2010. április 19. 06:46

Akvizíciókkal szeretne növekedni a digitális üzletben a Ringier, ezért már Magyarországon is tárgyal két-három online szolgáltató cég megvásárlásáról, mondta el Christian Unger az mfor.hu-nak adott exkluzív interjúban. A Ringier Csoport elnök-vezérigazgatója elismerte, hogy a Népszabadság drasztikus példányszámcsökkenése a Ringiert is nehéz feladat elé állítja, a napilap esetleges eladásával kapcsolatos híresztelést azonban nem kívánta kommentálni.

- A Ringier és az Axel Springer március végén jelentette be, hogy egy új, zürichi székhelyű közös vállalatban egyesíti Kelet-Európa öt országában, így Magyarországon folytatott tevékenységét. Hol tart most ez a folyamat?

(Mfor-montázs)

- A szándéknyilatkozatot már aláírtuk, és kettő-négy héten belül minden egyes ország illetékes kartell-hatóságához benyújtjuk az üzlet jóváhagyására vonatkozó kérelmünket. Amíg az engedély nem érkezik meg, addig teljesen különálló vállalatokként működünk.      

- Becslése szerint pozitív forgatókönyv esetén mikor kaphatják meg a jóváhagyást?


- 15-20 éves távlatokban gondolkodunk, és ilyen szempontból nem igazán fontos, milyen gyorsan jön az engedély. Ezzel együtt reméljük, hogy a hatóság kérdéseit gyorsan tisztázni tudjuk, és jövő ilyenkor már birtokunkban lesz a jóváhagyás.

- Azt a csütörtöki sajtótájékoztatón már világossá tette, hogy a Ringier minden magyarországi érdekeltségét - így a Népszabadságot is - be kívánja vinni az új közös vállalatba. Számol-e azzal, hogy a végén mégis el kell majd adniuk egyes lapokat a kartell-hatóságok döntése miatt?     

- Ezzel kapcsolatban nincs mit mondanom. Konstruktív dialógust fogunk folytatni a hatóságokkal, és nem akarok elébe menni a döntésüknek, mivel ez tiszta spekuláció lenne.

- Ha már a kényes kérdéseknél tartunk: a Ringier által 2005 óta 67,7 százalékban birtokolt Népszabadság olvasótábora évről évre kisebb  lesz – a MATESZ adatai szerint öt éve még 156 ezer felett volt a lap terjesztett példányszáma, tavaly már csak 86 ezer. Ön milyen okokat lát a negatív tendencia mögött?

- Nem szeretnék beszélni a Népszabadságról - nem azért, mert nem akarunk információt adni, hanem mert tiszteljük a partnerünket. Azt látni kell, hogy a nyomtatott lapok a világon mindenhol piacot veszítenek. Ezzel együtt egyértelmű, hogy a Népszabadság példányszám-csökkenése nekünk is nehéz fejlemény, de mégegyszer mondom, egy globális trendnek vagyunk kitéve, amire persze reagálnunk kell.     

- Annyit azért elárulhatna, hogy Ön milyen megoldási lehetőségeket lát a Népszabadság előtt?

- Ami a saját véleményemet illeti, nem hiszem, hogy a negatív globális trendet meg lehet törni. Igaz, van azért példa erre - az elmúlt években szintén bukdácsoló svájci Blicknél például új formátumot vezettünk be, máshová helyeztük a tartalmi súlypontokat, így végül növelni tudtuk az olvasottságot. Nem azt mondom, hogy a Népszabadságnak is ez lenne a megoldás - erről minden újságnak helyben kell elgondolkodnia. Az tény, hogy a példányszámok visszaesése miatt extrém nagy költségnyomás van a lapokon - mind a Népszabadságon, mind a Ringier többi újságán. Ezért mindig fel kell tennünk a kérdést, hogy valóban olyan karcsúak vagyunk-e, mint amennyire lehetnénk. (Ezt a tanácsot a Népszabadságnál a jelek szerint megfogadták, a napilap ugyanis negyven munkatársától vált meg a közelmúltban - a szerk.) A minőségen azonban nem szabad spórolni, ugyanis ez különböztet meg minket az interneten ingyenesen elérhető tartalmat kínáló oldalaktól.                      

- Fennáll-e lehetősége annak, hogy eladják a Népszabadságot?


- Erre a kérdésre nem szeretnék válaszolni.

- Akkor evezzünk némileg békésebb vizekre. A reklámpiac drasztikusan visszaesett az elmúlt évben, a Ringier árbevétele több mint 15, nyeresége pedig 72 százalékkal zuhant. Michael Ringier, a csoport tulajdonosa a budapesti sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy ez volt a legnehezebb év, amit a generációja átélt. Ön milyen tendenciákat vár a hirdetési piacon 2010-re?  

- Szerintem 2010-ben még nem lesz fellendülés, de reméljük, hogy év végén, 2011 elején már kicsit barátságosabban fest majd a kép. A tavalyi maszív visszaesés után az idei évben a forgalom stabilizálódására számítunk - ez a szint azonban jóval elmarad majd a 2008-astól.        

- A sajtótájékoztatón említette, hogy Kelet-Európában, ezen belül Magyarországon nagy lehetőségeket látnak a digitális üzletben. A Financial Times Deutschland szerint elsősorban szolgáltató portálok (állásközvetítő portálok, autó-, ingatlan- vagy éppen jegyeledással foglalkozó oldalak - a szerk.)  megvásárlását fontolgatják, és ki is szemeltek maguknak konkrét cégeket. A magyar piacon is alaposan körbenéztek már?


- Igen, már Magyarországon is tárgyalunk két-három online szolgáltatóval, de konkrétumokat még nem mondhatok. Annyi biztos, hogy ha gyorsan akarunk nőni a digitális üzletben, ahhoz akvizíciók is kellenek.

- Lesznek-e bejelentések még az idei évben?    
                     

- Előbb megvárjuk a hatóság kartelljogi eljárásának lezárulását, és azután kezdünk el építkezni. Tehát az idei év még nyugodtabb lesz, a joint venture létrejötte után viszont beindítjuk a rakétákat.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum