A product placement, azaz termékelhelyezés elvileg egy kevésbé direkt módja a reklámozásnak, gyakorlatban azonban kreatív megoldások híján meglehetősen szájbarágósan jelennek meg a szponzorok a filmeken. Nem kevés példát láttunk arra az utóbbi években, amikor a kamera szinte ráfókuszál a főszereplő feneke alatt lévő autó márkájára, a kezében lévő üdítőitalra, vagy épp a laptopra, amit használ.
Valóban nehéz feladat ezt jól megoldani, hiszen a szponzor elvárja a minél direktebb megjelenést, a rendező viszont épp ez ellen küzd, kiszolgáltatva a szponzor támogatásának. Ezt a dilemmát oldotta fel Herendi Gábor legújabb filmjében, a Valami Amerika 2-ben azzal, hogy annyira direkten mutatta be a szponzorokat, mintha a product placement műfaj paródiáját forgatta volna le.
A film végén, amikor elindul a vége főcím, a néző örömmel veszi tudomásul, hogy még nincs vége a filmnek. Egy fergeteges bakiparádé helyett azonban egy, a Valami Amerika főszereplőivel leforgatott reklámblokkot kapunk, még azon belül sem túl rafináltat, a főszereplők egy-egy geg keretében gyakorlatilag a kamerába mondják, hogy a film nem jöhetett volna létre xy cég nélkül.
"A nézők végigülték, szerették, és sok pozitív visszajelzést kaptunk" - mondta az mfor.hu-nak Herendi Gábor. Az ötlet elsőre meglepőnek tűnt minden lehetséges szponzor számára, néhányan nem is mentek bele, de akik igen, nagyon elégedettek voltak.
A szponzor is jól jár, a káposzta is megmarad
Nekünk sem az a jó, ha fárasztó, nem kívánatos módon jelenünk meg a nézők előtt – mondta Lenkei Anikó, az Allianz Biztosító marketing- és kommunikációs igazgatója . Még senki nem keresett meg minket ilyen ötlettel, egyből nyitottak voltunk rá, mert ez a játékos megoldás jól illeszkedik a fitalabb célcsoportunk eléréséhez, és ahhoz a kommunikaciós célkitűzésünkhöz is, hogy az Allianz màrkát felfrissitsük. Ráadásul valóban mi biztosítottuk a filmet, és valóban történtek is kisebb sérülések. Ez a történet mind üzletileg, mind kommunikációs szempontból jó megoldásnak bizonyult, egész másképp áll az ember egy kreatív javaslathoz, mint egy újabb szponzorációkérelemhez.
Kínos lehet a szokásos módokon elsütni a termékek elhelyezését, ennek ellenére sincsenek igazán jó megoldások, sokan nem is foglalkoznak ezzel, csak essenek túl rajta, a szponzor meg fizessen. "A Szárnyas fejvadász című filmben például van hozzáadott értéke a márkák megjelenésének, hiszen nem mindegy, hogy milyen márkák maradnak fenn a jövőben. Önmagában a brandek bemondása, vagy kamerába mutatása nem igényel nagy kreativitást, márpedig a legtöbb filmben ezt látni" - állítja Lendvai Dávid, a hat Reklámügynökség kreatívvezetője.
Ellenben az ügyes beépítés jót tehet a márkának, lehetne cukorpapírba is csomagolni, és kellemesen közölni a nézővel, hogy milyen támogatással jött létre az adott produkció. Ráadásul ha olyan produkcióról van szó, amit amúgy is szeretnek a nézők, könnyebb eladni a hozzá kapcsolódó reklámot is.
Product placement-kreatív csapatra lenne szükség
Herendi Gábor szerint a szóban forgó szponzoráció élvezhető megoldásaira külön kreatív csapatnak kellene működnie stábon belül, persze erre nincs lehetőség, így kénytelen a rendező maga megoldani a helyzetet úgy, hogy minél kevesebb kárát lássa ennek a film. Elsődleges cél a film megmentése volt a telepakolt termékektől, másodsorban viszont ezzel erősebb marketing hatást lehetett elérni – mondja a rendező. Persze ez csak vígjátékoknál süthető el, és az is kérdéses, hogy kik, hányszor, hogyan sütik majd el ezt a poént a jövőben. "Én mindenesetre megpróbálom levédetni, és védjegyként használni a termékelhelyezésnek ezt a módját" - közölte Herendi.
A tévék keze meg van kötve
A televíziók is szívesen élnének hasonló alternatív megoldásokkal, de a Médiatörvény szigorúan kezeli a kérdést, tiltja a termékmegjelenést. Kovács Krisztián a TV2 kereskedelmi igazgatója szerint azonban ez változni fog, folyamatosan viták folynak a Médiatörvényről, ráadásul egy EU direktíva is közbeszólhat 2009 végéig e kérdésben.
Igaz, hogy ez sok új lehetőséget teremtene, és az is igaz, hogy a hirdetők egyre nyitottabbak az alternatív megjelenési módszerekre, de azért a tévéhirdetések kilencven százaléka ma is és a közeljövőben is a hagyományos reklámblokkokból fog befolyni. Próbálkozások mindig vannak, például az egyreklámos reklámblokk, vagy az osztott képernyős hirdetéssugárzás, de ezek még gyerekcipőben járnak nálunk.
Gábor Fanni