7p

A hazai online tartalomszolgáltatói iparág számára jelenleg az eltűnés, a vegetálás, vagy a radikális modellváltás, átalakulás is lehetséges forgatókönyvek – állítja az MTE megbízásából a PwC Magyarország által készített tanulmány.

Az elmúlt időszakban a hirdetéseken alapuló modell jelentős konfliktusok középpontjába került a világ számos pontján. Az eredeti tartalmat kínáló tartalomszolgáltatók ugyanazon a hirdetési bevételen immár több szereplővel kénytelenek osztozni, miközben a termék, illetve szolgáltatás előállításának költségei nem összevethetőek, és egyoldalúan merülnek fel. A magyar reklámpiac változásainak bemutatása után a tanulmány kitér azokra a tartalomaggregátorok által gerjesztett jelenségekre, amelyek a mai magyar tartalomszolgáltatásban tapasztalhatók.

A reklámpiacon a hagyományos, legnagyobb bevételű offline médiatípusok csökkennek jelentősen. A digitális bevételek viszont - évente átlagosan 12,5 százalékkal - 21 milliárd forintról közel 35 milliárd forintra nőttek 2008 és 2012 között. A két ellentétes trend a reklámtorta átrendeződését is eredményezte: 2008-ban a digitális bevételek az összes reklámbevétel 9 százalékát tették ki, 2012-re részarányuk elérte a 19 százalékot.

A hirdetési eszközök közül a display részesedése a legnagyobb, a piac közel felét (17 milliárd forint) e típusú bevételek adták. A search-típusú bevételek a 2012-es piac több mint harmadát (12,4 milliárd forint), a listing-típusú bevételek a 13 százalékát (4,7 milliárd forint) adták, míg a mobilbevétel 2,5 százalékos értékkel megelőzte az email-ből származó bevételeket (0,9 milliárd forint).

Az értéklánc

A digitális technológiák közvetítésével a tartalomszolgáltatás értéklánca mára minden pontján kibővült, új szereplők és lehetőségek jelentek meg az online értéklánc minden pontján. A fogyasztók ma különböző eszközökön (képernyőkön) keresztül érhetik el az online tartalmakat, mégpedig nemcsak direkt módon, hanem sokfajta indirekt útvonalon, például keresőkön vagy tartalomaggregátorokon keresztül is.

Az információ árának csökkenésével napjainkra a tartalom lényegében közjószággá vált. Mindeközben a tartalmak közvetítői, aggregálói a felhasználás pontjaivá is váltak, és a fogyasztók egyben tartalomelőállítóként is részt vesznek az online tartalomszolgáltatás értékláncában. Az eredeti (mélységi, tematikus, vagy felhasználói) tartalmat szolgáltatókat a fogyasztók már indirekt módon, keresőkön és különböző aggregátorokon is elérhetik. Ez az átalakulás többek között a bevételek megosztásához vezetett.

Mindeközben a digitális média bevételeinek 2012-ben megközelítőleg 95 százalékát biztosító hirdetői oldal is átalakult: a globális vállalatok értékláncon átívelő jelenlétük, adatgyűjtési- és felhasználási képességük segítségével a hirdetői oldalon is mind dominánsabb tényezővé válnak.

A globális tartalomszolgáltatók térnyerése

A magyar online reklámpiacot meghatározó egyik legfontosabb trend a globális szereplők növekvő térnyerése. Míg 3,6 milliárd forintos bevételükkel piaci részesedésük 2008-ban megközelítőleg 17 százalék volt, 2012-ben bevételük megközelíthette a 15 milliárd forintot, s ezzel részesedésüket 42 százalékra tudták növelni.

A globális szolgáltatók bevételének növekedési üteme többszörösen meghaladta a hazai szolgáltatókét. Míg a globális szereplők évente reálértéken 38,2 százalékkal tudták növelni bevételeiket, a hazai szolgáltatók esetén az éves átlagos reálcsökkenés mértéke -0,5 százalék volt.

Ehhez jelentősen hozzájárult, hogy a legjobban bővülő hirdetési szektorban, a search-típusú bevételekben a Google dominálja a (részint maga alkotta) piacot 90 százalék feletti részesedéssel. A növekedési különbségek azt eredményezik, hogy a globális trendeknek megfelelő magyarországi piacbővülés legnagyobb haszonélvezői a globális szereplők.

A piac struktúrájának átalakulása

A 2008-2011-es időszak három évének változásai a következőket mutatják: a három legnagyobb hazai szereplő, akik a hazai online bevételek megközelítőleg 34 százalékát adják, meg tudták tartani részesedésüket a piacon. A közepes méretű szereplők (jellemzően 200-500 millió forintos árbevétellel rendelkező vállalatok) részesedése viszont jelentősen csökkent: a 4-10. legnagyobb árbevétellel rendelkező cégek részaránya 21 százalékról 17 százalékra csökkent, és ezt a potenciált használták ki a kis vállalatok, amivel részesedésük 44 százalékról 48 százalékra nőtt.

Ennek magyarázata az lehet, hogy a kisebb, sok esetben új szereplő könnyebben tud együttműködni a globális szereplőkkel, s így ők is részesedni tudnak a globális szereplők nagy növekedéséből. Míg a hirdetők a legnagyobb szereplőkkel azok honlapjainak kiemelkedően magas látogatottsága miatt még mindig együttműködnek, a közepes szereplők helyett inkább választják például a Google-t vagy a Facebookot.

Nyelvi védettség?

Az iparági vezetők véleménye szerint a magyar online tartalomszolgáltatás lokális védettsége kiemelkedő mértékű – ezt az is alátámasztja, hogy a megkérdezettek bevallásuk szerint megközelítőleg 70-90 százalékban eredeti, magyar vonatkozású, magyar nyelvű tartalmat állítanak elő.

A magyarországi online tartalomszolgáltatók szerint a magyar tartalomfogyasztó nem szívesen lépi át a nyelvi korlátokat automatizált ingyenes fordítóprogramok segítségével, ebben véleményük szerint az is közrejátszik, hogy a helyi hírek relevánsabbak a magyar tartalomfogyasztó számára. Ugyanakkor több vezető is kiemelte, hogy mindezen védettség csak a szűken értelmezett online tartalomszolgáltatás határain belül, továbbá csak addig a pontig érvényes, ameddig a globális tartalomszolgáltatók kicsinek értékelik a magyar piacot az azon való aktív versenyzésre.

A megkérdezettek úgy látják, hogy a globális szereplők hazai online hirdetési bevételből való egyensúlyi részesedése elérheti a 60-65 százalékot (pesszimistább jóslatok szerint ennél többet is). A felmérés azt mutatja, hogy a hazai online tartalomszolgáltatók véleménye szerint ez az arány nem elegendő hosszabb távon a független magyar újságírás, munkahelyek, és az iparág által jelenleg is megfizetett adó- és járulékbevételek szintjének fenntartásához.

Mi a siker titka?

A globális szereplők gyors térnyerésének oka az lehet, hogy az összes megkérdezett egyetértett azzal a kijelentéssel, hogy a globális tartalomszolgáltatók pontosabb mérést – és ennek megfelelően pontosabb célzást – képesek megvalósítani, amely versenyelőnybe helyezi őket a hazai szereplőkkel szemben.

Ugyanakkor erősen megoszlott a vélemény a hazai online tartalomszolgáltatók mérési képességéről és célzási gyakorlatáról. A megkérdezettek csupán negyede tartotta saját mérési módszerét megfelelőnek, 75 százalékuk inkább nem, vagy egyáltalán nem gondolta úgy, hogy megfelelő az adatgyűjtési- és felhasználási módszere. A hirdetők pedig egyre inkább magas körű automatizált hozzáférést és széles körű együttműködést várnak el, a piac kis méretéhez képest nagy tranzakciós költséggel járó hazai online tartalomszolgáltatók sales house-ai helyett az automatizált hirdetési módszert próbáló hirdetők száma is növekszik.

A globális tartalomszolgáltatók eltérő (jellemzően külföldi) adózási környezetét is a hazai online tartalomszolgáltatók versenyhátrányaként látják a megkérdezett érintettek. A globális szolgáltatók által gyakorolt adózási gyakorlat nem csak hazánkban, de Európa-szerte széles nyilvánosságot kapott az elmúlt időben, többek között az Egyesült Királyságban, Németországban, és Franciaországban.
A tartalomszolgáltatás egyik legköltségesebb eleme az eredeti tartalom előállítása, és érvelésük szerint a munkát terhelő adók és járulékok nagysága tovább csökkenti versenyképességüket a kevesebb és kisebb adó- és járulékterhű adórendszereket kihasználó, emberi munkát alkalmazó vagy automatizált tartalomszolgáltatókkal szemben.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!