LaHood közölte: a japán autógyár nem értesítette azonnal az amerikai kormányt, amikor a világ más részein kiderült, hogy egyes modelljei meghibásodhatnak. A Toyota már tavaly szeptember 29-én tudomást szerzett bizonyos modelljeinek biztonsági gondjairól, amikor Európában és Kanadában a panaszok nyomán elindította javítási kampányát, az Egyesült Államokban ennek ellenére csak január végén hirdette meg visszahívási akcióját. A Toyota állítólag tavaly ősszel már amerikai vásárlóktól is kapott panaszokat a gázpedálokról.
A Toyota január óta 2,3 millió autóját hívta vissza az Egyesült Államokban a gázpedálgondok miatt. A japán cégnek két hete van, hogy elfogadja vagy elutasítsa a büntetést. Utóbbi esetben az amerikai kormány bírósághoz fordulhat.
Cindy Knight, a Toyota szóvivője azt mondta, még nem kaptak hivatalos értesítést az ügyben. Ugyanakkor hozzátette: a gyár elkötelezett autóinak megbízhatósága mellett és máris számos fontos lépést tett a hatóságokkal és az ügyfelekkel való kapcsolattartás javítására a biztonsági kérdések terén.
A Toyota ősz óta világszerte több mint 8 millió autóját rendelte vissza különféle meghibásodási lehetőségek miatt. A gázpedálokkal, padlószőnyegekkel, fékrendszerekkel és szervókormányokkal kapcsolatos gondok sebet ejtettek a megbízhatóságról híres Toyota arculatán.
A Toyota-ügy a washingtoni kongresszus elé került, ahol a négy meghallgatás egyikén a Toyota gyár elnökét is kérdezték. A szakértői vélemények továbbra is megoszlanak a Toyoták nem akaratlagos - az Egyesült Államokban állítólag 52 halálesetet okozó - gyorsulásainak okát illetően. A Toyota mechanikai hibát emleget, tagadja, hogy az elektronika a ludas a meghibásodásokban.
Az amerikai közlekedési miniszter rámutatott: a Toyota vezetői a februári kongresszusi meghallgatásokon azt állították, hogy a beragadó gázpedálok problémájáról csak télen szereztek tudomást, holott ilyen természetű panaszokat Írországból és Nagy-Britanniából már 2008 végén kaptak, és az autók gyártását azok nyomán tavaly augusztusban módosították is.
Az Egyesült Államokban az autógyárak kötelesek öt munkanapon belül értesíteni az Országos Autópálya Közlekedésbiztonsági Felügyeletet (NHTSA), ha tudomást szereznek valamelyik modelljük biztonsági hiányosságáról.
Az NHTSA további két ügyben is vizsgálatot folytat a Toyota-visszahívások ügyében, azokban külön-külön szintén ugyanekkora büntetés szabható ki.
Az Egyesült Államokban ekkor összegű büntetést még nem szabtak ki egyetlen autógyár ellen sem, bár légitársaságokra már ennél sokkal nagyobb bírságokat is kiróttak. Autógyárak esetében a korábbi legnagyobb, 1 millió dolláros bírságot a General Motorsnak kellett kifizetni egy, 2002-2003-as modelljein észlelt ablaktörlő-meghibásodás miatt.
MTI