4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fogyasztás és az ipari termelés magára találásával a légi szállításban is véget érni látszik a válság - a fuvarozott áruk mennyisége 2009 vége óta növekszik, év végére pedig elérheti a 2008-as szintet. Igaz, a kedvező trend egy - fogyasztói szempontból - kedvezőtlen fejleménnyel, az árak növekedésével párosul: az első félévben mintegy ötödével emelkedtek a díjak, az év hátralévő részében pedig további, hasonló mértékű drágulás is elképzelhető. Mfor.hu háttér.

Folytatódnak a pozitív trendek a hazai és a nemzetközi légi szállításban - az elmúlt hónapok forgalma már mintegy 25-30 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti értéket, mondta el az mfor.hu-nak Kasznár Péter.

Felpörgött az aircargo piac 

A DHL Global Forwarding légi szállítmányozási igazgatója szerint a forgalom bővülése 2009 vége óta érzékelhető. Ennek elsődleges oka, hogy folyamatosan növekszik a fogyasztás és a termelés is, így a multinacionális termelő vállalatok egyre több szállításra adnak megbízást.

A javuló trendeket jelzik a legfrissebb statisztikák is. A KSH szerint Ferihegy összes áruforgalma 14,7 ezer tonna volt az első negyedévben, ami 21 százalékos plusz 2009 hasonló időszakához képest. A fejlődés már csak azért is figyelemre méltó, mivel minden szállítási módot beszámítva továbbra is csökkenés volt az első negyedévben - igaz, a három százalékos mínusz már nem tekinthető jelentősnek.

2009-ben még 13 százalékos visszaesést volt kénytelen lenyelni a budapesti repülőtér - akkor 54,4 ezer tonna áru fordult meg a légikikötőben. Összességében szintén ilyen mértékű hanyatlás volt a piacon: a szállított áruk tömege 12 százalékkal esett vissza tavaly a KSH szerint.     

Forrás: KSH


Méretes növekedést jeleznek a nemzetközi légiipari szövetség (IATA) legutóbbi, június végén publikált statisztikái is, amelyek szerint - árutonna-kilométerben - harmadával ugrott meg az áruszállítás májusban 2009 ötödik hónapjához képest. A legnagyobb kilövellés a latin-amerikai (60 százalék)  és az afrikai (58 százalék) térségben volt, míg Ázsia/Óceánia 39, Észak-Amerika 35, Európa pedig 22 százalékos pluszt könyvelhetett el.

Bár az idei első öt hónapban összességében ennél jóval enyhébb, 5,1 százalékos emelkedés következett be, 2010 egészét tekintve már jelentős, csaknem húsz százalékos bővülés várható az IATA előrejelzései szerint.

40 százalékos drágulás 2010-ben?

A pozitív fejlemények mellett megfigyelhető egy másik, nem minden szereplő számára szerencsés trend, a tavaly még zuhanó szállítási díjak gyors visszakapaszkodása is. "2010 év eleje óta bizonyos útvonalakon akár 50 százalékkal is nőttek az árak, és az év második felében további, átlagosan húsz százalékos áremelkedés is elképzelhető” - prognosztizálja Kasznár Péter. Megjegyezte, hogy a szolgáltatók rendszerint késleltetve, de végül áthárítják az áremelkedést a megbízókra, ami tükröződhet a fogyasztói árakban is.

A DHL Global Forwarding vezetője szerint a trend hátterében az áll, hogy a tavalyi évet igencsak megszenvedő légitársaságok szeretnék csökkenteni felhalmozott veszteségeiket. Ezért a növekvő kereslet ellenére nem vagy csak kis mértékben bővítik kapacitásaikat, ami felnyomja a díjaikat. Míg tehát 2009-ben a kereslet határozta meg a piac alakulását, addig 2010-ben már a kínálati viszonyok dominálnak.

Azt egyébként az IATA is megemlíti, hogy a szállítási igények növekedése túlszárnyalta a rendelkezésre álló kapacitások bővülését - utóbbi 12,3 százalék volt idén májusban. Ennek köszönhetően a kihasználtság 55,7 százalékra nőtt, ami rekordnak számít a szövetség közleménye szerint.

Mindez jelentősen közrejátszik abban, hogy a légitársaságok már 2,5 milliárd dolláros nyereséggel zárhatják 2010-et a várakozások szerint. Ez komoly trendfordulót jelez ahhoz képest, hogy tavaly még 9,9 milliárd dolláros mínuszt voltak kénytelenek lenyelni.

Már a motorok is repülnek


A megbízók aktivizálódását mutatja, hogy egyes autóipari cégek már tengelyeket, motorokat és egyéb alkatrészeket is légi úton fuvaroztatnak a szoros szállítási határidők és a gyártás felfutása miatt, magyarázta Kasznár Péter.

Erre korábban ritkán volt példa, a légi szállítás ugyanis egy kilogramm árura vetítve 25-30-szor drágább, mint a tengeri fuvarozás. Igaz, sokkal gyorsabb is - míg hajón körülbelül 30 napba kerül, míg Távol-Keletről Magyarországra ér egy szállítmány (háztól házig - a szerk.), addig repülővel kettő-öt nap alatt célba jut.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!