Az Andrássy út olyan mint Párizs, legalábbis ami az építészeti stílust illeti, egyebek között ezzel magyarázza a Louis Vuitton, hogy öt éve éppen ezt a helyet szemelte ki magyarországi üzlete helyszínéül.
A hamarosan nyitó Gucci és Burberry esetében viszont valószínűleg nem elsősorban az építészeti remekek voltak döntők, amikor azt fontolgatták, hol jelenjenek meg. "Egyik cég vonzza a másikat" - röviden így foglalta össze lapunknak Nagy Zsuzsanna, a Guess divatház márkamenedzsere, hogy miért éppen az Andrássy utat lepik el a luxusmárkaüzletek.
Elmondása szerint a néhány éve a sugárúton megjelenő Guess szeretett volna egy exluzívabb helyet keresni, ahol termékportfóliójukat a magasabb igényekhez tudják igazítani. Mint mondta, a vásárlói szokások és a kiszolgálás színvonala egyaránt magasabb itt. Bár a plázákhoz képest megvannak a helyszín hátrányai is, mint például a parkolás nehézsége illetve a pluszszolgáltatások – mint a mozi – hiánya, ugyanakkor van egy olyan réteg, amely az itt lévő üzleteket szívesebben választja.
A sugárútra jönnek az új luxusmárkacégek
Ezt a szegmenst szeretné kiszolgálni a jövőben a Gucci és a Burberry is. A luxuscégek várhatóan nagyjából egyszerre nyitnak majd. A Burberry leendő üzlethelyiségére már rá is bukkanhatunk az Andrássy úton, nem messze a "luxustáska-óriás" boltjától. A Gucci pedig az egykori Wahrmann-palotát szemelte ki, amelynek a felújítását információk szerint hamarosan befejezi a spanyol Hi Grupo.
Nagy kérdés, hogy az újabban hazánkba özönlő nagy luxusmárkacégek miért nem a Váci útban és a Deák Ferenc tértől nem messze lévő Fashion Streetben látták a megfelelő helyszínt. Valószínűleg ez csak azon múlott, hogy a Louis Vuitton a sugárút mellett voksolt. Ugyanakkor értesüléseink szerint a Fashion Streeten is várható néhány "nagy név" megjelenése. Az Andrássy úti helyszínben pedig állítólag a Dior és a Chanel lát fantáziát.
A Dior egyébként ahhoz az LVMH csoporthoz tartozik, amelyhez a Louis Vuitton is. Megjelenését alátámaszthatja, hogy a cég magyarországi képviseleténél az mfor.hu-val közölték, feltételezhetően néhány éven belül újabb termékcsoport érkezhet ide. Ugyanakkor hagy némi kétséget, hogy hozzátették: egyelőre nem lehet tudni, melyik márkát hoznák ide, az érkezési sorrendet mindig a helyi piac sajátosságai határozzák meg.
Nem a vagyonos turistákra számítanak elsősorban
Úgy tűnik, a hazai luxusmárka-üzletekben található termékekre van igény, hiszen az mfor.hu által megkeresett cégeknél egyaránt azt közölték, hogy zömében magyarok vásárolnak. A Louis Vuitton szerint enélkül nem lett volna értelme a nyitásnak, hiszen a lényeg az volt, hogy a magyar vásárlóknak ne kelljen esetlegesen külföldre utazniuk.
Ezekre a társaságokra egyébként jellemző, hogy átfogó piackutatást végeznek potenciális vásárlóikról. A Guess is így tett, ugyanakkor várakozásaik ellenére náluk is jóval több hazánkfia vásárol, mint turista. Nagyjából fele-fele arányra számítottak, ehhez képest körülbelül 80 százalékban magyarok vásárolnak.
A vásárlók természetesen a vagyonosabb rétegből kerülnek ki, A, AB státusú, elsősorban városi nőkre és férfiakra számítanak. Bár ebben a szegmensben is inkább a nők költik pénzüket szívesen shoppingolásra, a Guessnél 60 százalékban közülük kerülnek ki a vevők. A cég márkamenedzserétől azt is megtudtuk, hogy közéleti személyiségek is szívesen betérnek hozzájuk, többek között az egyik volt miniszterelnök is itt vásárolt.
Kovács Zita