Az elmúlt esztendőben összesen 13,8 millió darab új személyautó talált gazdára, a teherjárművekkel és buszokkal együtt ez a szám 18,1 millió, ami az előző év azonos időszakához képest 32,4 százalékos bővülést jelent - közölte a CAAM. Ezzel egyidőben a kínai autóexport egy gyenge év után megközelítően 64 százalékkal - 545 ezer darabra - nőtt.
A gyártók csak az elmúlt év decemberében 1,3 millió gépkocsit szállítottak le a kereskedéseknek, de a felfokozott igények kielégítésére ez sem volt elég. A vásárlók ugyanis a korábbi kedvezményeket érintő - idei évtől érvényes - változások és az új autók forgalomba helyezésének fővárosi korlátai miatt megrohamozták a dílereket, s kiürítették a szalonokat.
A korábbi gazdaságélénkítő csomag részeként Kínában adókedvezményt adtak például az 1,6 literes, vagy annál kisebb autók vásárlása esetén, valamint vidéken a régi autók gazdaságosabbra váltásánál. A belső fogyasztás ösztönzése következtében rendkívüli mértékben megnőtt a vásárlói kedv, miközben a gépkocsik számának növekedése a városokban hatalmas környezeti nyomást idézett elő, s helyenként megoldhatatlan terhet az úthálózatra.
Az új helyzetben Peking a már megkerülhetetlen korlátozások, illetve a kedvezmények megvonása mellett döntött, aminek várható következménye lesz az eladások visszaesése. Szakemberek szerint ennek már egyértelmű jelét lehet látni az év első felében, ami a gyártóknál a kapacitásbővítések visszafogásával járhat. Mindez nem fogja veszélyeztetni az országos eladások tendenciáit, hiszen Kínában - különösen a belső, fejlődő országrészben - még alacsony az autótulajdonosok aránya, jelentősek a piaci tartalékok.
A CAAM főtitkára nem aggódik az átalakuló helyzet miatt, s véleménye szerint eddig nem tért el pozitív irányban a gyártókapacitás a kereslettől, tavaly is inkább hiány volt tapasztalható, így nem látja veszélyeztetve a gyártókat. Tung Jang (Dong Yang) szerint ráadásul újabb ösztönzők várhatók, amelyek az új energiát használó és energiatakarékos autók felé igyekszenek majd terelni a fogyasztókat.
A Kínában működő külföldi autógyárak közül a piacvezető General Motoros tavaly 2,4 millió darab járművet értékesített, a Volkswagen 1,9 millió darabot adott el. A Hyundai Motor és a Kia Motor együtt megközelítően 1,1 millió darabbal megelőzte ugyan a Nissan Motort, de az is egymillió felett értékesített. A statisztikák szerint Kínában minden autógyár jól teljesített, a Ford például 40 százalékkal növelte eladásait, a Toyota közel 20 százalékkal, a Honda alig több mint 12 százalékkal adott el többet az egy évvel korábbi mennyiségnél.
MTI