"A MÁV-nál naponta futó háromezer vonatból mintegy 3-400-zal van probléma tisztaság szempontjából. A napi feladatokban próbálunk előrelépni, és ha ez sikerül, akkor rövid időn belül látni kell a változást" - magyarázta az mfor.hu kérdésére a témában tartott szerdai sajtóbemutatón Teke Bertalan, a MÁV Start műszaki üzemeltetési főosztályvezetője.
Lesz víz, lesz papír
A fejlődés érdekében a vasúttársaság június elejétől a korábbinál szigorúbb, új tisztítási előírásokat vezetett be. Húsz százalékkal nőtt például az elvégzendő feladatok száma: a takarító cégek kiemelten figyelnek a WC-k, a kilincsek, a fogantyúk, az ülések, a belső ablakfelületek és a csomagtartók tisztántartására - valamint arra is, hogy a mellékhelyiségekből ne fogyjon ki se a víz, se az egészségügyi papír. A cég egyes szerelvényeken utazó takarítókat is alkalmaz, akik azonnal el tudják hárítani "a hirtelen jött bajt".
A MÁV emellett újításként mintavételes eljárást vezetett be a tisztítási feladatok ellenőrzésére: ha a minőség nem megfelelő, akkor a takarító céggel szemben szankciókat alkalmaznak, azaz utóbbi anyagilag is rosszul jár az esetleges hanyag munka miatt.
Nagytakarítás kéthetenteA jelenlegi rendszer szerint egyébként minden vonat legalább kéthetente átesik egy nagytakarításon (igaz, mivel kevés a szerelvény, előfordulhatnak csúszások) - ilyenkor a kocsit a padlótól a mennyezetig kitisztítják, beleértve a belső ablakfelületeket is; az oldalfalakat fertőtlenítik, a textilbevonatú üléseket pedig vegyszeresen kezelik.
A személyszállító vonatok külső mosására heti rendszerességgel kerül sor, a szerelvényfordulókban pedig naponta takarítják a járműveket. Utóbbi egy napi nagytisztítást, valamint - minimum negyven perces tartózkodási időnél - egy kistisztítást, illetve - húsz és negyven perc közötti tartózkodási idő esetén - egy utántisztítást jelent.
Szolnokon még lajtoskocsit használnakA helyzetet nehezíti, hogy a takarításra rendelkezésre álló infrastruktúra terén a MÁV enyhén szólva is elmaradott. A húsz szolgálati helyből például mindössze 12-nél üzemel gépi mosóberendezés, a többi egységben - például jelenleg a Déli pályaudvaron - kívül is kézzel sikálják a vonatokat.
Nem jobb a helyzet Szolnokon sem, ahol szintén nem lehetséges a gépi mosás, sőt a szükséges vizet lajtoskocsival szállítják a helyszínre, emelte ki a főosztályvezető. Ez már csak azért is elszomorító, mivel részben itt takarítják azokat az egyébként felújított, Budapest-Szolnok vonalon közlekedő vonatokat, amelyek július közepétől a ferihegyi repülőtéren is megállnak.
"Hiába jó állapotúak ezek a szerelvények, nem tudjuk azokat olyan tisztasági szinten tartani, mint például az IC-ket. Ráadásul a tíz-húsz perces fordulóidők nem elegendők az alapos takarításra" - felelte kérdésünkre Teke Bertalan.
A MÁV szerint egyébként az infrastrukturális fejlesztések végrehajtásához legalább kétmilliárd forintra lenne szükség. Általános probléma például a tisztításra szolgáló területek csatorna-, villamos-energia- és vízhálózatának elmaradottsága. Némi reményre adhat okot, hogy a tervek szerint télen éppen Szolnokon kezdődik majd meg egy fedett, télen-nyáron üzemelő gépi mosóberendezés telepítése.
Plusz kétszázmillió takarításraIdén egyébként összességében növekszik a személyszállító járművek tisztítására fordított keret. Míg 2006-ban kétmilliárd forintot szánt a MÁV erre a célra, addig idén kétszázmillió forinttal több jut majd minderre, tudtuk meg Teke Bertalantól.
A vonatok tisztasága persze nem csak a MÁV-on, hanem az utasok szemléletváltásán is múlik. Amíg például néhányan - mint ahogy arra közelmúltban is akadt példa - egész háttámlákat vágnak ki a vonatülésekből vagy a legújabb kocsik WC-lefolyóit is eldugaszolják, addig nehéz átütő változást elérni.
W. B.Menedzsment Fórum