Bevezettük a webalapú EDI-t, 250 szállító igénybe is veszi a lehetőséget. Ebben a rendszerben ugyanis minden információ megtalálható a termékekről, az adott cég és a Tesco kapcsolatának történetéről, az eladási statisztikákról. Szeretnénk a későbbiekben bevonni partnereinket a tervezésbe4 is, napi információkkal látva el őket. Ez nem csak a mi munkánkat könnyíti meg, de számukra is könnyebbség, hiszen pontosabb adatok alapján tudják megtervezni a termelésüket. A logisztika, az ellátási lánc fogalmának definiálásakor a költségcsökkentés mellett van egy másik szempont is, amit figyelembe kell venni, ez pedig a gyorsaság, a hatékonyabb szolgáltatás. Mi a Tescónál ezt tartjuk elsősorban szem előtt. Jól mutatja mindezt, hogy amit a kiszolgálás racionalizálsával megnyerünk, azt egy az egyben a vásárlóknál hagyjuk, tehát olclsóbbak lehetnek az eladási áraink, magasabb színvonalon tudjuk vevőink igényeit kielégíteni, és ez versenyelőnyt jelent. Ez már ma is látható minden áruházunkba, az ide betérők lényegesen jobb minőséget találnak a polcokon, mint korábban.
Egy ilyen hatalmas áruházba, mint a budaörsi, hetente 800 autó érkezett korábban a centralizáció nélkül. Az új rendszerben ez a szám 200-ra csökkent. Kevesebb teherautó gurul az utakon, tehát tettünk valamit környezetünk épségének megőrzéséért. Mindez a beszállító szempontjából is hasznos, hiszen nem kell végigjárnia az országot, hogy terítse az áruját, csupán egyetlen helyre kell eljuttatnia azt. Ezáltal a szállító is hatékonyabb lesz, ami pedig visszahat ránk, mi is jobban tudunk teljesíteni. A végső nyertes persze a vevő, aki olcsóbban, jobb minőségben jut a szolgáltatáshoz. A változtatással ugyanis a termékek elérhetősége is javult az áruházakban. Ahelyett, hogy huszonegy helyről jönnének a rendelések, központilag szervezzük készletgazdálkodásunkat, így mindig mindenből annyit tartunk raktáron, amennyire szükség van.
A következő évek feladata, hogy már a gyárkapuban átvegyük az árut a beszállítótól. Az áruházakba terméket terítő autó üresjáratban a gyárba hajt, és behozza az árukat a gyűjtőközpontba. Ez tovább növeli majd a hatékonyságot. Ettől az állapottól egy-másfél év távolságra vagyunk. Az elmúlt két évben olyan szinten sikerült fejlesztenünk az IT-kapacitásunkat, hogy végig tudjuk követni ezt a folyamatot is. 2006-ra az összes termékünk nyolcvan százalékát szeretnénk bevonni a központosított körbe. Idén karácsonykor hetente egymillió karton árut szeretnénk kiszállítani, ötszáz fő fölötti létszámmal, napi 250 fuvarban.
A következő évekről szólva jelentős beruházásokra készülünk. Megköveteli mindezt az az elképzelésünk, hogy kezelni tudjuk az árut a gyárkaputól a polcig: előre szeretnénk lépni a szállítások idejét és mennyiségét tekintve, fejleszteni az EDI-n alapuló együttműködést, hogy még pontosabban tudjunk rendelni. Javítanunk kell a termékelérhetőséget, és szerepel a terveinkben egy új frissárui-raktár felépítése is. Két év múlva, 2004-ben Herceghalom is kibővül, s ugyancsak jelentős beruházásra készülünk a flottánkat illetően. Mindennek eredményeként mintegy 1000 új munkahelyet hozunk létre, megpróbáljuk utolérni az ellátó lánc fejlesztésében is azt a színvonalat, és gyorsaságot, amelyen ütemben az áruházaink fejlődnek. A következő 10-15 év feladata, hogy az áruházak fejlesztése az ellátási lánc javításán keresztül is megvalósulhasson.
Eljött az idő
Hamarosan már a gyárkapuban átveszi az árut a Tesco gyűjtőkamionja, és ez az eljárás a nemzetközi szaksajtó szerint ma az egyik legnagyobb divat a fejlett országok gazdaságában. Az angol hipermarket-lánc komoly fejlesztésekbe fogott: Herceghalmon a térség egyik legmodernebb elosztóközpontját adta át a közelmúltban, ami hatással lesz az egész ellátó lánca, a boltok kiszolgálására.