3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Nabucco gázvezeték ára jelentősen 12-15 milliárd euróra emelkedhet, ehhez már mérhetők a Déli Áramlat vezeték költségei, s mivel az új árral nem minden résztvevő ért egyet, a döntéseket jövő évre halasztják. Ez a Gazprom kezére játszik, amely a Nabucco előtt akarja üzembe helyezni a Déli Áramlatot, s üzleti terveit már idén nyáron bemutatja - írta pénteken a Kommerszant című orosz üzleti lap.

A Nabucco várható drágulásának hírét a Reuters hírügynökségre hivatkozva közölte a lap, azzal, hogy a költségek növekedését az okozza, hogy beszámították a Törökországot a szállító országokkal összekötő csővezeték költségeit is. Az értesülést Reinhard Mitschek, a Nabucco Gaz Pipeline International GmbH ügyvezető igazgatója csütörtökön cáfolta.

A konzorcium szóvivője annyit mondott a lapnak, hogy a költségtervezet revízió alatt áll, s érzékeltetve, hogy a korábbi tervezet már nem nagyon aktuális, felidézte, hogy 2005-ben 7,9 milliárd eurós beruházásra számítottak.

A Kommerszant emlékeztetett arra, hogy a Nabucco a Gazprom Déli Áramlat projektjének fő konkurense, s a két vezeték gyakorlatilag duplázza egymást.

Mitschek éppen pénteken jelentette be Brüsszelben, hogy az építkezés kezdetét 2013-ra, a kereskedelmi szállítások megkezdését 2017-re tervezik. A felülvizsgált ütemterv szerint a projekt időzítése megváltozott, mivel a potenciális beszállítók bejelentették, hogy változások történtek Kaszpi- és a közel-keleti-térségben zajló gázkitermelés időzítésében - szól a kiadott közlemény.

A Déli Áramlatot már 2015-ben szándékozik üzembe helyezni a Gazprom, és az üzleti tervet idén nyáron mutatja be az EU Bizottságának.

A Kommerszant felidézi, hogy a Nabucco leggyengébb pontja korábban a gázzal való ellátás volt, de a lehetséges alapvető szállítók között Türkmenisztán, Azerbajdzsán, Irán, Irak és Egyiptom szerepel.

Mint azt Mihail Korcsemkin, az East European Gas Analysis amerikai elemző cég vezetője a lapnak elmondta, nehéz elhinni, hogy más vezetékek árát bekalkulálnák a Nabucco költségvetésébe, s a drágulás alighanem az anyagárak és az építési költségek emelkedésével függ össze.

Valerij Nyesztyerov,  a Troika Dialog befektetési társaság elemzője szerint a Nabucco halasztása újra mutatja, hogy nem oldódott meg az alapvető probléma, a gázellátás. Úgy vélte, a költségek emelkedése nem teremt gazdasági előnyöket, vagyis nem teszi olcsóbbá a gázszállítást a Nabuccón a Déli Áramlaton, vagy más vezetéken való szállításhoz képest.

A Nabucco-konzorciumban az osztrák ÖMV, a magyar Mol, a bolgár Bulgargaz, a román Transgaz, a török Botas és a német RWE vesz részt, mindegyikük 16,67 százalékos résszel. A 3,9 ezer kilométeres vezeték kapacitását évi 32 milliárd köbméterre tervezik.

A Déli Áramlatban a Gazprom mellett az olasz ENI vesz részt, de bevonják még a német Wintershallt és a francia EdF-et.

A korábban nem kifizetődőként bírált Déli Áramlat költségei még nem ismertek, de becslések szerint 30 milliárd eurót tesznek ki, és mivel kapacitása a Nabuccóhoz képest kétszer akkora lesz - évi több mint 60 milliárd köbméter -, a két projekt költségei immár mérhetők egymáshoz.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!