A többi médiatípushoz képest aránylag olcsón megúszták a válságot az első félévben az online portálok. Míg a folyóiratok 15, a kábeltévék 13, a napilapok és a rádiók 12-12 százalékos csökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni reklámbevételek tekintetében, addig az internetes médiának csupán egyszámjegyű, hét százalékos visszaesést kellett benyelnie, derül ki a TNS Media Intelligence mfor.hu-hoz eljuttatott, listaáras adatokon alapuló felméréséből.
Az online szegmensnél kisebb bukta csak a televízióknál (három százalék) és a köztéri reklámfelületet értékesítőknél (két százalék) volt, míg növekedésre csupán a mozik voltak képesek – igaz, utóbbiaknál több mint másfélszeresére, 54 százalékkal nőttek a reklámköltések.
A teljes reklámpiac összességében az internetes szegmenssel megegyező mértékben, hét százalékkal csökkent az idei első félévben 2008 első feléhez képest.
Az interneten nem spóroltak a bankok
Az online szegmensen belül a legtöbbet - az egy évvel ezelőtti időszakhoz hasonlóan - a pénzintézetek, biztosítótársaságok hirdettek, 1,676 milliárd forint értékben. Érdekesség, hogy miközben a bankok összességében húsz százalékkal 25,2 milliárd forintra csökkentették reklámkiadásaikat, addig az online portálokon nyolc százalékkal többet hirdettek, mint egy évvel korábban.
Azt, hogy mennyire függnek az internetes portálok reklámbevételeiket tekintve a pénzügyi szektortól, mutatja az is, a 15 legnagyobb online hirdető cég között hat pénzintézet, illetve biztosító található.
A sort meglepetésre a K&H vezeti, amely egy év alatt brutális mértékben, 118 százalékkal 217 millió forintra növelte online reklámkiadásait. Ezután következik a CIB Bank (164 millió forint, plusz 44 százalék), majd az OTP 125 millió forinttal. A Csányi Sándor által vezetett pénzintézet csaknem negyedével, a Budapest Bank pedig még ennél is drasztikusabb mértékben, 52 százalékkal vágta meg online reklámbüdzséjét.
Csak a Pannon ment mínuszba
Bár a bankszektor online reklámpiaci dominanciájához nem fér kétség, a legnagyobb netes hirdetők rangsorát mégis két távközlési cég, a Vodafone és a T-Mobile vezeti. Előbbinél az online reklámkiadások (348 millió forint) szó szerint "kilőttek" az első félévben, 123 százalékos pluszt produkálva, amihez képest eltörpül a teljes reklámköltésük 18 százalékos növekedése.
Az összességében hat százalékos növekedést produkáló T-Mobile viszont befagyasztotta online reklámkiadásait: a 305 millió forintos költés gyakorlatilag az 2008 első félévi adattal van egy szinten.
A három mobilszolgáltató közül csupán az összességében három százalékos visszaesést produkáló Pannon GSM reklámozott kevesebbet a neten, igaz, a tavalyinál kilenc százalékkal kisebb, 178 millió forintos költés még így is a negyedik helyre volt elég.
A pénzügyi és a távközlési (plusz három százalék) szektor mellett egyébként csupán az utazás/turizmus netes reklámköltései nőttek idén – igaz, utóbbi kategóriába tartozó cégek ezen kiadásai jelentősen, 75 százalékkal 485 millió forintra emelkedtek.
Nagyot vágtak az élelmiszeripari cégek
A legtöbbet egyértelműen az élelmiszeripari cégek spóroltak az online reklámokon: az erre fordított összegek 41 százalékkal 212 millió forintra mérséklődtek, míg összes reklámköltéseiket tekintve "mindössze" kilenc százalékos mínusz tapasztalható.
Az iparág cégeit a jelek szerint amúgy sem nagyon érdekli az online média: míg az összesített reklámköltések toplistájába a továbbra is a legnagyobb hirdetőnek számító Unilever mellett a Danone is befért, addig a legnagyobb 15 online hirdető között egyetlen cég sem található ebből a szektorból.
Szintén jelentős mértékben vágták vissza internetes hirdetéseiket a könyvkiadók (mínusz 26 százalék), az IT-cégek (mínusz 24 százalék) és az autógyártók (mínusz tíz százalék), míg az összességében tizenegy százalékos pluszt produkáló gyógyszeripar "megelégedett" négy százalékos mérsékléssel.
A legtöbbet online reklámra költő szektorok sorrendjében - bankok/biztosítók, közlekedési eszközök, távközlés, szolgáltatás, könyvkiadás/tömegtájékoztatás - egyébként nem történt változás egy évvel ezelőtthöz képest, a cégekre lebontott lista viszont alaposan a feje tetejére állt. A Vodafone a nyolcadikból lett az első, a K&H 15.-ből harmadik, a tavaly még bronzérmes Toyota Motor Hungary Kft. viszont 59 százalékos mínuszt produkálva meg sem állt a 14. helyig.
Akik berobbantak a topba
Érdekesség, hogy az online top 10-be berobbant a tavaly még a 162. helyen szerénykedő Emfesz Kft., amely 985 százalékos növekedést produkálva 127 millió forintot hagyott az internetes lapoknál. Szintén hatalmasat lépett előre a Hyundai Motor Hungary (88.-ról a 15. helyre), a Porsche Hungária (52.-ről a 7. helyre) és a Generali-Providencia (59.ről a 11. helyre).
Ami a jövőt illeti, szakértők szerint az internetes reklámpiacot összességében jóval kevésbé viseli meg a válság a többi médiához képest. "Az online súlya egyre inkább nő a reklámpiacon belül, az idei év egészére nézve pozitív nullát várok ebben a szegmensben" - mondta az mfor.hu kérdésére Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség alelnöke.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum