Baranyai Ferenc, a cég ügyvezető igazgatója a kaposvári gyárban ez alkalomból tartott sajtótájékoztatón hangsúlyozta: az első NABI Sirius átadása fontos lépés a magyarországi járműipar megújulása és a NABI termékfejlesztése szempontjából. Az új típus kifejezetten a hazai piaci igények szerint készült. Jim Marcoyell, a NABI elnök-vezérigazgatója elismerését fejezte az új típuscsalád tervezőinek és kivitelezőinek, Szita Károly (Fidesz), Kaposvár polgármestere pedig úgy fogalmazott: "ez a legmagyarabb autóbusz".
"Büszke vagyok arra, hogy a magyar piacra szánt első NABI Sirius városunk lakóit fogja szolgálni" - mondta a polgármester, hozzátéve: a NABI kaposvári gyára kulcsfontosságú szereplője Kaposvár és a környék gazdasági életének. Ezért is reméli - tette hozzá, hogy "Kaposvár a magyar autóbuszgyártás fellegvára lesz".
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára példaértékűnek nevezte a kaposvári önkormányzat és a NABI közötti együttműködést, és azt ígérte: változtatni fognak a korábbi, a magyarországi gyártók számára sokszor teljesíthetetlen paramétereket tartalmazó pályázati feltételeken, így "remélhetőleg NABI autóbuszokat is láthatunk majd a magyarországi városok utcáin".
A környezetbarát, számos technikai újdonsággal felszerelt, légkondicionált autóbusz prototípusát az önkormányzat a tulajdonában levő Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. számára vásárolta meg nettó 49 millió forintért. A NABI Sirius nem csupán külső megjelenésében, hanem biztonsági szempontból is hasonlít az amerikai piacra gyártott buszokhoz, amelyek az acélvázas szerkezetnek köszönhetően fokozottan strapabíróak. Az alváz kivételével minden mást magyar beszállítóktól vásárolt meg a gyártó.
Az 1992-ben alapított NABI (North American Bus Industries) a világ egyik vezető tömegközlekedési busz gyártója. Az elmúlt közel két évtized során több mint 7500 darab autóbuszt szállított az Amerikai Egyesült Államok közlekedési vállalatainak, többek között Floridába és Kaliforniába.
A cég Kaposváron és Budapesten működtet autóbuszkarosszéria-gyártó és összeszerelő üzemeket, ahol sorozatban gyártják a világon egyedülálló, úgynevezett SCRIMP technológiával készülő könnyűszerkezetes CompoBus-t. A cég jelenleg mintegy négyszáz főnek ad munkát Magyarországon, közülük 209-nek a kaposvári gyárban.
MTI