A hétvégi Forma-1-es futam közeledtével megnéztük mi a helyzet a Hungaroring Sport Zrt. pénzügyei táján. A legfrissebb tavalyi pénzügyi évről szóló beszámoló alapján úgy tűnik, a 2014-es veszteséget hozó év csak egyszer botlás volt, hiszen tavaly már újra nyereséget termelt a társaság.
A 98,4 százalékban állam tulajdonában lévő Hungaroring Sport Zrt. által évente megrendezett nagydíj tavaly sikeresen megfordította a nemzetközi porondon jellemző csökkenő trendet a látogatószámot illetően. A 2014-es év buktája után az eredmények tavaly végre pozitívba tudtak ismét fordulni.
Magasabb bevétel, újra látott nyereség
Az értékesítés nettó árbevétele 4,5 milliárd forint, ebből 1,58 milliárd forint a verseny engedménnyel csökkentett jegybevétele tett ki, amely 6 százalékkal emelkedett az előző évben elért 1,49 milliárd forinthoz képest. A belföldi értékesítés jegybevételének összege tartalmazza a saját F1 jegyértékesítést, illetve a WTCC a Nagy Futam, a RBAR és az ETRC jegyértékesítéseket is.
Ez most a világ leggyorsabb szériaautója
Az értékesítés nettó árbevétele összességében 18 százalékkal növekedett az azt megelőző évihez képest. Az egyéb bevételek értéke 2015-ben 11,85 milliárd volt, amely szinte teljes egészében az állami támogatást jelenti, melyet a versenyek szervezéséhez kap a cég.
Az értékesítés nettó árbevételének növekedése a jegybevétel, a televíziós jogokhoz kapcsolódó bevétel és az árfolyam alakulásának köszönhető a cég beszámolója szerint. Az egyéb bevételek növekedésének oka az árfolyam jelentős emelkedése, illetve a jogdíjak 5 százalékos növekedése volt.
Ezzel párhuzamosan növekedtek a cég anyagi és személyi jellegű költségei is, az anyagjellegű költségek 36 százalékkal (11,5 milliárdról 15,65 milliárd forintra) nőttek, a személyi jellegű ráfordítások pedig 10 százalékkal (291 millióról 318,5 millióra) kúsztak magasabbra.
Nem Forma1-es autók, de csodásak
A személyi jellegű költségekben belül az éves bérköltség 151 millió forint volt, miközben az átlagos állományi létszám mindössze 19,2 fő volt tavaly – 4,2 fővel több mint egy évvel korábban. Ez azt jelenti, hogy egy alkalmazott, havi 657 ezer forintos bruttó fizetést kapott a Zrt.-nél.
A cég 2015-ben a választott tisztségviselőinek összességében 14 milliós forintos tiszteletdíjat fizetett az éves beszámoló alapján. Ebből az igazgatósági tagoknak kifizetett tiszteletdíj összesen 7,2 millió volt. Az Igazgatóság elnöke nem vette fel a tiszteletdíjat, míg a Felügyelő Bizottság (FB) elnökének kifizetett tiszteletdíj 1,8 millió forint volt. Az FB tagoknak kifizetett tiszteletdíj összege 5,5 millió forint volt.
Mindezek eredményeként a Zrt. 9,68 milliós üzemi veszteséget könyvelt el tavaly, az pedig, hogy ez végül 46,4 milliós adózás előtti nyereségbe fordult, a növekvő állami támogatás mellett a pénzügyi műveletek bevételeiből befolyó 62,8 millió forintnak köszönhető.
A 2014-es 76 millió forintos veszteség után tavaly nem 44 milliós nyereség szerepelt az eredménykimutatás utolsó sorában, amit 2,1 millió adó befizetése után értek el.
Egyre többet költenek a programokra
A 2015. évi költségek közül meghatározó az anyagjellegű ráfordítások összege (teljes ráfordítás 96 százaléka), ezen belül az igénybevett szolgáltatások értéke 93 százalék volt.
Az anyagjellegű ráfordítások közül a legnagyobb értéket képviselő tétel évről-évre a rendezői jogdíj. A rendezői jogdíj változásának egyik oka, a 2015-ben új (visszatérő) versenyként megrendezésre került a Red Bull Air Race magyarországi futama. Emellett a Formula 1 rendezői jogdíja is a szerződésben meghatározott százalékos mértékben emelkedett, illetve a forint árfolyamának jelentős gyengülése és évközi ingadozása a dollárhoz képest jelentősen növelte a költségeket.
A 2015-ben bemutatásra került a pálya teljeskörű felújításának tervezete, amellyel elérhető a műszaki világszínvonal. Ezzel párhuzamosan előkészítésre és 2016-ben aláírásra került a szerződés a FIA Formula 1 rendezési jogának 2026-ig történő meghosszabbítására vonatkozólag, amelyre a kormány biztosítja a pénzügyi fedezetet.
mfor.hu