5p

Mintegy hét százalékkal csökkentek az idei első félévben az internetes reklámköltések hazánkban, derül ki a TNS Media Intelligence mfor.hu-hoz eljuttatott felméréséből. Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség alelnöke ezzel együtt optimista, és az év egészében "pozitív nullát" vár reklámköltések tekintetében az online piacon. Az internetes médiumok továbbra is a bankok, a távközlési cégek és az autógyártók pénzére számíthatnak leginkább – előbbi két szegmens még a válság közepette is növelte reklámköltéseit az interneten. A pénzintézetek közül a legbőkezűbbnek a K&H és a CIB bizonyult, az OTP viszont éppen csak befért a top 10-be.

Csökkent, de csak mértékkel

A többi médiatípushoz képest aránylag olcsón megúszták a válságot az első félévben az online portálok. Míg a folyóiratok 15, a kábeltévék 13, a napilapok és a rádiók 12-12 százalékos csökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni reklámbevételek tekintetében, addig az internetes médiának csupán egyszámjegyű, hét százalékos visszaesést kellett benyelnie, derül ki a TNS Media Intelligence mfor.hu-hoz eljuttatott, listaáras adatokon alapuló felméréséből.

Az online szegmensnél kisebb bukta csak a televízióknál (három százalék) és a köztéri reklámfelületet értékesítőknél (két százalék) volt, míg növekedésre csupán a mozik voltak képesek – igaz, utóbbiaknál több mint másfélszeresére, 54 százalékkal nőttek a reklámköltések.

A teljes reklámpiac összességében az internetes szegmenssel megegyező mértékben, hét százalékkal csökkent az idei első félévben 2008 első feléhez képest.   

Az interneten nem spóroltak a bankok

Az online szegmensen belül a legtöbbet - az egy évvel ezelőtti időszakhoz hasonlóan - a pénzintézetek, biztosítótársaságok hirdettek, 1,676 milliárd forint értékben. Érdekesség, hogy miközben a bankok összességében húsz százalékkal 25,2 milliárd forintra csökkentették reklámkiadásaikat, addig az online portálokon nyolc százalékkal többet hirdettek, mint egy évvel korábban.         

Azt, hogy mennyire függnek az internetes portálok reklámbevételeiket tekintve a pénzügyi szektortól, mutatja az is, a 15 legnagyobb online hirdető cég között hat pénzintézet, illetve biztosító található.

A sort meglepetésre a K&H vezeti, amely egy év alatt brutális mértékben, 118 százalékkal 217 millió forintra növelte online reklámkiadásait. Ezután következik a CIB Bank (164 millió forint, plusz 44 százalék), majd az OTP 125 millió forinttal. A Csányi Sándor által vezetett pénzintézet csaknem negyedével, a Budapest Bank pedig még ennél is drasztikusabb mértékben, 52 százalékkal vágta meg online reklámbüdzséjét.

Csak a Pannon ment mínuszba

Bár a bankszektor online reklámpiaci dominanciájához nem fér kétség, a legnagyobb netes hirdetők rangsorát mégis két távközlési cég, a Vodafone és a T-Mobile vezeti. Előbbinél az online reklámkiadások (348 millió forint) szó szerint "kilőttek" az első félévben, 123 százalékos pluszt produkálva, amihez képest eltörpül a teljes reklámköltésük 18 százalékos növekedése.

Az összességében hat százalékos növekedést produkáló T-Mobile viszont befagyasztotta online reklámkiadásait: a 305 millió forintos költés gyakorlatilag az 2008 első félévi adattal van egy szinten.

A három mobilszolgáltató közül csupán az összességében három százalékos visszaesést produkáló Pannon GSM reklámozott kevesebbet a neten, igaz, a tavalyinál kilenc százalékkal kisebb, 178 millió forintos költés még így is a negyedik helyre volt elég.

A pénzügyi és a távközlési (plusz három százalék) szektor mellett egyébként csupán az utazás/turizmus netes reklámköltései nőttek idén – igaz, utóbbi kategóriába tartozó cégek ezen kiadásai jelentősen, 75 százalékkal 485 millió forintra emelkedtek.

Nagyot vágtak az élelmiszeripari cégek

A legtöbbet egyértelműen az élelmiszeripari cégek spóroltak az online reklámokon: az erre fordított összegek 41 százalékkal 212 millió forintra mérséklődtek, míg összes reklámköltéseiket tekintve "mindössze" kilenc százalékos mínusz tapasztalható.

Az iparág cégeit a jelek szerint amúgy sem nagyon érdekli az online média: míg az összesített reklámköltések toplistájába a továbbra is a legnagyobb hirdetőnek számító Unilever mellett a Danone is befért, addig a legnagyobb 15 online hirdető között egyetlen cég sem található ebből a szektorból.

Szintén jelentős mértékben vágták vissza internetes hirdetéseiket a könyvkiadók (mínusz 26 százalék), az  IT-cégek (mínusz 24 százalék) és az autógyártók (mínusz tíz százalék), míg az összességében tizenegy százalékos pluszt produkáló gyógyszeripar "megelégedett" négy százalékos mérsékléssel.

A legtöbbet online reklámra költő szektorok sorrendjében - bankok/biztosítók, közlekedési eszközök, távközlés, szolgáltatás, könyvkiadás/tömegtájékoztatás - egyébként nem történt változás egy évvel ezelőtthöz képest, a cégekre lebontott lista viszont alaposan a feje tetejére állt. A Vodafone a nyolcadikból lett az első, a K&H 15.-ből harmadik,  a tavaly még bronzérmes Toyota Motor Hungary Kft. viszont 59 százalékos mínuszt produkálva meg sem állt a 14. helyig.

Akik berobbantak a topba

Érdekesség, hogy az online top 10-be berobbant a tavaly még a 162. helyen szerénykedő Emfesz Kft., amely 985 százalékos növekedést produkálva 127 millió forintot hagyott az internetes lapoknál. Szintén hatalmasat lépett előre a Hyundai Motor Hungary (88.-ról a 15. helyre),  a Porsche Hungária (52.-ről a 7. helyre) és a Generali-Providencia (59.ről a 11. helyre).

Ami a jövőt illeti, szakértők szerint az internetes reklámpiacot összességében jóval kevésbé viseli meg a válság a többi médiához képest. "Az online súlya egyre inkább nő a reklámpiacon belül, az idei év egészére nézve pozitív nullát várok ebben a szegmensben" - mondta az mfor.hu kérdésére Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség alelnöke.                        

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!