Újjáéleszti autóbuszgyártását az Ikarus, jelentette be szerdai sajtótájékoztatóján Budapesten Princz Ferenc, a legendás magyar vállalat utódjaként működő Ikarusbus Kft. ügyvezető igazgatója. A cég - a Rábával és a szigethalmi ARC Kft.-vel együttműködésben - már ki is fejlesztette új városi és elővárosi buszcsaládját, amelynek egyik példányát ki is próbálhatták a média megjelent képviselői.
Az ügyvezető igazgató a sajtótájékoztatón is világossá tette, hogy elsősorban a hazai piacra szánják az új járműveket. "Nagy piacot jelent számunkra például a BKV, mivel itt a legrosszabb a buszállomány állapota" - magyarázta Princz, hozzátéve, hogy a Volánok és az önkormányzati tulajdonban lévő közlekedési cégek tenderein is szeretnék megmérettetni magukat. (A BKV buszparkjának egyébként háromnegyede, csaknem ezer busz selejtérett vagy túlfuttatott, cseréjük a közlekedési cég szerint is indokolt lenne - a szerk.)
Benyújthatja a számlát Széles Gábor
A "magyar triumvirátust” valószínűleg mind a BKV, mind a Volánok és az önkormányzati cégek pályázatain jókora hátszél segíti majd. A hamarosan kormányt alakító és ősztől a helyi önkormányzatok irányítását is nagy eséllyel átvevő Fidesz ugyanis már választási programjában jelezte, hogy előnybe kívánja hozni a hazai cégeket a közbeszerzéseken.
Ebbe az irányba mutató nyilatkozatot tett múlt héten a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter megalapítása alkalmából tartott sajtóeseményen Dr. Fórián István miniszterelnöki megbízott is, aki szerint a külföldi gyártókhoz viszonyított "egyenlő feltételek megteremtésével", "a magyar buszok előnybe részesítésével" kívánnak segítséget nyújtani a hazai buszgyártásnak. (Mindezt formailag az uniós szabályok betartásával tennék, hiszen hivatalosan nem lehet favorizálni a hazai gyártókat a külföldiekkel szemben - a szerk.)
Politikai kapcsolatok szempontjából különösen előnyös lehet az Ikarusbus számára, hogy anyacégének, a Műszertechnika Zrt.-nek a vezére és tulajdonosa Széles Gábor. A Műszertechnikát 1981-ben megalapító üzletember az utóbbi években jobboldali médiabirodalmat épített ki, amely már jó ideje a Fidesz leplezetlen támogatójának számít.
Moszkvával is tárgyalnak
Az Ikarusbus emellett külföldi piacokon is szeretne megjelenni - elsősorban ott, ahol a rendszerváltás előtt sikerrel értékesítette buszait. Az első célpontok között szerepel például az anno évente 5-600 Ikarust vásárló moszkvai önkormányzat, amellyel már meg is kezdték a tárgyalásokat, árulta el Princz Ferenc.
Az ügyvezető szerint jelenlegi kapacitásuk évi 300-500 busz gyártásához elég - ezt előreláthatólag ki is tudják majd használni. Idén még csak 40-50 buszt fognak gyártani, jövő év végéig azonban már 300-ra nő ez a szám.
A nyugatinál olcsóbb, a kínainál drágább
Az alacsony költségszinttel készülő új buszok szóló verziója 170-190 ezer, csuklós példánya pedig 260-300 ezer euróba kerül majd - a pontos ár a rendelt mennyiségtől és a vevő által megkívánt műszaki tartalomtól függ. Princz Ferenc úgy véli, áraik 30-40 százalékkal alacsonyabbak a nyugati gyártókénál, a kínaiakénál viszont 20-30 százalékkal magasabbak.
Princz újságírói kérdésre elmondta azt is, hogy már minimális, 20-30 darabos vétel esetén is nyereséges a gyártás, nagyobb megrendelésnél pedig természetesen kedvezményeket adnak a vevőnek.
Az új Ikarusoknál előnyben részesítik a magyar gyártású részegységeket: a Rába például futóműveket, vázszerkezeti darabokat és üléseket szállít a buszokhoz, emellett további hazai partnereket is be kívánnak vonni az üzletbe.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum