4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ázsia cégek uralják a világ legjobb légitársaságainak élmezőnyét, az európai vállalatok közül viszont egynek sem sikerült bekerülnie a top 10-be. Magyar szempontból pozitívum, hogy a "Legjobb kelet-európai légitársaság" címet a közelmúltban ismét államivá átvedlett Malév nyerte el. Mfor.hu háttér.

Az Asiana Airlines a világ legjobb légitársasága, derül ki a SkyTrax piackutató intézet napokban publikált felméréséből. A dél-koreai légicég az első helyet az utasok szavazatai alapján szerezte meg, akik csaknem negyven szempont alapján értékelték a vállalatokat.

Asia rules

Az ázsiai cégek fölényét jelzi, hogy a top 10-ben nyolc légitársaság található erről a kontinensről. Egyeduralmukat csak az óceániai térség vállalatai tudták megtörni - az Air New Zealand az ötödik, az ausztrál Quantas Airways pedig a hetedik helyet kaparintotta meg.

A "Legjobb európai légitársaság" cím a német Lufthansáé lett - a második hely a Lufthansa Csoporthoz tartozó Swissnek, a harmadik pedig a Turkish Airlinesnak jutott. Észak-Amerikában a Canada Air, Afrikában a South African Airways lett a győztes, míg Közép-Amerikában a salvadori központú TACA Airlines, Dél-Amerikában pedig a chilei LAN Airlines diadalmaskodott.

Érdekesség, hogy a "Legjobb fapados légitársaság" elismerést szintén egy ázsiai cég, a malájziai AirAsia kapta - a második legjobbnak a Ferihegyről tavaly ősszel kivonult, magát a low cost szegmerns fölé pozicionáló Air Berlin, a harmadik legjobbnak pedig az ausztrál Virgin Blue bizonyult.

A
régióban a Malév lett a király

Gauss a díjátadón - van mit behoznia (Forrás: SkyTrax)

Magyar szempontból pozitív fejlemény, hogy a "Legjobb kelet-európai légitársaság" kategóriában a Malév végzett az első helyen, megelőzve a cseh CSA-t és a kazah Air Astanát.

"A díj komoly elismerés számunkra, és mindennél világosabban mutatja, hogy jó úton haladunk a légitársaság megújításának folyamatában" - mondta Martin Gauss, a Malév 2009 tavaszán kinevezett vezérigazgatója, aki személyesen vette át az elismerést a hamburgi gálán.

Az átszervezésre szüksége is van a közelmúltban ismét a magyar állam tulajdonába került légitársaságnak, amely tavaly évtizedes rekordot jelentő 24,4 milliárd forint mérleg szerinti veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A menedzsment szerint ennek kialakulására számos, a múltban történt hibás döntés is hatással volt.

Milliárdos spórolás, csökkenő jegyárak

A mínuszok csökkentése érdekében a cég már tavaly 20 milliárd forinttal kevesebbet fordított üzemelési kiadásokra, 2010 első három hónapjában pedig 3,3 milliárd forinttal költött kevesebbet működésre a tavalyi év azonos időszakához képest. A vezérigazgató az mfor.hu-nak korábban úgy nyilatkozott, hogy a Malévet 2012-re lehet olyan állapotba hozni, hogy nyereséget termeljen.

Hozzátette: ehhez az alapfinanszírozás (ezt a magyar állam állja majd - a szerk.) megléte és a költséglefaragás mellett az is szükséges, hogy csökkenjenek a jegyárak, javuljon a márka renoméja, és így növekedjen az utasszám.

Utóbbi területen már jó úton van a cég: tavaly az utasszám hat százalékkal 3,3 millióra nőtt, az idei első negyedévben pedig kilenc százalékos pluszt sikerült elérni.

Már nem ilyen pozitív a kép a jegyárból származó bevételeket tekintve. Ezek ugyanis húsz százalékkal estek vissza - ennek elsődleges oka, hogy a vállalat folyamatosan csökkentette árait. "Míg néhány éve még 120 euró volt az átlagos jegyár a cégnél (az egy utasra, egy leutazott szakaszra jutó átlagos bevétel - a szerk.) , addig tavaly 115, az idei első negyedévben pedig 100 euróra esett vissza ez a mutató” - mondta korábban az mfor.hu kérdésére Karim Makhlouf.

A Malév vezérigazgató-helyettese szerint az árcsökkentés szükségszerű lépés volt. Az üzleti utasok száma ugyanis radikálisan visszaesett a válság miatt - jelenleg tíz százalék alatti a business class kihasználtsága -, így új ügyfeleket, többek között fiatalokat kellett átcsábítani a konkurens cégektől. Egyúttal reményét fejezte ki, hogy lassan sikerül majd optimalizálni a bevételeket.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!