4p
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


			
		

Az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően 18,79 évről 16,84-re csökkent a Budapesten közlekedő buszok életkora - tudta meg az mfor.hu.

Közel két évvel csökkent a budapesti tömegközlekedésben részt vevő, BKK saját és alvállalkozói konstrukcióban üzemelő autóbuszainak átlagéletkora. Míg 2013 első negyedévében 18,79 évesek voltak a buszok, az idei év első három hónapjában 16,84-re sikerült ezt a számot leszorítani, amely elsősorban a tavaly érkező 159 Mercedes Citaro-nak köszönhető. A járműállomány 1363-ról 1412-re nőtt, mivel folyamatosan vonták ki az öregebb buszokat a forgalomból - tájékoztatta az mfor.hu-t a BKK.

A legmagasabb, 24,7 éves átlagéletkorral az Ikarus 280-as típusok futottak az első negyedévben, a BKV mindössze 16 darabot tudott nyugdíjazni a csuklós járművekből az elmúlt 12 hónapban. Szintén nem a 21. századi életérzés közvetítői az Ikarus 260-asok 23,5 éves életkorukkal, azonban az elmúlt évben közel 100 darab elhagyhatta az aktív szolgálatot. A következő "évjáratot" a zöld keretű ajtóiról ismerős Ikarus 415 szóló és 435 csuklós buszok jelentik, amelyek 21,4 és 21 éves születésnapjukat ünnepelték idén. A rövidebb kivitelből a BKV 29-et tudott nyugdíjazni az elmúlt 12 hónapban, a hosszabból viszont mindössze 3-at. Érdekesség ezzel a típussal kapcsolatban, hogy 2014 első negyedévében az átlagéletkor 2,17 évet ugrott 2013 utolsó három hónapjához képest. Ebbe a vonalba tartoznak még a gyakori lerobbanásokról híres Ikarus 405 midibuszok is, amelyek főként a Várban és a Gellérthegyen teljesítenek szolgálatot. Számuk csak minimális mértékben csökkent, és koruk vészesen közelít a második X-hez.

A városképhez az Ikarusok mellett hozzátartoznak a Volvók, amelyek már sokkal jobb átlagéletkorokkal büszkélkedhetnek. A legnagyobb, 150-es darabszámmal a csuklós 7700A típusok futnak. Az alacsonypadlós járművek kora alig 9 év. Fél évvel öregebb kisebb testvéréből, a 7700-as modellből 38 fut. A csuklós Volvók egy korábbi generációja, a 7000 a tavalyi év második felétől teljesít szolgálatot a főváros útjain. A 25 busz átlagéletkora 13,4 év. Ugyancsak a svédektől érkezett idén 15 darab Alfabus Civis 12, amelyek igazán újnak mondhatók a maguk 4,8 évével.

Egy itthon kevésbé ismert belga gyártó, a Van Hool termékeivel is utazunk Budapesten, bár ezek a buszok szintén nem a legfiatalabbak közül valók. Az A300 típusból 13 darab, átlagosan 14 éves busz áll a BKV kötelékében, ezek szóló járművek. Nagytestvéréből 32 fut a fővárosban kicsivel több mint 13 éves átlagkorral. Egy igazi különlegesség a 10 éves, sűrített földgáz hajtású A330-as, amelyből egyelőre 4 darabon utazhatunk, de az szám idővel nőni fog.

Ha már a „ritkaságoknál” tartunk mindössze egy darab Webasto S91 midibusz van a BKV-nál, a kisebb forgalmú vonalakon járó busz még négy éves nincs. Ennél jóval idősebb, 11,2 éves az egyetlen Irisbus Agora. A fiatal Ikarusokat is mindössze egy csuklós jármű képviseli, egy 3,7 éves 187V, amely még 2012 nyarán állt forgalomba. Nem túl gyakori a 157-es járaton közlekedő Solaris Urbino sem, amelyből összesen 3 van és kicsivel több mint 8 évesek.

A BKV buszparkjának ékköveit a Mercedes Citarók adják, hiszen még egy évesek sincsenek, és rájuk a Combino és a 4-es metró mellett akár még nyugat-európai ismerőseinket is szégyenkezés nélkül felültethetnénk.

Az új metróvonal átadása egyébként nem befolyásolta nagy mértékben a közlekedő autóbuszok számát, ugyanakkor – amint arról a BKK tájékoztatta az mfor.hu-t - a felszíni járatokon jelenleg is zajlanak nagy pontosságú műszeres mérések, és a cég ezt követően alakítja ki a menetrendre vonatkozó módosításokat, várhatóan idén ősszel. Ezzel 100-150 darabbal csökken majd a metró mellett közlekedő buszok száma és tovább javul az átlagéletkor is.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 3-5 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

 

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.