5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar vállalatvezetők a legpesszimistábbak az Európai Unióhoz az elmúlt időszakban csatlakozott országok menedzserei közül. Miközben a közép-kelet-európai államok nagyvállalati menedzsereinek zöme 2016-ig jelentős mértékű növekedésre számít a térségben és egész Európában, addig a magyar vezetők "optimizmus-indexe" a legalacsonyabb a térségben.

Borúsan látjuk a jövőt

"Az elkövetkező tíz év kritikus lehet az európai gazdaság szempontjából, amely az EU-bővítés során megerősödött ugyan, de még nem áll biztos győzelemre a globális versenyképességi versenyben. Ezen háttér előtt a közép-kelet-európai nagyvállalatok vezetői általában fellendüléssel számolnak. A magyarok, akik jellemzően az aktuális helyzet feladataira fókuszálnak, sokkal kritikusabban látják a jövőt" - fogalmaz Schannen Frigyes, a Roland Berger budapesti irodájának ügyvezető igazgatója.

Növekedés: főleg a lengyelek és a horvátok bizakodnak

Növekedés szempontjából a legoptimistábbak a lengyel, a horvát és a román vállalatvezetők voltak, "optimizmus-indexük" meghaladta a 2,0 pontot. Az utóbbi két ország értékelése talán az EU-s csatlakozás eufóriája miatt sem meglepő. Ezzel szemben a magyar vezetők szerint csak mintegy feleennyire (1,16) jók az esélyeink, míg a -5-től +5-ig terjedő skálán a térségi átlag 1,85 volt.

Vállalatvezetőink jelenleg a magyar gazdaság helyzetét látták a legsötétebben: az EU (0,8), az európai vállalatok (0,5) és saját cégük (1,5) helyzetét is jóval optimistábban ítélték meg, mint a magyar gazdaságét (-0,2). "Mindez jól mutatja azt a bizonytalanságot, amely a megszorító csomaghoz kapcsolódó kormányzati intézkedéseket övezte az interjúk felvételekor" - kommentálta a menedzserek véleményét Schannen Frigyes.

Középtávon már jobbnak találták a perspektívákat a magyar cégvezetők, bár a megkérdezettek között még mindig ők voltak a legvisszafogottabbak. Magyarország esélyeit arra, hogy 2016-ban jó helyzetben legyen gazdaságilag 1,7-re értékelték, ezzel szemben az EU-25 valamint saját vállalatuk jövőjét is 1,0-ra osztályozták.

Csökkenő foglalkoztatást jósolnak Magyarországon

Az üzletmenetet általában pozitívan ítélték meg a megkérdezettek, s többségük - bár valamivel a közép-kelet-európai átlag alatti mértékben - az üzleti volumen növekedésével számol. Jól kivehető volt azonban, hogy a menedzserek véleménye szerint Magyarországon ez már csak a hatékonyság növelésével valósulhat meg, hiszen az interjú során a legtöbben úgy vélték, hogy az elkövetkező tíz évben csökken a munkahelyek száma.

A térségi növekedés lassulása várható

A Roland Berger szakértői rámutatnak, hogy a közép-kelet-európai térségben tapasztalható növekedési ütem 2010-től lassul majd. Magyarország 2000 és 2005 között éves szinten átlagosan 4,5 százalékos, a térségi átlagot meghaladó növekedést ért el. A tanácsadó cég becslése szerint ez az ütem 2011 és 2016 között 3,1 százalékra esik majd vissza, ami már csak 1-2 százalékponttal haladja meg a nyugat-európai fejlődési ütemet. Mindez azt jelenti, hogy 2010-től az EU fejlettebb és fejletlenebb régióit elválasztó "fejlettségi olló" lassuló ütemben záródik majd, áll a társaság közleményében.

A tanulmány készítői ugyanakkor az adatok elemzése alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a közép-kelet-európai országok továbbra is vonzó befektetési célpontot jelentenek majd. Azonban felhívják a figyelmet arra, hogy a nyugat-európai színvonalhoz képest relatíve magas képzettségi színvonal, illetve az alacsonyabb órabérek hatása csökken, és hosszútávon a versenyelőny eltűnik.

Továbbra is problémát jelent a térség országaiban tapasztalható infrastrukturális helyzet. A menedzserek elsősorban a hatékony gazdasági struktúrák és intézményrendszer hiányát, a mezőgazdaság nehézségeit és az egészségügyi rendszer problémáit említették. A humán erőforrás tekintetében pedig legfontosabb sikertényezőként a nyelvi és kommunikációs képességeket megemlítve kiemelték, hogy ezen a területen milyen nagy mértékű az elmaradottságunk.

Növekedési stratégiák: előre - de csak a térségben

A közép-kelet-európai vállalatok többsége - a tanulmány során a térség legnagyobb cégeit kérdezték - növekedési stratégiáját a regionális terjeszkedésre építi. A magyar cégek többsége ezen belül konszolidációs időszakban van, s többnyire defenzív stratégiát valósít meg. A magyar vállalatvezetők tettek a legerősebben hitet a belföldi piac jelentősége mellett.

A térségben található cégek növekedésüket ügyfélkörük szélesítésével és termékpalettájuk bővítésével kívánják megvalósítani - szemben például a megkérdezett osztrák cégekkel, amelyek főleg a külpiaci növekedésben bíznak. "Véleményünk szerint kirajzolódik egy olyan tendencia, hogy a közép-kelet-európai térség gazdasági értelemben jobban össze fog nőni, egyre erősebb lesz a régión belül vállalati összefonódások nagyságrendje" - mondja Schannen Frigyes.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!