5p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Akvizíciókkal szeretne növekedni a digitális üzletben a Ringier, ezért már Magyarországon is tárgyal két-három online szolgáltató cég megvásárlásáról, mondta el Christian Unger az mfor.hu-nak adott exkluzív interjúban. A Ringier Csoport elnök-vezérigazgatója elismerte, hogy a Népszabadság drasztikus példányszámcsökkenése a Ringiert is nehéz feladat elé állítja, a napilap esetleges eladásával kapcsolatos híresztelést azonban nem kívánta kommentálni.

- A Ringier és az Axel Springer március végén jelentette be, hogy egy új, zürichi székhelyű közös vállalatban egyesíti Kelet-Európa öt országában, így Magyarországon folytatott tevékenységét. Hol tart most ez a folyamat?

(Mfor-montázs)

- A szándéknyilatkozatot már aláírtuk, és kettő-négy héten belül minden egyes ország illetékes kartell-hatóságához benyújtjuk az üzlet jóváhagyására vonatkozó kérelmünket. Amíg az engedély nem érkezik meg, addig teljesen különálló vállalatokként működünk.      

- Becslése szerint pozitív forgatókönyv esetén mikor kaphatják meg a jóváhagyást?


- 15-20 éves távlatokban gondolkodunk, és ilyen szempontból nem igazán fontos, milyen gyorsan jön az engedély. Ezzel együtt reméljük, hogy a hatóság kérdéseit gyorsan tisztázni tudjuk, és jövő ilyenkor már birtokunkban lesz a jóváhagyás.

- Azt a csütörtöki sajtótájékoztatón már világossá tette, hogy a Ringier minden magyarországi érdekeltségét - így a Népszabadságot is - be kívánja vinni az új közös vállalatba. Számol-e azzal, hogy a végén mégis el kell majd adniuk egyes lapokat a kartell-hatóságok döntése miatt?     

- Ezzel kapcsolatban nincs mit mondanom. Konstruktív dialógust fogunk folytatni a hatóságokkal, és nem akarok elébe menni a döntésüknek, mivel ez tiszta spekuláció lenne.

- Ha már a kényes kérdéseknél tartunk: a Ringier által 2005 óta 67,7 százalékban birtokolt Népszabadság olvasótábora évről évre kisebb  lesz – a MATESZ adatai szerint öt éve még 156 ezer felett volt a lap terjesztett példányszáma, tavaly már csak 86 ezer. Ön milyen okokat lát a negatív tendencia mögött?

- Nem szeretnék beszélni a Népszabadságról - nem azért, mert nem akarunk információt adni, hanem mert tiszteljük a partnerünket. Azt látni kell, hogy a nyomtatott lapok a világon mindenhol piacot veszítenek. Ezzel együtt egyértelmű, hogy a Népszabadság példányszám-csökkenése nekünk is nehéz fejlemény, de mégegyszer mondom, egy globális trendnek vagyunk kitéve, amire persze reagálnunk kell.     

- Annyit azért elárulhatna, hogy Ön milyen megoldási lehetőségeket lát a Népszabadság előtt?

- Ami a saját véleményemet illeti, nem hiszem, hogy a negatív globális trendet meg lehet törni. Igaz, van azért példa erre - az elmúlt években szintén bukdácsoló svájci Blicknél például új formátumot vezettünk be, máshová helyeztük a tartalmi súlypontokat, így végül növelni tudtuk az olvasottságot. Nem azt mondom, hogy a Népszabadságnak is ez lenne a megoldás - erről minden újságnak helyben kell elgondolkodnia. Az tény, hogy a példányszámok visszaesése miatt extrém nagy költségnyomás van a lapokon - mind a Népszabadságon, mind a Ringier többi újságán. Ezért mindig fel kell tennünk a kérdést, hogy valóban olyan karcsúak vagyunk-e, mint amennyire lehetnénk. (Ezt a tanácsot a Népszabadságnál a jelek szerint megfogadták, a napilap ugyanis negyven munkatársától vált meg a közelmúltban - a szerk.) A minőségen azonban nem szabad spórolni, ugyanis ez különböztet meg minket az interneten ingyenesen elérhető tartalmat kínáló oldalaktól.                      

- Fennáll-e lehetősége annak, hogy eladják a Népszabadságot?


- Erre a kérdésre nem szeretnék válaszolni.

- Akkor evezzünk némileg békésebb vizekre. A reklámpiac drasztikusan visszaesett az elmúlt évben, a Ringier árbevétele több mint 15, nyeresége pedig 72 százalékkal zuhant. Michael Ringier, a csoport tulajdonosa a budapesti sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy ez volt a legnehezebb év, amit a generációja átélt. Ön milyen tendenciákat vár a hirdetési piacon 2010-re?  

- Szerintem 2010-ben még nem lesz fellendülés, de reméljük, hogy év végén, 2011 elején már kicsit barátságosabban fest majd a kép. A tavalyi maszív visszaesés után az idei évben a forgalom stabilizálódására számítunk - ez a szint azonban jóval elmarad majd a 2008-astól.        

- A sajtótájékoztatón említette, hogy Kelet-Európában, ezen belül Magyarországon nagy lehetőségeket látnak a digitális üzletben. A Financial Times Deutschland szerint elsősorban szolgáltató portálok (állásközvetítő portálok, autó-, ingatlan- vagy éppen jegyeledással foglalkozó oldalak - a szerk.)  megvásárlását fontolgatják, és ki is szemeltek maguknak konkrét cégeket. A magyar piacon is alaposan körbenéztek már?


- Igen, már Magyarországon is tárgyalunk két-három online szolgáltatóval, de konkrétumokat még nem mondhatok. Annyi biztos, hogy ha gyorsan akarunk nőni a digitális üzletben, ahhoz akvizíciók is kellenek.

- Lesznek-e bejelentések még az idei évben?    
                     

- Előbb megvárjuk a hatóság kartelljogi eljárásának lezárulását, és azután kezdünk el építkezni. Tehát az idei év még nyugodtabb lesz, a joint venture létrejötte után viszont beindítjuk a rakétákat.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!