3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az állam tulajdonosként, szabályozóként és gazdaságszervezőként vesz részt a társadalom működtetésében, s ezen belül hangsúlyeltolódások, szerkezetváltozások következnek be. Tulajdonosként a szolgáltatási tevékenységből viszont nem tud szabadulni. Ha Magyarország fenn akarja tartani a hajózást, akkor ezen a területén szükséges kormányzati szerepvállalás - vélte dr. Valkár István, a GKM főosztályvezetője.

A kikötők esetéhen klasszikus vegyes tulajdon érvényesül, az állam területi tulajdonához csak néhány stratégiai ponton ragaszkodik, ahol az infrastruktúra fejlesztése csak állami részfinanszírozással biztosítható. Szabályozóként a tengerhajózásban (a nemzetközi konvenciókon alapuló nemzeti szabályozásban kiegészítő szerepkört lát el) és a belvízi hajózásban (a nemzetközi egyezmények és a belső szabályozás kettőssége itt is érvényesül) közreműködik az állam. Tisztázatlan még, hogy mi lesz a Dunával (számunkra létkérdés, hogy ki tudjunk jutni a Rajnára). Magyarország a Rajnai Bizottságban megfigyelői státust kért. Az állam gazdaságszervező szerepében nem lehet szétválasztani a közösségi és a nemzeti érdeket: be kell integrálódnunk a közösségi logikába. Az EU-ban a régió (pl.: tiszai hajózás) komolyabb, erőteljesebb szerepet kap.

Az EU-csatlakozás által a magyar hajózási és kikötő iparra gyakorolt hatásról Somlóvári László, a Mahart vezérigazgatója tartott rendhagyó előadást. A magyar hajózást az elmúlt évtizedekben a külső tényezők a felszín alá nyomták, s ott is tartották. A belső tényezők hatására a szakma rákényszerült, hogy észre vegye a felszín alatti lét előnyeit, majd - a tulajdonosi akarat és a belső kényszer hatására - igyekezett alkalmazkodni a túlélés érdekében. Az állam rossz tulajdonos, mert a beruházások megvalósítása a tőkepiaci alternatívával versenyez, pedig a vállalat piaci értékét a megvalósítás alatt lévő beruházásainak majdani hozama adja! Ahol nincs beruházás, a vállalat értéktelen.

A Mahartnak vannak igazi értékei: a 108 éves múltjából adódó goodwill, a sok jól képzett szakember, az 1992 óta begyűjtött versenytapasztalatok, a jól pozícionált kikötők, valamint a magas szintű üzemi és üzemeltetési kultúra. A csatlakozásig hátra lévő egy esztendőben a tulajdonos feladata, hogy - remélhetően minél gyorsabban, az alaptevékenység megtartásával, s jó tulajdonost találva - privatizálja a Mahartot, a Szabadkikötő státusát erősítse (ez a privatizáció kulcskérdése) és igyekezzék megtartani az egzisztenciákat. A csatlakozás után várhatóan csökken a hajózás versenyhátránya, a működő tőke hatékonysága növekszik, a tranzit-szerepünket remélhetőleg kihasználjuk, a hajózási infrastruktúra fejlesztését kikényszerítik a körülmények, vállalkozásbarát jogi szabályozás valósul meg és a magyarok bejuthatnak az EU vízi útjaira.


Forrás: Magyar Közlekedés


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!