5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Míg az uniós országokban 120 nap a jogosultság eléréséhez szükséges időtáv, addig hazánkban az átlagjövedelem 60 százaléka csak két év után elérhető a munkavállalónak.

Mivel a Széll Kálmán Terv kiadást csökkentő lépései a táppénz rendszerét sem hagyják érintetlenül, az Intézet a Demokratikus Alternatíváért legújabb elemzésében a hazai és az uniós országokban működő rendszereket veti össze. A Költségvetési Felelősségi Intézet számításai szerint 2012-ben csupán 7,7, 2013-ban és 2014-ben pedig mindössze 8-8 milliárd forint takarítható meg a költségvetési kiadások csökkentésével, valamint a táppénzplafon leszállításával. A Széll Kálmán Terv szerint ezzel szemben idén 3, 2012-ben 10 és 2013-ban is 10 milliárd forintot remélnek a rendszer átalakításától.

Az EU-tagországok és a magyar rendszer összevetése során a betegség alatti aktív táppénzkifizetést vizsgálták a szakemberek: ennek összegét, a folyósítás időtartamát, valamint a pénzbeli szolgáltatással járó esetleges természetbeni juttatásokat. Az elemzésben a táppénzfolyósítás e szabályainak gazdasági, illetve szociális ösztönző jellegére koncentráltak.

Amiben mások vagyunk

A magyar rendszer a jogosultsági idő tekintetében szigorúnak nevezhető, hiszen míg más Európai Uniós országban a felhatalmazó időtáv átlagosan 120 nap, addig hazánkban a teljes, átlagjövedelem 60 százalékára felhatalmazó idő két év. Ennél alacsonyabb időszakra a megelőző 180 nap átlagjövedelmének 50 százaléka jár.

Ami a várakozási időt illeti, vagyis azt az időt, míg a beteg nem részesül ellátásban, az európai gyakorlat átlagosan 3 napban határozza meg az átmeneti időszakot, bár ezt a kimaradást sok esetben utólag megtérítik.
Hazánkban azonban ilyenről nem lehet beszélni, hiszen már az első naptól kezdve jogosult az illető a táppénz összegére. Ez munkavállalói szempontból jó, azonban a morális kockázat okozta jogosulatlan táppénzkiáramlás (amit a munkáltató áll) nagy valószínűséggel meghaladja a rászorultság mértékét, ezért a várakozási idő bevezetése indokolt lenne - olvasható az dokumentumban.

Ami megosztja Európát

A betegszabadság intézménye néhány országban létezik, ám találni olyan államokat is, ahol nincs erre szabályozás. A görögöknél, a dánoknál, valamint a bolgároknál a várakozási idő letelte után egyből a biztosító folyósítja a táppénzt a betegnek. Az országok többségében azonban egy héttől egy hónapig terjedő időszakban a munkáltató fizet - a magyar gyakorlat 15 nap. Hollandiában viszont a teljes táppénz periódusban a munkáltató fizet a munkaképtelen alkalmazottnak.

Amiben európaiak vagyunk


Ha táppénz arányát nézzük, akkor az megfelel az uniós átlagnak, hiszen többségében 50 és 70 százalék között mozog a kifizetett járandóság aránya. Az alacsony bérszínvonal tekintetében azonban uniós összevetésben alacsonynak számítanak a kifizetett összegek.
A sereghajtó ezen a téren Szlovákia 55 százalékkal, a legbőkezűbb állam pedig a litván, hiszen a 85 százalék kirívóan magas a listában.

Hasonlóan nem mutatkozik eltérés a táppénz folyósításának időtartamában sem, ugyanis akárcsak a többi uniós országban, nálunk is egy évig számíthat a beteg a járandóságra. Kirívó adatok azonban akadnak, hiszen Litvániában - ahol a legmagasabb az összeg - 112 nap, Észtországban pedig 182 nap ez az idő.

A most megszüntetésre került passzív táppénz sem lepheti meg a kontinens államait, hiszen ez gyakorlatilag már csak nálunk volt bevett szokás. A gyakorlat ugyanis azt mutatta, hogy a passzív táppénz magas morális kockázatokat hordozott magában, amellett, hogy az orvosokat is korrupcióra ösztönözte. Megszüntetése egy olyan szociális juttatást tüntetett el, amelyet a gyakorlat a munkanélküliség szociális hálójának elemévé tett, azonban a munkanélküliség problémáját kezelő funkció betöltése a szociális alrendszer feladata - olvasható a magyarázat az elemzésben.

Hiányoznak az igazi lépések

Az a kormányzati megközelítés, miszerint a táppénzkifizetések állami költségeinek lefaragása a táppénzcsalások ösztönzői, azaz a magas összegű folyósítások megszüntetésével érhető el, már a problémafelvetésnél hibás. Ezek ugyanis nem jelentenek akkora összeget, hogy a visszaszorítás nagy megtakarítást jelenthetne, hiszen a kockázatokat jelentő elemek továbbra is a rendszer részei. Itthon ugyanis a munkahely elvesztésétől való félelem, a munkavállaló kiszolgáltatott helyzete alacsonyan tartja a betegszabadságon, és táppénzen töltött napok számát.

Az elemzés szerint hazánkban nem jelent még meg az a megközelítési mód és azok az alapelemek, melyek a munkáltató és a munkavállaló közötti partnerség, valamint a betegség megelőzésre koncentrálnának. Ugyan a hosszú távú, perspektivikus gondolkodásmód, az egészséges életmódra ösztönzés és a népegészségügyi célok sokszor hangoztatott elvek a kormány kommunikációjában, a múlt héten elfogadott egészségügyi salátatörvény azonban egyetlen lépést sem tett ebbe az irányba.

Megváltozott rendszerelemek

Az elfogadott intézkedéseknek köszönhetően 2011. április 30-a után a táppénzre kerülők a korábbi táppénz felére számíthatnak legfeljebb (a minimálbér tizenötöd része, vagyis napi 5200 forint). Július elsejétől pedig a passzív táppénz is megszüntetésre került, ezzel közel 4 milliárd forintot hagyva az államkasszában. Az új rendelkezések ugyanakkor lehetővé teszik azt is, hogy a táppénzen lévők soron kívül, a várólistát megkerülve jussanak egészségügyi ellátáshoz.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!