Az Asiana Airlines a világ legjobb légitársasága, derül ki a SkyTrax piackutató intézet napokban publikált felméréséből. A dél-koreai légicég az első helyet az utasok szavazatai alapján szerezte meg, akik csaknem negyven szempont alapján értékelték a vállalatokat.
Asia rules
Az ázsiai cégek fölényét jelzi, hogy a top 10-ben nyolc légitársaság található erről a kontinensről. Egyeduralmukat csak az óceániai térség vállalatai tudták megtörni - az Air New Zealand az ötödik, az ausztrál Quantas Airways pedig a hetedik helyet kaparintotta meg.
A "Legjobb európai légitársaság" cím a német Lufthansáé lett - a második hely a Lufthansa Csoporthoz tartozó Swissnek, a harmadik pedig a Turkish Airlinesnak jutott. Észak-Amerikában a Canada Air, Afrikában a South African Airways lett a győztes, míg Közép-Amerikában a salvadori központú TACA Airlines, Dél-Amerikában pedig a chilei LAN Airlines diadalmaskodott.
Érdekesség, hogy a "Legjobb fapados légitársaság" elismerést szintén egy ázsiai cég, a malájziai AirAsia kapta - a második legjobbnak a Ferihegyről tavaly ősszel kivonult, magát a low cost szegmerns fölé pozicionáló Air Berlin, a harmadik legjobbnak pedig az ausztrál Virgin Blue bizonyult.
A régióban a Malév lett a király
Magyar szempontból pozitív fejlemény, hogy a "Legjobb kelet-európai légitársaság" kategóriában a Malév végzett az első helyen, megelőzve a cseh CSA-t és a kazah Air Astanát.
"A díj komoly elismerés számunkra, és mindennél világosabban mutatja, hogy jó úton haladunk a légitársaság megújításának folyamatában" - mondta Martin Gauss, a Malév 2009 tavaszán kinevezett vezérigazgatója, aki személyesen vette át az elismerést a hamburgi gálán.
Az átszervezésre szüksége is van a közelmúltban ismét a magyar állam tulajdonába került légitársaságnak, amely tavaly évtizedes rekordot jelentő 24,4 milliárd forint mérleg szerinti veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A menedzsment szerint ennek kialakulására számos, a múltban történt hibás döntés is hatással volt.
Milliárdos spórolás, csökkenő jegyárak
A mínuszok csökkentése érdekében a cég már tavaly 20 milliárd forinttal kevesebbet fordított üzemelési kiadásokra, 2010 első három hónapjában pedig 3,3 milliárd forinttal költött kevesebbet működésre a tavalyi év azonos időszakához képest. A vezérigazgató az mfor.hu-nak korábban úgy nyilatkozott, hogy a Malévet 2012-re lehet olyan állapotba hozni, hogy nyereséget termeljen.
Hozzátette: ehhez az alapfinanszírozás (ezt a magyar állam állja majd - a szerk.) megléte és a költséglefaragás mellett az is szükséges, hogy csökkenjenek a jegyárak, javuljon a márka renoméja, és így növekedjen az utasszám.
Utóbbi területen már jó úton van a cég: tavaly az utasszám hat százalékkal 3,3 millióra nőtt, az idei első negyedévben pedig kilenc százalékos pluszt sikerült elérni.
Már nem ilyen pozitív a kép a jegyárból származó bevételeket tekintve. Ezek ugyanis húsz százalékkal estek vissza - ennek elsődleges oka, hogy a vállalat folyamatosan csökkentette árait. "Míg néhány éve még 120 euró volt az átlagos jegyár a cégnél (az egy utasra, egy leutazott szakaszra jutó átlagos bevétel - a szerk.) , addig tavaly 115, az idei első negyedévben pedig 100 euróra esett vissza ez a mutató” - mondta korábban az mfor.hu kérdésére Karim Makhlouf.
A Malév vezérigazgató-helyettese szerint az árcsökkentés szükségszerű lépés volt. Az üzleti utasok száma ugyanis radikálisan visszaesett a válság miatt - jelenleg tíz százalék alatti a business class kihasználtsága -, így új ügyfeleket, többek között fiatalokat kellett átcsábítani a konkurens cégektől. Egyúttal reményét fejezte ki, hogy lassan sikerül majd optimalizálni a bevételeket.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum