3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A menedzserek gyakran azt gondolják és a tapasztalataink is azt igazolják, hogy az a termék érvényesül, amelyről a vevők azt gondolják, hogy számukra a legjobb és a leginkább vevőbarát. Pont ezért van jelentősége a márkázásnak. A márkázás célja, hogy a kínálatot jól megkülönböztesse a versenytársak kínálatától, méghozzá úgy hogy saját választékuk jelentse az első választást.

Miközben az erős piacvezetők rendszerint egy másik szót is birtokolnak, méghozzá azt a szót, hogy eredeti! Ez a szó egyidejűleg minden másolatot utánzatként pozícionál újra. Példaként vegyük a lézernyomtatókat, ennek kapcsán ugyanis általában a Hewlett-Packard jut eszünkbe. Ki gondol a nyomtatók vagy másolók kapcsán az Oki-ra? Az Oki-nak végérvényesen márkázási problémája van. Mivel egy nagy márka árnyékában áll, ugyanis ő utánzat.

A reklám nem oldja meg ezt a problémát, mivel az ismertség önmagában túl kevés. A márkázáskor mindenekelőtt és elsősorban az észlelt minőséggel kapcsolatos egyszerű ötletről van szó.

Szavak, amelyek a versenytársaktól világosan megkülönböztetnek

Ahhoz, hogy egy márkás termék piacvezető legyen, szükséges van egy olyan kulcstulajdonságra vagy egy olyan kategóriára, amely a versenytársaktól világosan megkülönbözteti. Például:

  • Az a szó, hogy kész pizza, a Dr. Oetker Ristorantehoz tartozott. Tehát a Wagner a kőkemence szóra fókuszált. Nem volt rossza választás.

  • A szó, hogy felsőosztály az autóknál a Mercedes Benzhez tartozik, tehát a BMW az élvezetes utazásra fókuszált. Egyidejűleg a Mercedes Benzt mint utazó lakószobát pozícionálták.


Egy érdekes mellékhatás:

  • ha egy márka pozitív szót birtokol a vevők fejében, akkor a vásárló ezt a márkát más pozitív tulajdonságokkal is összeköti;

  • ha egy márka arra tesz kísérletet, hogy sok szót birtokoljon, akkor a vevő fejében egyáltalán nem ragad meg semmi.


De vigyázat: nem minden szó hatásos. A Yello áramszolgáltató márkaprogramját arra a szóra építették, hogy sárga. Ezáltal hamarosan Németország legismertebb áramszolgáltató márkája lett. Még a FAZ is arról számolt be, hogy az áram ma már sárga. Ez a szó hatalma. Azonban sajnos a Yello rossz szót választott, ugyanis a mai napig nem tudja senki, hogy miért kellene sárga áramot vásárolnia. Ennek a szónak nincsen értelme a vevő számára.

Ha a Yello valóban sikeres szeretne lenni, akkor egy olyan másik, hatásosabb szót kell választania, amelyik az ismertséget készpénzre váltja.

A cikk folytatása


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!