Néhány órával a határidő lejárta előtt meghosszabbította a General Motorsnak (GM) tett új ajánlatát a Spyker sportkocsi gyártó vállalat. "Ma (hétfőn – a szerk.) kapcsolatba léptünk a GM-mel, és tovább fejlesztjük a Saab megszerzésére tett ajánlatunkat" – idézte a holland cég közleményét a The Local nevű svéd lap. A Spyker újabb határidőt egyelőre nem tűzött ki a GM számára.
A Spyker még hisz a sikerben
Mint ismert, az amerikai óriáskonszern pénteken jelentette be, hogy zátonyra futottak a tárgyalások a Spykerrel, ezért felszámolja svéd leánycégét, a Saabot. A holland társaság ezek után újabb ajánlattal rukkolt elő. Az amerikai konszern annyit közölt, hogy péntek óta több helyről is megkeresték őket, az ajánlatok értékelése folyamatban van.
Victor Muller, a sportkocsi gyártó cég vezérigazgatója a Svenska Dagbladetnak úgy nyilatkozott, hogy találkozott a GM képviselőivel, és reméli, hogy az amerikai óriáscég elfogadja új ajánlatukat. "Ha nem hinnék abban, hogy lenne esélyünk, nem találkoztam volna velük" – tette hozzá.
A svéd kormány már nem ennyire optimista a kérdésben."A GM döntéséből kell kiindulnunk (…) abból, hogy bezárja a Saabot" – mondta Maud Olofsson ipari miniszter, aki már korábban is szkeptikusan nyilatkozott a Spyker esélyeit illetően. Ezt szem előtt tartva a kabinet bejelentette, hogy hajlandó 542 millió koronával (52 millió euróval) támogatni az utcára kerülő Saab-dolgozók átképzését és munkahely-keresését.
Nem akar konkurenciát magának a GM
Szintén kétkedésének adott hangot egy hétfői nyilatkozatában Matts Carlsson, Svédország egyik legelismertebb autóipari elemzője. Szerinte a GM-nek valószínűleg nem is áll érdekében a Saab eladása, mivel azzal öt-tíz éven belül saját magának teremtene konkurenciát. "Az amerikai konszern inkább felvállalja a bezárással járó költségeket" – mondta Carlsson hétfőn egy svéd rádiónak.
A GM-et amúgy sem kell félteni, hiszen már pénzzé is tette a svéd autógyártóban sok évtized alatt felhalmozódott know how-t. A közelmúltban ugyanis eladta a kínai BAIC-nak (Beijing Automotive Industry Holding Co.) a Saab 9-3 és 9-5 modelljeinek gyártásához szükséges technológiai ismereteket, valamint az ehhez szükséges berendezések egy részét. A vételárat a felek nem közölték, a Reuters hírügynökség azonban úgy értesült, hogy a BAIC 20 milliárd yüan (2,93 milliárd dollár) hitelkeret megállapodást kötött a Bank of China pénzintézettel.
Egy nyereséges esztendő húsz év alatt
Az 1937-ben alapított Saabot 1990-ben szerezte meg a GM, amely azonban helyi elemzők szerint nem tudta kihasználni az autógyárban rejlő lehetőségeket. Ezt jelzi, hogy az amerikai konszern csaknem két évtizedes uralma alatt a Saab mindössze egyetlen évben, 2001-ben volt képes nyereséget termelni.
2006-ban 133 ezer, tavaly viszont már csak 93 ezer autót értékesített – ez a GM globális eladásainak mindössze 1,1 százaléka. Nettó vesztesége 2008-ban hárommilliárd koronára (akkori árfolyamon számítva 341 millió dollárra) rúgott, miközben új modellel utoljára 2001-ben rukkolt elő. Az egyelőre kérdéses, mi történik az új 9-5 modellel, amelyet az eredeti tervek szerint 2010 tavaszán dobtak volna piacra.
A Saab bezárása nyomán 3400 dolgozó veszítené el állását a gyár svédországi központjában, Trollhättanban, a beszállítókat és a kereskedőket is beszámítva pedig összesen 8 ezer munkahely tűnne el.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum