Közel két évvel csökkent a budapesti tömegközlekedésben részt vevő, BKK saját és alvállalkozói konstrukcióban üzemelő autóbuszainak átlagéletkora. Míg 2013 első negyedévében 18,79 évesek voltak a buszok, az idei év első három hónapjában 16,84-re sikerült ezt a számot leszorítani, amely elsősorban a tavaly érkező 159 Mercedes Citaro-nak köszönhető. A járműállomány 1363-ról 1412-re nőtt, mivel folyamatosan vonták ki az öregebb buszokat a forgalomból - tájékoztatta az mfor.hu-t a BKK.
A legmagasabb, 24,7 éves átlagéletkorral az Ikarus 280-as típusok futottak az első negyedévben, a BKV mindössze 16 darabot tudott nyugdíjazni a csuklós járművekből az elmúlt 12 hónapban. Szintén nem a 21. századi életérzés közvetítői az Ikarus 260-asok 23,5 éves életkorukkal, azonban az elmúlt évben közel 100 darab elhagyhatta az aktív szolgálatot. A következő "évjáratot" a zöld keretű ajtóiról ismerős Ikarus 415 szóló és 435 csuklós buszok jelentik, amelyek 21,4 és 21 éves születésnapjukat ünnepelték idén. A rövidebb kivitelből a BKV 29-et tudott nyugdíjazni az elmúlt 12 hónapban, a hosszabból viszont mindössze 3-at. Érdekesség ezzel a típussal kapcsolatban, hogy 2014 első negyedévében az átlagéletkor 2,17 évet ugrott 2013 utolsó három hónapjához képest. Ebbe a vonalba tartoznak még a gyakori lerobbanásokról híres Ikarus 405 midibuszok is, amelyek főként a Várban és a Gellérthegyen teljesítenek szolgálatot. Számuk csak minimális mértékben csökkent, és koruk vészesen közelít a második X-hez.
A városképhez az Ikarusok mellett hozzátartoznak a Volvók, amelyek már sokkal jobb átlagéletkorokkal büszkélkedhetnek. A legnagyobb, 150-es darabszámmal a csuklós 7700A típusok futnak. Az alacsonypadlós járművek kora alig 9 év. Fél évvel öregebb kisebb testvéréből, a 7700-as modellből 38 fut. A csuklós Volvók egy korábbi generációja, a 7000 a tavalyi év második felétől teljesít szolgálatot a főváros útjain. A 25 busz átlagéletkora 13,4 év. Ugyancsak a svédektől érkezett idén 15 darab Alfabus Civis 12, amelyek igazán újnak mondhatók a maguk 4,8 évével.
Egy itthon kevésbé ismert belga gyártó, a Van Hool termékeivel is utazunk Budapesten, bár ezek a buszok szintén nem a legfiatalabbak közül valók. Az A300 típusból 13 darab, átlagosan 14 éves busz áll a BKV kötelékében, ezek szóló járművek. Nagytestvéréből 32 fut a fővárosban kicsivel több mint 13 éves átlagkorral. Egy igazi különlegesség a 10 éves, sűrített földgáz hajtású A330-as, amelyből egyelőre 4 darabon utazhatunk, de az szám idővel nőni fog.
Ha már a „ritkaságoknál” tartunk mindössze egy darab Webasto S91 midibusz van a BKV-nál, a kisebb forgalmú vonalakon járó busz még négy éves nincs. Ennél jóval idősebb, 11,2 éves az egyetlen Irisbus Agora. A fiatal Ikarusokat is mindössze egy csuklós jármű képviseli, egy 3,7 éves 187V, amely még 2012 nyarán állt forgalomba. Nem túl gyakori a 157-es járaton közlekedő Solaris Urbino sem, amelyből összesen 3 van és kicsivel több mint 8 évesek.
A BKV buszparkjának ékköveit a Mercedes Citarók adják, hiszen még egy évesek sincsenek, és rájuk a Combino és a 4-es metró mellett akár még nyugat-európai ismerőseinket is szégyenkezés nélkül felültethetnénk.
Az új metróvonal átadása egyébként nem befolyásolta nagy mértékben a közlekedő autóbuszok számát, ugyanakkor – amint arról a BKK tájékoztatta az mfor.hu-t - a felszíni járatokon jelenleg is zajlanak nagy pontosságú műszeres mérések, és a cég ezt követően alakítja ki a menetrendre vonatkozó módosításokat, várhatóan idén ősszel. Ezzel 100-150 darabbal csökken majd a metró mellett közlekedő buszok száma és tovább javul az átlagéletkor is.
Szász Péter
mfor.hu