleji padlógázas start után az elmúlt hónapokban kifulladni látszik a növekedés a tengeri konténeres áruszállításban, ami a raktárak telítődésére, a bizonytalan világgazdasági kilátásokra és szezonális hatásokra vezethető vissza. A jövőt illetően eltérnek a szakértők véleményei: míg egyesek szerint jövő februártól ismét felpöröghet az üzlet, addig a legnagyobb konténerszállító cég a kapacitások további, év eleji csökkentését fontolgatja. Mfor.hu háttér.

Az év első felére jellemző hatalmas növekedés után behúzták a fékeket a tengeri konténeres áruszállításban - legalábbis erre utalnak az iparágból érkező legfrissebb hírek.

Ritkuló járatok, stagnáló fuvardíjak

A Financial Times Deutschland szerint a Hapag-Lloyd hajóstársaság már ritkította is egyes járatait, a világ legnagyobb konténerszállító vállalata, a dán Maersk pedig bejelentette, hogy tíz százalékkal csökkenti kapacitásait a kiemelt fontosságú Európa-Ázsia szakaszon.               

A fenti lépések hátterében az áll, hogy - az Alphaliner iparági elemzőcég szerint - a legnagyobb ázsiai kikötőkben csökken az átrakodott áruk mennyisége, és szeptemberben már a világ más részein is hasonló trenddel szembesültek a legjelentősebb kikötők.

A növekedés kifulladása miatt a fuvardíjak mintegy három hónapja stagálnak, sőt, egyes hajóstársaságok szerint még árcsökkenés is bekövetkezhet. "A jelenlegi árak nem elég magasak ahhoz, hogy megéljünk, és nem elég alacsonyak ahhoz, hogy kimúljunk” - jellemezte a helyzetet a lapnak egyikük vezetője. 

A megtorpanás egyrészt arra vezethető vissza, hogy a legnagyobb megrendelőnek számító ipari cégek az év első felében, a világgazdaság újbóli fellendülésével párhuzamosan már nagyrészt feltöltötték raktáraikat. Másrészt egyelőre nagy a bizonytalanság a globális gazdaság további kilátásait illetően, mint ahogy erre Giovanni Bisignani, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezetője is utalt a közelmúltban.

Igaz, túlzott pesszimizmusra azért nincs ok - a konténeres tengeri fuvarozásban a negyedik negyedév, más iparágakkal ellentétben, hagyományosan az év leggyengébb időszakának számít.

Hektikusan mozog a piac

A libikóka-szerű mozgás már eddig is jellemző volt a piacra - legalábbis az elmúlt két évben mindenképpen. 2009 az iparág történetének egyik legnehezebb évének bizonyult: a gazdasági válság miatt visszaeső termelés miatt drasztikusan csökkent a kereslet, ami erősen lenyomta a fuvardíjakat, így a szektorban érdekelt cégek jelentős veszteségeket halmoztak fel.

2010 elején viszont még az iparági szereplőket is meglepő erővel pattant vissza a mélypontról a piac. A krízis enyhülésével ismét felfutó termelés ugyanis hatalmas igényeket generált a szállítóknál, amelyek lóhalálában hozták vissza pihenőre küldött konétenereiket.

A piac bővülésének mértékét jól érzékelteti az a tény, hogy nyáron már heti 50 ezer konténer volt úton Európa és Ázsia között - 2009 leggyengébb időszakában feleekkora volt ez a szám, mondta korábban az mfor.hu-nak Póti Miklós, a DHL Global Forwarding közép-európai tengeri szállítmányozási igazgatója. Összességében - a Transport Intelligence londoni elemzőintézet szerint - 13 százalékkal nőtt az áruforgalom a tengereken az első hat hónapban.     

Mindez temészetesen az árakat is felsrófolta: míg 2009 elején, pótlékok nélkül 200-250 dollárért szállítottak egy TEU-nyi árut Európából Ázsiába, addig idén nyáron 1200 dollárért tették ugyanezt, fűzte hozzá Póti Miklós.

Rekord rekord hátán

A szállítók, illetve a hajóstársaságok egy részének sikerült is kivennie részét a felfutásból. Az egyik legnagyobb német szállítmányozó csoport, a DHL árbevétele például 11,2 százalékkal 37,6 milliárd euróra, adózás előtti eredménye pedig több mint háromszorosára, 1,3 milliárd euróra nőtt az idei első kilenc hónapban 2009 hasonló időszakához képest.

Igen jól teljesített a Maersk is, amely történetének legnagyobb nyereségét érheti el idén - tavaly, fennállása óta először, még veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A hajóstársaság az első háromnegyedévben 4,4 milliárd dolláros profitot hozott össze, bevétele pedig több mint húsz százalékkal nőtt. (Igaz, a nyereséges működésben nagy része van a költségcsökkentő és hatékonyságnövelő intézkedéseknek is - a szerk.)      

Rekordközeli számokat jelentett a rotterdami kikötő is, ahol az első kilenc hónapban 321 millió tonna áru fordult meg - ez csak hajszálnyival marad el az eddigi legmagasabb, 2008-ban feljegyzett értéktől. Rotterdam elsősorban az erős európai exportnak, az ipari cégek felpörgő termelésének köszönhette a fellendülést.

Februárban lehet az újabb fordulópont

Azzal kapcsolatban, hogy mi várható a jövőben, még nem sikerült egységes álláspontra jutniuk az elemzőknek. A hamburgi kikötőben dolgozó üzletkötők szerint középtávon még mindig növekedési pályán van a piac, amely a Kína és Európa közötti forgalom ismételt fellendülése nyomán kezdhet újból bővülni. Ez jövő február, a kínai újév beköszönte után következhet be, és  ekkorra teszi a fellendülés kezdetét a Clarksons Research Services elemző intézet is.

A piaci szereplők egy része viszont nem hisz ebben - a Maersk, amely szerint jövőre már csak hat százalékkal nő a konténerszállítási piac, például azt fontolgatja, hogy február után újabb kapacitásokat von ki a piacról.    

W. B.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!