5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Lassú, de érezhető változást ígér a személyszállító vonatok tisztasága terén a MÁV, amely a közelmúltban a korábbinál szigorúbb előírásokat és ellenőrzést vezetett be a takarítást végző cégeknél. Egyelőre azonban nem csak egyes szerelvényeken uralkodnak balkáni állapotok: sok szolgálati helyen még kívül is kézzel, vödörből tisztítják a járműveket - például Szolnokon, ahol a július közepétől Ferihegyen is megálló és külföldi turisták sokaságát szállító vonatokat takarítják. Mfor.hu tudósítás.

Kézi munka - kívül is

"A MÁV-nál naponta futó háromezer vonatból mintegy 3-400-zal van probléma tisztaság szempontjából. A napi feladatokban próbálunk előrelépni, és ha ez sikerül, akkor rövid időn belül látni kell a változást" - magyarázta az mfor.hu kérdésére a témában tartott szerdai sajtóbemutatón Teke Bertalan, a MÁV Start műszaki üzemeltetési főosztályvezetője.

Lesz víz, lesz papír

A fejlődés érdekében a vasúttársaság június elejétől a korábbinál szigorúbb, új tisztítási előírásokat vezetett be. Húsz százalékkal nőtt például az elvégzendő feladatok száma: a takarító cégek kiemelten figyelnek a WC-k, a kilincsek, a fogantyúk, az ülések, a belső ablakfelületek és a csomagtartók tisztántartására - valamint arra is, hogy a mellékhelyiségekből ne fogyjon ki se a víz, se az egészségügyi papír. A cég egyes szerelvényeken utazó takarítókat is alkalmaz, akik azonnal el tudják hárítani "a hirtelen jött bajt".

Tenderek takarításra
A MÁV a kocsik takarítására tárgyalásos közbeszerzési eljárásokat hirdetett. Az országot öt területre osztotta fel, a jelentkezők külön-külön adhatták be pályázataikat. Három területen már eredményt is hirdettek: a nyertes vállalkozók 2007. május 29-én kezdték meg a munkát a Budapest-Déli, Győr, Székesfehérvár és térségeik, Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc és térségeik, valamint Szeged, Békéscsaba, Kiskunhalas és térségeik területén. A fennmaradó Budapest-Nyugati, Budapest-Keleti, Szolnok, valamint Pécs, Nagykanizsa, Szombathely és térségeik esetében új tendert írt ki a vasúttársaság, amelynek lebonyolítása folyamatban van. Előbbi esetében várhatóan még ez évben sor kerül a szerződéskötésre, utóbbinál ez csak a jövő év elején várható.

A MÁV emellett újításként mintavételes eljárást vezetett be a tisztítási feladatok ellenőrzésére: ha a minőség nem megfelelő, akkor a takarító céggel szemben szankciókat alkalmaznak, azaz utóbbi anyagilag is rosszul jár az esetleges hanyag munka miatt.

Nagytakarítás kéthetente

A jelenlegi rendszer szerint egyébként minden vonat legalább kéthetente átesik egy nagytakarításon (igaz, mivel kevés a szerelvény, előfordulhatnak csúszások) - ilyenkor a kocsit a padlótól a mennyezetig kitisztítják, beleértve a belső ablakfelületeket is; az oldalfalakat fertőtlenítik, a textilbevonatú üléseket pedig vegyszeresen kezelik.

A személyszállító vonatok külső mosására heti rendszerességgel kerül sor, a szerelvényfordulókban pedig naponta takarítják a járműveket. Utóbbi egy napi nagytisztítást, valamint - minimum negyven perces tartózkodási időnél - egy kistisztítást, illetve - húsz és negyven perc közötti tartózkodási idő esetén - egy utántisztítást jelent.

Szolnokon még lajtoskocsit használnak

A helyzetet nehezíti, hogy a takarításra rendelkezésre álló infrastruktúra terén a MÁV enyhén szólva is elmaradott. A húsz szolgálati helyből például mindössze 12-nél üzemel gépi mosóberendezés, a többi egységben - például jelenleg a Déli pályaudvaron - kívül is kézzel sikálják a vonatokat.

Nem jobb a helyzet Szolnokon sem, ahol szintén nem lehetséges a gépi mosás, sőt a szükséges vizet lajtoskocsival szállítják a helyszínre, emelte ki a főosztályvezető. Ez már csak azért is elszomorító, mivel részben itt takarítják azokat az egyébként felújított, Budapest-Szolnok vonalon közlekedő vonatokat, amelyek július közepétől a ferihegyi repülőtéren is megállnak.

"Hiába jó állapotúak ezek a szerelvények, nem tudjuk azokat olyan tisztasági szinten tartani, mint például az IC-ket. Ráadásul a tíz-húsz perces fordulóidők nem elegendők az alapos takarításra" - felelte kérdésünkre Teke Bertalan.

A MÁV szerint egyébként az infrastrukturális fejlesztések végrehajtásához legalább kétmilliárd forintra lenne szükség. Általános probléma például a tisztításra szolgáló területek csatorna-, villamos-energia- és vízhálózatának elmaradottsága. Némi reményre adhat okot, hogy a tervek szerint télen éppen Szolnokon kezdődik majd meg egy fedett, télen-nyáron üzemelő gépi mosóberendezés telepítése.

Plusz kétszázmillió takarításra

Idén egyébként összességében növekszik a személyszállító járművek tisztítására fordított keret. Míg 2006-ban kétmilliárd forintot szánt a MÁV erre a célra, addig idén kétszázmillió forinttal több jut majd minderre, tudtuk meg Teke Bertalantól.

A vonatok tisztasága persze nem csak a MÁV-on, hanem az utasok szemléletváltásán is múlik. Amíg például néhányan - mint ahogy arra közelmúltban is akadt példa - egész háttámlákat vágnak ki a vonatülésekből vagy a legújabb kocsik WC-lefolyóit is eldugaszolják, addig nehéz átütő változást elérni.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!