3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Vasárnapi londoni értesülés szerint az ausztrál Macquarie befektetési csoport külön átvételi kísérletet készít elő a Budapest Airportot is birtokló brit BAA repülőtér-üzemeltetőre, amelyet nem hivatalos hírek szerint a spanyol Ferrovial ipari és szolgáltató csoport is meg akar szerezni.

A The Sunday Times szerint a Macquarie - a világ legnagyobb pénzügyi befektetői jellegű repülőtér-működtetője, amely tavaly indult a Budapest Airportért is - az amerikai Blackstone magánbefektetési csoporttal és a kanadai Ontario Teachers Pension Plan nyugdíjalap-kezelővel tárgyal az esetleges közös átvételi ajánlatról. Korábbi londoni hírek még arról szóltak, hogy a Macquarie, amely a Budapest Airport-privatizáció döntő fordulójában már nem vett részt, a Ferroviallal társulva próbálja megszerezni a BAA-t.

A múlt kereskedési hét végéig egyébként a hivatalos Ferrovial-ajánlat sem érkezett meg Londonba, bár a spanyol céghez "közel állónak mondott" források állítólag cáfolták azt a piaci pletykát, hogy a spanyolok meggondolták magukat, és visszalépnek. E híresztelés miatt a Londoni Értéktőzsdén (LSE) először 6,7 százalékkal zuhant a BAA részvénye, de a pénteki kereskedés végére 8,14 fonton zárt a papír, amelyért február elején még mindössze 6,65 fontot kellett fizetni.

A BAA-részvény erősödése egyes londoni elemzők szerint nagyon drágává tehet bármilyen átvételi kísérletet. A Dresdner Kleinwort Wasserstein londoni befektetési ház minap kiadott elemzése szerint a jelenlegi tőzsdei árfolyam mellett legalább 9,00 fontos ajánlat kell a részvényesek érdeklődésének felkeltéséhez; egy ilyen összegű ajánlat 10 milliárd font közelében értékelné a BAA-t.

A BAA, a világ első számú, nem pénzügyi befektetői jellegű repülőtér-üzemeltetője, decemberben - londoni iparági elemzők szerint világrekord áron, adóssággal együtt több mint 1,3 milliárd fontért - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vett a ferihegyi repülőteret működtető Budapest Airportban. A Budapest Airport-tranzakció után, annak a BAA-re gyakorolt káros adóskockázati hatására hivatkozva, a Standard & Poors és a Moodys Investors Service is visszaminősítette a brit vállalat cégadósi osztályzatát. A világ két legnagyobb nemzetközi hitelminősítője a Ferrovial akvizíciós szándékának ismertté válása után, a szerintük jórészt hitelből fedezendő, készpénzes átvételi tervek megvalósulása esetére, ismét a BAA-t fenyegette meg további leminősítéssel.

A BAA nemrég közleményben értesítette a részben a Budapest Airport-tranzakció refinanszírozására nemrég kiadott, csaknem 3 milliárd euró új adósságának megvásárlóit: ha a társaság feletti ellenőrzés megváltozik - vagyis új tulajdonosa lesz a cégnek -, és ezután 90 napon belül a BAA adóskockázati besorolása a hitelminősítőknél a befektetői szint - "Baa3", illetve "BBB mínusz" - alá csökken, a kötvényeket kamattal növelt névértéken kész visszavásárolni.

Londoni elemzők szerint ezzel a cégvezetés éppen a Ferrovialt próbálta elrettenteni az átvételtől, hiszen ennek a záradéknak a beépítése a kötvényeladási szerződésbe gyakorlatilag a kibocsátás névértékével plusz kamattal - vagyis mintegy 3 milliárd euróval - emelheti a tranzakció költségeit. Az elemzők nem zárták ki, hogy már egy hozzávetőleg 9 milliárd fontos, hitelből fedezett készpénzes átvételi ajánlat nyomán is "B" körüli szintig, vagyis mélyen a spekulatív sávba kerülne a BAA adóskockázati besorolása, amivel életbe lépne a kötvény-visszavásárlásra tett kötelező ajánlat.

MTI / Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!